Ders Adı Toprak ve Su Koruma
Ders Kodu ORM-1414
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Nilüfer YAZICI
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Toprak ve suyun erozyondan zarar görmesini engelleyen bilimsel ve teknik ilke, yöntem ve sistemleri eğitim öğretim kurumundan uygulama kurumunun çalışmalarına aktarabilme yeteneğini kazandırmak
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Toprak ve su korumanın yöntemlerini öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1.Toprak korumadaki temel ilkeleri açıklar
2 2. Erozyonun anlam ve önemi açıklar
3 3. Türkiye koşullarında erozyonun önemini yorumlar
4 4. Erozyonla mücadele yöntemlerini yorumlar
5 5. Erozyonun neden olduğu arazi oluşumlarını yorumlar
6 6. Erozyonla meydana gelen toprak kayıplarının temel nedenlerini yorumlar
7 7. Toprak erozyonu ölçme yöntemlerini değerlendirir
8 8. Erozyonla mücadelede kullanılan yapıları açıklar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Toprak ve su korumanın tanımı ve önemi, İnsan ve doğal kaynaklar, toprak erozyonu ile savaşımın tarihsel süreci, Türkiye'de toprak erozyonu sorunu
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 1-18 s.
2 Toprağın oluşum süreci, toprağın oluşumunu etkileyen faktörler
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 19-33 s.
3 Oluşum sürecine göre erozyon çeşitleri, eroziv etmenlere göre erozyon çeşitleri
  Ön Hazırlık: Grey, D.H. Sotir, R. B., 1996: 8-12 s. Balcı, N.A., 1996: 33-142 s.
4 Su erozyonunu etkileyen etmenler, başlıca su erozyonu tipleri ve bunların oluşum mekaniği
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 33-142 s.
5 Su erozyonunu etkileyen etmenler, başlıca su erozyonu tipleri ve bunların oluşum mekaniği
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 33-142 s.
6 Rüzgar erozyonunu tanımı, rüzgar erozyonunun oluşum mekaniği, rüzgar erozyonunu etkileyen etmenler
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 147- 227 s.
7 Yerçekimi erozyonu, arazi kaymaları, çığ ve buzul erozyonu
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 229-227 s. Grey, D.H. Sotir, R. B., 1996: 19-54 s.
8 Su erozyonun ölçülmesi, toprak erozyonu miktarının tahmini yöntemleri
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 163-320 s.
9 Teras ve hendeklerin sınıflandırılması, teras seçiminde göz önünde tutulan ölçütler, devamlı seki teraslar, hafif eğimli tarım arazisi üzerindeki geniş tabanlı düz veya eğimli teraslar
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 329-384 s.
10 Teras ve hendeklerin sınıflandırılması, hendek teraslar, su yolları
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 329-384 s. Grey, D.H. Sotir, R. B., 1996: 279-306 s.
11 Arazi sınıflaması, arazi kabiliyet bölümleri, arazi kabiliyet sınıfları
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 213-227 s. Grey, D.H. Sotir, R. B., 1996: 106-112 s.
12 Arazi sınıflaması, arazi kabiliyet alt sınıfları, arazi kabiliyet birimleri
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 213-227 s. Grey, D.H. Sotir, R. B., 1996: 106-112 s.
13 Orman alanlarında oluşan toprak erozyonuna karşı koruyucu ve ıslah edici önlemler
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 393-421 s.
14 Rüzgar erozyonuna karşı koruma önlemleri
  Ön Hazırlık: Balcı, N.A., 1996: 455-463 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 5
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 5
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 4
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 3
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 3
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 4
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 5
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 3
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 4
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 4
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 72    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu 1. Balcı, N. A., 1996. Toprak Koruma. İ.Ü. Orman Fakültesi Havza Amenajmanı Anabilim Dalı, Üniversite Yayın no. 3947, Orman Fakültesi Yayın no. 439, ISBN 975-404-423-6, İstanbul.
Diğer Kaynaklar 1. Gray, D.H., Sotir, R.B., 1996. Biotechnical and Soil Bioengineering Slope Stabilization: A Practical Guide for Erosion Control, ISBN 0-471-04978-6, John Wiley&Sons, Inc. NY.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler Isparta'da kullanılan teras tipleri
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri