Ders Adı Bitki Genetiği ve Islahı
Ders Kodu ORM-1365
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Nebi Bilir
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Islahın genel ilkeleri, Populasyon genetiği, Islah yöntemleri, Selektif ıslah, Melezleme ıslahı, Mutasyon ıslahı, Tohum meşcereleri, Tohum bahçeleri, Coğrafik varyasyon, İki arazi-alan çalışması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Birim alanda, en kısa süre ve en düşük maliyetle işletme amacına ulaşmayı, küresel ısınma ve buna bağlı kuraklık vb. güncel çevre/ormancılık sorunlarına karşı çözümler üretmeyi ve ormancılıkta devamlılığı sağlayıcı genetik ve ıslah yöntemlerini öğrenmek ve tatbik etmek.
No Dersin Kazanımları  
1 1. Genetik ve ıslah kavramlarını açıklar
2 2. Islahın genel ilkelerini özetler
3 3. Islah yöntemlerini kullanır
4 4. Tohum meşceresi tesisini açıklar
5 5. Tohum bahçeleri tesisini açıklar
6 6. Tohum plantasyonu tesisini açıklar
7 7. Coğrafik varyasyon oluşumunu bilir, tohum transfer zonlaması yapar
8 8. Orman ekosisteminin çeşitli biyotik ve abiyotik etmenlere karşı devamlılığını ve yapısını koruma amaçlı müdahaleler yapar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Temel Kavramlar
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 1-3 s.
2 Moleküler Genetik-İzoenzim Analizleri
  Ön Hazırlık: Şimşek, 1993: 23-32 s.
3 Kantitatif Genetik-Mendel Kuralları
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 20-22 s.
4 Populasyon Genetiği
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 23-26 s.
5 Gen Frekanslarının Değişimini Etkileyen Faktörler
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 26-30 s.
6 Orman Ağaçları Islah Yöntemleri
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 30-47 s.
7 Orman Ağaçları Islah Yöntemleri
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 30-47 s.
8 Orman Ağaçları Islah Yöntemleri
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 30-47 s.
9 Günübirlik arazi-alan çalışması: Tohum Meşcereleri
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 48-59 s.
10 Tohum Bahçeleri
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 88-96 s.
11 Genetik kaynakların korunması
  Ön Hazırlık: Şimşek, 1993: 279-285 s.
12 Ağaç Islahında Coğrafik Varyasyon
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 96-99 s.
13 Günübirlik arazi-alan çalışması: Tür ve Orijin Denemeleri
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 99-114 s.
14 Tür ve Orijin Denemeleri
  Ön Hazırlık: Gezer vd., 2006: 99-114 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 5
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 5
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 3
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 3
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 4
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 5
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 5
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 5
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 5
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 90
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 1 8 8
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 2 2 4
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 103    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu 1. Gezer, A., Gülcü, S., Yücedağ, C., 2006, Ormancılıkta Bitki Genetiği ve Islahına Giriş, SDÜ Orman Fakültesi Yayın No:67, Isparta.
Diğer Kaynaklar 2. Ürgenç, S., 1982. Orman Ağaçları Islahı, İÜ Orman Fakültesi Yayın No:293, İstanbul. 3. Şimşek, Y., 1993, Orman Ağaçları Islahına Giriş, Ormancılık Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara. 4. Tunçtaner, K., 2007, Orman Genetiği ve Ağaç Islahı, Türkiye Ormancılar Derneği, Ankara.
Materyal
Dökümanlar İigili ulusal ve uluslararası yazılı-görsel çalışmalar
Ödevler
Sınavlar Bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı
Materyal Diğer -
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri