Ders Adı Kuraklık ve Çölleşme
Ders Kodu ORM-1363
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Ahmet Alper BABALIK
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Kuraklığın tanımlanması, Kurak ve yarı kurak bölgelerin tanıtımı, Kurak bölgelerin iklim özellikleri, toprak yapısı, vejetasyon özellikleri, Kuraklık analizleri, Kuraklık yönetimi, Kuraklığa karşı alınabilecek önlemler, Türkiye?de su kaynakları, Çölleşme kavramı, Çölleşme sorunu ve Türkiye, Çölleşme ile mücadele
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Kuraklık ve çölleşme hakkında temel bilgi ve kavramları, Türkiye'deki mevcut durumu, sorunları ve alınabilecek önlemleri öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Kuraklık ile ilgili temel kavramları ve süreçleri açıklar
2 2. İklim, toprak özellikleri, bitki örtüsü ve kuraklık konusundaki karşılıklı karmaşık ilişkileri yorumlar
3 3. Kuraklık analizleri yapar
4 4. Kuraklığa karşı alınacak önlemleri uygular
5 5. Potansiyel kuraklık riski taşıyan sahaları belirleyerek, gerekli önlemleri alır
6 6. Çölleşme ile ilgili temel süreçleri açıklar
7 7. Çölleşme ile mücadeleyi küresel, ulusal ve yöresel ölçekte yorumlar
8 8. Çölleşme ile mücadele yöntemlerini açıklar ve problemli sahalarda kullanır
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Kuraklık ve kurak bölgelerin tanıtımı
  Ön Hazırlık: Bayazıt, M., Önöz, B., 2008: 212-219 s.
2 Kurak bölgelerin iklim özellikleri
  Ön Hazırlık: Noy-Meir, I., 1985: 93-103 s.
3 Kurak bölgelerin toprak özellikleri
  Ön Hazırlık: Noy-Meir, I., 1985: 93-103 s.
4 Kurak bölgelerin vejetasyon özellikleri
  Ön Hazırlık: Noy-Meir, I., 1985: 93-103 s.
5 Kuraklık analizleri
  Ön Hazırlık: Bayazıt, M., Önöz, B., 2008: 233-242 s.
6 Kuraklık yönetimi
  Ön Hazırlık: Bayazıt, M., Önöz, B., 2008: 243-245 s.
7 Su miktarını arttırmaya yönelik önlemler
  Ön Hazırlık: Bayazıt, M., Önöz, B., 2008: 245-247 s.
8 Su talebini azaltmaya yönelik önlemler
  Ön Hazırlık: Bayazıt, M., Önöz, B., 2008: 247-249 s.
9 Kuraklığın etkilerini azaltıcı önlemler
  Ön Hazırlık: Bayazıt, M., Önöz, B., 2008: 249-251 s.
10 Türkiye’de su kaynakları: Mevcut durum ve sorunlar
  Ön Hazırlık: WWF, 2008: 23-26 s.
11 Kurak bölge sorunları
  Ön Hazırlık: WWF, 2008: 45-56 s.
12 Çölleşme olgusu
  Ön Hazırlık: ÇOB, 2005: 1-8 s.
13 Türkiye’de çölleşme
  Ön Hazırlık: ÇOB, 2005: 8-16 s.
14 Çölleşme ile mücadele
  Ön Hazırlık: ÇOB, 2005: 25-60 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 4
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 5
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 3
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 5
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 5
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 5
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 5
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 20
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 2 10 20
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 22 22
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 94    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Bayazıt, M., Önöz, B., 2008. Taşkın ve Kuraklık Hidrolojisi. Nobel Yayın Dağıtım AŞ., Nobel Yayın No: 1344, 260 s., ISBN: 978-605-395-142-1, İstanbul.
Diğer Kaynaklar 1. WWF, 2008. Kuraklık Değerlendirme Raporu. Dünya Doğayı Koruma Vakfı Türkiye Şubesi Yayınları, 65 s., İstanbul. 2. ÇOB, 2005. Çölleşme ile Mücadele Türkiye Ulusal Eylem Programı. Çevre ve Orman Bakanlığı, Birleşmiş Milletler Çölleşme ile Mücadele Sözleşmesi, 111 s., Ankara. 3. Noy-Meir, I., 1985. Desert ecosystem structure and function. Hot Deserts and Arid Shrublands, M. Evenari, I. Noy-Meir, and D. W. Goodall, Eds., Ecosystems of the World, Vol. 12A, Elsevier, 93–103.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri