Ders Adı Silvikültürün Temel Esasları
Ders Kodu ORM-1309
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Esra BAYAR
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Ormanın tanımı, ormanda yaşam ortaklığı, ormancılıkta mekanik ve organik görüşler, Silvikültürün tanımı, amacı ve esasları, diğer ormancılık bilimleri ile ilişkisi, ormanda yöresellik ve süreklilik, Meşcere kavramı, meşcere yapı analizi, meşcere işletme türleri (Koru, Baltalık ve Korulu baltalık) , Meşcerede tabakalılık ve kapalılık, kapalılık şekilleri ve dereceleri, önemi ve etkileri, Meşcerede sıklık ve karışım, karışımın çeşitleri, karışımın ağaç türleri, karışım oranı, şekli ve sürekliliği, Türkiye Ormanlarında ağaç türü karışımları, Meşcerede yaş, meşceredeki yapısal gelişim ve değişim, meşcerede büyüme hızı ve biyolojik çeşitlilik, Önemli Yetişme ortamı faktörlerinin ağaç ve orman oluşumu üzerine etkileri, Dünya üzerinde orman şekilleri, Orman çeşitleri, Orman zonları ve ormanın doğal sınırları, orman ağaçlarının önemli bazı özellikleri, Türkiye silvikültüründe asli ağaç türleri ve silvikültürel özellikleri, Türkiye silvikültüründe diğer ağaç türleri ve silvikültürel özellikleri
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Ders öğrencilerin silvikültür hakkında genel bilgileri edinmelerini, meşcere özelliklerini, önemli yetişme ortamı özelliklerinin ağaç ve orman üzerine olan etkilerini, orman tiplerini ve dünya üzerindeki yayılışlarını anlamalarını, bilgilerini kullanarak Türkiye deki doğal ve egzotik ağaç türlerinin ve orman yapılarının coğrafi bölgelere göre değişimlerini ortaya koyabilmelerini amaç edinmiştir.
No Dersin Kazanımları  
1 silvikültür kavramını özetleyebilecektir
2 meşcere parametrelerini tanımlayabileceklerdir
3 yetişme ortamı faktörleri ile ağaç türü yayılışlarını karşılaştırabileceklerdir
4 ekolojik bölgelere gore orman tiplerini değerlendirebileceklerdir
5 Türkiye deki doğal ve egzotik ağaç türlerinin silvikültürel özelliklerini sunabileceklerdir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Ormanın tanımı, ormanda yaşam ortaklığı, ormancılıkta mekanik ve organik görüşler
2 Silvikültürün tanımı, amacı ve esasları, diğer ormancılık bilimleri ile ilişkisi, ormanda yöresellik ve süreklilik
3 Meşcere kavramı, meşcere yapı analizi, meşcere işletme türleri (Koru, Baltalık ve Korulu baltalık)
4 Meşcerede tabakalılık ve kapalılık, kapalılık şekilleri ve dereceleri, önemi ve etkileri
5 Meşcerede sıklık ve karışım, karışımın çeşitleri, karışımın ağaç türleri, karışım oranı, şekli ve sürekliliği, Türkiye Ormanlarında ağaç türü karışımları
6 Meşcerede yaş, meşceredeki yapısal gelişim ve değişim, meşcerede büyüme hızı ve biyolojik çeşitlilik
7 Önemli Yetişme ortamı faktörlerinin ağaç ve orman oluşumu üzerine etkileri
8 Arasınav haftası
9 Dünya üzerinde orman şekilleri
10 Orman zonları ve ormanın doğal sınırları,
11 Orman ağaçlarının önemli bazı özellikleri
12 Türkiye silvikültüründe asli ağaç türleri ve silvikültürel özellikleri-1
13 Türkiye silvikültüründe asli ağaç türleri ve silvikültürel özellikleri-2
14 Türkiye silvikültüründe diğer ağaç türleri ve silvikültürel özellikleri
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 4
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 5
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 4
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 5
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 5
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 5
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 1
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 70 0
Uygulama 1 1
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 3 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 1 14 14
Ödevler 1 14 14
Sunum 5 5 25
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 102    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Demirci, A., 2006, Silvkültürün Temel İlkeleri, KTÜ Orman Fakültesi, Trabzon. Saatçioğlu, F. , 1976, Silvikültür-I (Silvikültürün Biyolojik Esasları ve Prensipleri), İÜ Orman Fakültesi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar Demirci, A., 2006, Silvkültürün Temel İlkeleri, KTÜ Orman Fakültesi, Trabzon. Saatçioğlu, F. , 1976, Silvikültür-I (Silvikültürün Biyolojik Esasları ve Prensipleri), İÜ Orman Fakültesi, İstanbul.
Materyal
Dökümanlar Demirci, A., 2006, Silvkültürün Temel İlkeleri, KTÜ Orman Fakültesi, Trabzon. Saatçioğlu, F. , 1976, Silvikültür-I (Silvikültürün Biyolojik Esasları ve Prensipleri), İÜ Orman Fakültesi, İstanbul.
Ödevler Öğrenciler Asli ve Tali ağaç türlerinden en az birisini ödev olarak hazırlayıp sunum yapacaktır
Sınavlar Arasınav ve yılsonu sınavı yazılı olarak yapılacaktır. Arasınavın geçme notuna katkısı %40, yılsonu sınıvının final geçme notuna katkısı ise %60'dır.
Materyal Diğer Öğrenciler ders sunumlarını, sınıfta diğer öğrencilere power point sunumu şeklinde anlatıp, daha detaylı olarak hazırlayacakları ödevleri ise çıktı olarak dersin hocasına teslim edeceklerdir.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri