Ders Adı Orman Bakımı
Ders Kodu ORM-1302
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 6.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Orman bakımının tanımı, amacı, görevi ve önemi, Meşcere gelişim çağları ve koru ormanı meşcerelerinde bu çağlarda gerçekleştirilen bakım uygulamaları (gençlik ve kültür bakımı, sıklık bakımı, aralama, ışıklandırma, alt tesis, budama), Baltalık ve korulu baltalık ormanı meşcerelerinde bakım, İki arazi-alan çalışması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Meşcere yapısı ve dinamikleri bağlamında orman bakımı uygulamalarını öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Meşcere gelişim çağlarını açıklar
2 2. Koru ormanı saf ve karışık meşcerelerinde gençlik-kültür bakımı yöntemlerini uygular
3 3. Koru ormanı saf ve karışık meşcerelerinde sıklık bakımı yöntemlerini uygular
4 4. Koru ormanı saf ve karışık meşcerelerinde aralama yöntemlerini uygular
5 5. Koru ormanı saf ve karışık meşcerelerinde ışıklandırma ve alt tesis yöntemlerini uygular
6 6. Koru ormanı saf ve karışık meşcerelerinde budama yöntemlerini uygular
7 7. Baltalık ve korulu baltalık ormanı meşcerelerinde bakım müdahalelerini uygular
8 8. Orman bakımı müdahalelerinin ekolojik, ekonomik ve sosyal sonuçlarını yorumlar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Meşcere gelişme çağları, orman bakımının tanımı, amacı ve önemi
  Ön Hazırlık: Genç 2007: 1-22 s.
2 Gençlik ve kültür bakımı: tanımı, amacı, yöntemleri
  Ön Hazırlık: Genç 2007: 23-33 s.
3 Ağaç türlerine göre gençlik ve kültür bakımı uygulamaları
  Ön Hazırlık: Genç 2007: 33-56 s.
4 Sıklık bakımının tanımı ve amacı, sıklık bakımı uygulama esasları
  Ön Hazırlık: Genç 2007: 57-64 s.
5 Asli ağaç türlerimizde sıklık bakımı uygulamaları
  Ön Hazırlık: Genç 2007: 64-90 s.
6 Asli ağaç türlerimizde sıklık bakımı uygulamaları
  Ön Hazırlık: Genç 200: 64-90 s.
7 Günübirlik arazi-alan çalışması
8 Aralamanın tanımı ve amacı, aralama çalışmalarında kullanılan gövde sınıflamaları, aralama biçimleri
  Ön Hazırlık: Genç 2007, 91-109 s.
9 Aralama kesimlerinin etkileri, aralamaların zamanı ve esasları
  Ön Hazırlık: Genç 2007, 109-125 s.
10 Asli ağaç türlerimizin saf meşcerelerinde aralama uygulamaları
  Ön Hazırlık: Genç 2007, 125-142 s.
11 Asli ağaç türlerimizin karışık meşcerelerinde aralama uygulamaları
  Ön Hazırlık: Genç 2007, 142-152 s.
12 Günübirlik arazi-alan çalışması
13 Işıklandırma, alt tesis ve budama
  Ön Hazırlık: Genç 2007, 153-187 s.
14 Baltalık ve korulu baltalık ormanlarında bakım
  Ön Hazırlık: Genç 2007, 187-192 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 2
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 3
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 3
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 2
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 3
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 1
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 1
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 3
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 4 30
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 2 20
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 2 8 16
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 68    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu 1. Genç, M., 2007. Orman Bakımı. Süleyman Demirel Üniversitesi Yayın No: 14, Isparta. 2. Genç, M., 2006. Silvikültürel Uygulamalar. Süleyman Demirel Üniversitesi Yayın No. 68, Isparta.
Diğer Kaynaklar 1. Odabaşı, T., Çalışkan A., ve Bozkuş F., 2004. Orman Bakımı. İÜ Orman Fakültesi Yayın No: 474, İstanbul 2. Atay İ., 1989. Orman Bakımı. İÜ Orman Fakültesi Yayın No: 400, İstanbul 3. Saatçioğlu F., 1971. Orman Bakımı. İÜ Orman Fakültesi Yayın No: 160, İstanbul 4. OGM 2006. Ormanlarımızda uygulanacak silvikültürel esas ve ilkeler. Tebliğ no 291. Ankara 5. Nyland, R.D., 2002. Silviculture Concepts and Aplication. Second Edition, McGraw-Hill Companies, New York. 6. Smith, D.M., 1962. The Practice of Silviculture. Seventh edition, John Wiley & Sons, Inc., New York.
Materyal
Dökümanlar http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/mgenc/ob/ob1.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/mgenc/ob/ob2.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/mgenc/ob/ob3.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/mgenc/ob/ob4.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/mgenc/ob/ob5.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/mgenc/ob/ob6.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/mgenc/ob/ob7.pdf
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri