Ders Adı Coğrafi Bilgi Sistemleri
Ders Kodu ORM-1210
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 4.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Mehmet EKER Prof. Dr. H.Oğuz ÇOBAN
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Hakan DURGUN
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Harita ve Konumsal Bilgi, Bilgi sistemleri, Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) tanım ve temel kavramları, Raster, vektör ve karma CBS, Topoloji, CBS’ nin bileşenleri, CBS Veri tabanı yönetim sistemleri, Ormancılıkta CBS, Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) temel prensiplerini tanımak ve ormancılıkta kullanımını öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. CBS’ nin temel bilgilerini açıklar
2 2. CBS’ nin temel işlevlerini açıklar
3 3. CBS’ nin genel faydalarını özetler
4 4. Sayısal harita üretir
5 5. Sayısal haritalar üzerinde analiz yapar
6 6. Ormancılıkta konumsal veri elde etme yöntemlerini kullanır
7 7. Ormancılıkta konumsal veri tabanı oluşturmak için izlenecek yol ve yöntemleri kullanır
8 8. Ormancılık uygulamalarında CBS’ nin nasıl kullanılabileceğini tanımlar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Temel harita bilgileri ve CBS’ nin tarihsel gelişimi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 2-15 s.
2 Bilgi Sistemleri
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 32-39 s.
3 Veri toplama teknikleri
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 62-156 s.
4 Veri tabanı tasarımı
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 158-192 s.
5 Ormancılıkta konumsal veriler
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 62-156 s.
6 Veri yönetimi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 62-196 s.
7 Konumsal analizler
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 196-248 s.
8 Harita tasarımı ve sunumu
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 248-274 s.
9 CBS’ de sistem tasarımı
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 274-278 s.
10 CBS yazılım-donanım ve organizasyonları
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 300-357 s.
11 CBS Uygulamaları
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 358-396 s.
12 Ormancılıkta CBS Uygulamaları
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 384-391 s.
13 Orman Bilgi Sistemi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 384-391 s.
14 Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi
  Ön Hazırlık: Yomralıoğlu, T., 2005: 384-391 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 2
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 2
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 2
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 2
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 5
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 1
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 2
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 2
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 2
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 40
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 2 10 20
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 7 1 7
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 131    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Yomralıoğlu, T., 2005: Coğrafi Bilgi Sistemleri-Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Trabzon
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri