Ders Adı Toprak İlmi
Ders Kodu ORM-1209
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Yasin KARATEPE Prof. Dr. Kürşad ÖZKAN Prof. Dr. Serkan GÜLSOY
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ali ŞENOL
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Toprak oluşumu, Toprağın fiziksel özellikleri, Toprağın kimyasal özellikleri, Toprağın biyolojik özellikleri, Topraktaki bitki besin elementleri, Toprakların sınıflandırılması, İki laboratuar ve günübirlik arazi-alan çalışması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri ile farklı toprak tipleri ve özelliklerini öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Genel toprak özelliklerini arazide tespit eder
2 2. Farklı anakayalarda uygun toprak işlemesinin nasıl yapılabileceğini açıklar
3 3. Toprak profili açarak örnek alır
4 4. Toprak örneklerini analize hazırlama, ve tekstür ve pH gibi bazı temel analizleri yapar
5 5. Toprağın fiziksel özelliklerini yorumlar
6 6. Toprağın kimyasal özelliklerini yorumlar
7 7. Toprağın biyolojik özelliklerini yorumlar
8 8. Toprağın fiziksel ve kimyasal özellikleri arasında ilişki kurabilme ve bu özelliklerin bitki beslenmesi üzerinde etkisini yorumlar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Toprağın oluşum olayları.
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 5-51 s.
2 Kil Mineralleri
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 51-74 s.
3 Toprak canlıları ve organik maddesi
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 74-113 s.
4 Toprağın fiziksel özellikleri (tekstür, strüktür)
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 113-137 s.
5 Toprak suyu ve havası
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 137-181 s.
6 Toprağın kimyasal özellikleri
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 197-231 s.
7 Bitki besin maddeleri
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 231-285 s.
8 Toprak genetiği
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 285-319 s.
9 Toprakların sınıflandırılması
  Ön Hazırlık: Kantarcı, M.D., 2000: 319-385 s.
10 Toprak özelliklerin bitki dağılım ve gelişimine etkisi
11 Günübirlik arazi-alan çalışması
12 Günübirlik arazi-alan çalışması
13 Toprak örneklerinin analize hazır hale getirilmesi ve tekstür, kireç analizlerinin yapılması
  Ön Hazırlık: Kacar, B., 1995: 62-89 s.
14 Toprak örneklerinde Total azot ve organik madde analizlerinin yapılması
  Ön Hazırlık: Kacar, B., 1995: 169-186 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 5
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 4
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 4
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 4
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 5
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 5
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 5
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 4
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 4
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 2 3 6
Arazi ya da Alan Çalışması 2 4 8
Ara Sınavlar 1 13 13
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 23 23
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 120    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Kantarcı, M.D., 2000. Toprak İlmi, ISBN:975-404-588-7, Çantay Yayınevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar Kacar, B., Toprak Analizleri (Bitki ve Toprağın Kimyasal Analizleri III), ISBN: 975-7717-04-5, 1995, Ankara.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri