Ders Adı Dendrometri
Ders Kodu ORM-1205
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Yılmaz ÇATAL
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Çeşitli şekil katsayısı ve hacim formülleri ile odun hacminin hesaplanması, İstif odunlarının hacimlendirilmesi ve ster katsayısı, Ağaçta çap, boy, tepe çapı, tepe boyu, yaş, artım ve büyümenin belirlenmesi, Meşcerede örnekleme yöntemi ile hacim ve hacim elemanlarının ölçülmesi, Periyodik ve tek ölçme ile meşcere gelişiminin ölçülmesi, Biyokütle ölçümü ve karbon miktarının belirlenmesi, Odun dışı orman ürünlerinin ölçümü, Bir günübirlik arazi-alan çalışması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Odun, tek ağaç ve meşcerelere ölçmede temel kavramları öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Ormanda odun, tek ağaç, meşcere ve odun dışı orman ürünü kavramlarını açıklar
2 2. Ham ve işlenmiş orman ürünlerinin ölçüm yöntemlerini kullanır
3 3. Yuvarlak odunlarda çap, uzunluk ve hacim belirlenmesini yöntemlerini uygular
4 4. Tek ağaçta çap, boy ve yaş belirleme yöntemlerini kullanır
5 5. Tek ağaçta çap, boy ve hacim artımını belirleme yöntemlerini uygular
6 6. Meşcerede çap, boy ve yaş belirleme yöntemlerini kullanır
7 7. Meşcerede çap, boy, yaş ve hacim artımını belirleme yöntemlerini kullanır
8 8. Örnekleme yöntemlerini uygular
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Dendrometrinin görevi ve konusu
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 3-9 s.
2 Odun çeşidi ve özellikleri
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 12-14 s.
3 Yuvarlak odunlarda çap, boy ve hacim belirlenmesi
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 17-65 s.
4 Ağaç çap ve boy ölçümü
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 66-104 s.
5 Ağaçta hacim ölçümü
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 104-123 s.
6 Ağaçta yaş ölçümü
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 178-179 s.
7 Ağaçta artım ve büyüme
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 183-207 s.
8 Orman envanteri ve meşcere ölçümü (meşcere kavramı, özellikleri, şekilleri, birim ve üniteler)
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 124-141 s.
9 Günübirlik arazi-alan çalışması
10 Örnek alan, noktalar ve alanları yardımıyla meşcere hacim ve hacim elemanlarının tayini
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 142-177 s.
11 Meşcere sıklığı, meşcere verimliliği, meşcere hacmi tahmin yöntemleri
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 179-183 s.
12 Meşcerenin kök-dal ve kabuk hacimleri, meşcere odun sınıflarının dağılımı ve biyokütle
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 63-65 s.
13 Periyodik ölçme ile meşcerede artım tayini (Ağaç sayısı, göğüs yüzeyi, boy ve hacim artımı) ve hasılat tablosu kullanımı
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 208-210 s.
14 Tek ölçme ile artım tayini
  Ön Hazırlık: Eler,Ü., 2003: 210-215 s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 5
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 5
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 5
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 4
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 5
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 5
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 4
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 4
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 3
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 5
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 70
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 10
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 1 20
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 2 5 10
Sunum 0 0 0
Proje 1 5 5
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 1 8 8
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 127    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Eler,Ü., 2003. Dendrometri. Süleyman Demirel Üniversitesi Yayın No: 30, Isparta, 233 s.
Diğer Kaynaklar 1. Avery, T.E., Burkhart, H.E., 1994. Forest Measurements. McGraw-Hill Series in Forest Resources, 408p. New York. 2. Cailliez, F., 1980. Forest Volume Estimation and Yield Prediction, Volume 1 (Volume Estimation). FAO Forestry Paper 22/1, Rome. 3. Fırat, F., 1973. Dendrometri. İÜ Orman Fakültesi Yayın No 1800/193, 359s. İstanbul. 4. Husch, B., 1982. Forest Mensuration and Statisitcs. The Ronald Pres Company, 474p. New York. 5. Husch, B., Miller, C.I., Beers, T.W., 1963. Forest Mensuration. The Ronald Pres Company, 402pp. New York. 6. Kalıpsız, A., 1981. İstatistik Yöntemler. İÜ Orman Fakültesi Yayın No 2837-294, 558s. İstanbul. 7. Kalıpsız, A., 1984. Dendrometri. İÜ Orman Fakültesi Yayın No 3194/354, 407s. İstanbul. 8. Vanclay, J.K., 2001. Modelling Forest Growth and Yield, Applications To Mixed Tropical Forests. CAB International, Department of Economics and Natural Resource, Royal Veterinary and Agricultural University, 312 p., Copenhagen.
Materyal
Dökümanlar http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/1.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/2.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/3.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/4.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/5.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/6.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/7.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/8.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/9.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/10.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/11.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/12.pdf http://ormanweb.sdu.edu.tr/dersler/ycatal/dendrometri/13.pdf
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri