Ders Adı Yaban Hayatı Bilgisi
Ders Kodu ORM-1108
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Yasin ÜNAL
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Tarif ve terimler, Populasyon Dinamiği, Populasyondaki azalış ve artışlar, Taşıma kapasitesi, Populasyon modelleri, Mortalite ve Natalite faktörleri, Habitat Faktörleri, Habitat ve Ölü ağaçların önemi, Yaban hayatı envanteri, Ormancılık uygulamaları ve yaban hayatının işletilmesi ve pazarlanması, Avcılık, Üretim ve koruma, Yaban hayatı ekonomisi, Yaban hayatı yönetimine geleneksel ve çağdaş yaklaşımlar, Türkiye’nin önemli kuş ve memeli türleri, üç arazi-alan çalışması
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Yaban hayvanları (özellikle memeliler ve kuşlar) ve onların durumları hakkında bilgilenmek, yaban hayatı yönetim planlarının yapımı, yaban hayatı ekosistemleri ve popülasyonlarının sürekliliğinin sağlanması hakkında bilgiler almak, bu konularda gerekli teknikleri öğrenmek ve uygulamaları öğrenmek
No Dersin Kazanımları  
1 1. Yaban hayatının temellerini ve amacını ifade eder
2 2. Özellikle memeliler ve kuşlar başta olmak üzere yaban hayvanı türlerini ve onların durumlarını tanımlar
3 3. Yaban hayatı yönetim teknikleri ve stratejileri geliştirir
4 4. Yaban hayatı yönetim planı yapar ve uygular
5 5. Katılımcıların huzurunda herhangi bir uygulamanın sonuç ve çıktılarını sunar
6 6. Habitat analizi yapar
7 7. Avcılık unsurlarını açıklar
8 8. Yaban hayvanı üretimi yapar
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tarihi, tarif ve terimleri
  Ön Hazırlık: Mol, T., 2006: 1-18s.
2 Populasyon Dinamiği
  Ön Hazırlık: Oğurlu, İ., 2001: 20-35s.
3 Populasyondaki azalış ve artışlar
  Ön Hazırlık: Oğurlu, İ., 2001: 35-39s.
4 Taşıma kapasitesi
  Ön Hazırlık: Oğurlu, İ., 2001: 70-105s.
5 Populasyon modelleri
  Ön Hazırlık: Oğurlu, İ., 2001: 106-115s.
6 Günübirlik arazi çalışması
7 Habitat faktörleri
  Ön Hazırlık: Oğurlu, İ., 2001: 127-133s.
8 Habitat ve Ölü ağaçların önemi
  Ön Hazırlık: Oğurlu, İ., 2001: 134-139s.
9 Yaban hayatı envanteri
  Ön Hazırlık: Oğurlu, İ., 2003: 1-220s.
10 Günübirlik arazi çalışması
11 Avcılık, üretim ve koruma
  Ön Hazırlık: Mol, T., 2006: 98-116s.
12 Yaban hayatı ekonomisi
  Ön Hazırlık: Mol, T., 2006: 116-149s.
13 Günübirlik arazi çalışması
14 Türkiye’nin önemli kuş ve memeli türleri
  Ön Hazırlık: Mol, T., 2006: 162-340s.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Temel matematik, fen, mühendislik ve bilgisayar bilgilerine sahip olmak, bu bilgileri orman mühendisliği problemlerine uygulama becerisi 2
2 Orman ekosistemlerini oluşturan unsurları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir 1
3 Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir 1
4 Yeni orman tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine ve mevcut ormanların bakımı ve gençleştirilmesine yönelik maksatlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir 2
5 Orman ekosisteminin biyotik ve abiyotik tehditlere karşı varlığını ve niteliğini koruma amaçlı müdahaleler yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir 2
6 Orman mühendisliği uygulamaları için, çağdaş teknolojiyi ve uygun yöntemleri kullanabilir 1
7 Ulusal ve uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrayabilir 2
8 Ormancılık mesleğinin etik sorumluluğu kapsamında, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi ve duyarlılığa sahiptir 1
9 Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, yaratıcılık, etkin iletişim ve liderlik becerisine sahiptir 2
10 Ulusal ve uluslararası alanda, çevre ve ormancılık konularında rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir, yerel veya küresel ölçekli sorunlara yeni çözüm önerileri getirebilir 2
11 Yaşam boyu öğrenme ilkesinden hareketle, ormancılıkla ilgili ekolojik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 1 4 4
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 3 6 18
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 116    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Mol, T., 2006. Yaban Hayatı, İ.Ü. Orman Fakültesi Yayınları, 425, İstanbul. Oğurlu, İ. 2001. Yaban Hayatı Ekolojisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Yayınları, Orman Fakültesi Yayın No:4, SDÜ Yayın No:19, 296, Isparta
Diğer Kaynaklar 1. Oğurlu, İ., 2003. Yaban Hayatında Envanter. T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü Av ve Yaban Hayatı Dairesi Başkanlığı Yayınları, 208, Ankara 2. Çanakçıoğlu, H., ve Mol, T., 1996. Yaban Hayvanları Bilgisi. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Yayın No:440, 550, İstanbul 3. DHKD Broşürü., 2000. Kuş Gözlemcisi, Gezi, Sayı 29, İstanbul, 108-109s. 4. Heinzel, H., Fitter, R., ve J. Parslow. 1992. Birds of Britain and Europe with North Africa and The Middle East, 384 s. 5. Jonsson, L.,1993. Birds of Europe with North Africa and The Middle East. Princeton University Press New Jersey, 559 s. 6. Kiziroğlu, İ., 1989. Türkiye Kuşları, Ankara, 314 s. 7. Oğurlu, İ., 2000. Biyolojik Mücadele, SDÜ Yayın No:8, Isparta, , 154-230s. 8. Huş, S., 1963, Av Hayvanları Bilgisi. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Yayın No: 91, 300, İstanbul. 9. Turan, N., 1990. Türkiye’nin Av ve Yaban Hayvanları, Kuşlar. OGM Eğitim Dairesi Bşk., Yayın ve Şube Md. Matbaası, Ankara, 274 s.
Materyal
Dökümanlar http://193.140.176.19/dersler/egundogdu/yabanhayati/ http://193.140.176.19/dersler/egundogdu/yabanhayati/envanter.pdf http://193.140.176.19/dersler/egundogdu/yabanhayati/habitat.pdf http://193.140.176.19/dersler/egundogdu/yabanhayati/izler.pdf http://193.140.176.19/dersler/egundogdu/yabanhayati/temel_kavramlar.pdf http://193.140.176.19/dersler/egundogdu/yabanhayati/turler.pdf
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri