Ders Adı Bitkisel Gen Kaynakları
Ders Kodu YTB-412
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 8.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Sabri ERBAŞ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bitkilerin doğrudan ve genitör olarak kullanımı, tarımsal yönden önemli gen merkezleri, bu merkezlerdeki bitki ve bölge önceliklerinin belirlenmesi, bitkisel gen kaynaklarının tehdit eden faktörler, doğal ve yapay gen bankaları, koruma altına alınan genetik materyalin depolanması ve değerlendirilmesi, üretim ve yenileme
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Tarımsal yönden önemli gen merkezlerini, bitkisel gen kaynaklarının korunmasını ve bitki ıslahı yönünden önemini öğretmek.
No Dersin Kazanımları  
1 Bitkilerin doğrudan ve genitör olarak kullanımını öğrenir
2 Tarımsal yönden önemli gen merkezlerini ve bu merkezlerdeki bitki ve bölge önceliklerinin belirlenmesini öğrenir
3 Bitkisel gen kaynaklarının tehdit eden faktörlerin öğrenir
4 Doğal ve yapay gen bankalarını öğrenir
5 Koruma altına alınan genetik materyalin depolanması ve değerlendirilmesi, üretim ve yenileme yöntemlerini öğrenir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Bitki gen ve yayılma merkezleri ve önemi, genetik kaynak erozyonu
2 Gen kaynakları çalışmalarının ilkeleri
3 Bitkilerin bulunması, toplanması ve toplamanın amacı
4 Determination of plant and region priorities, planning the collection trip
5 Collection of seeds and the purpose of collection, taking herbarium sample
6 Yabani tür ve ilkel çeşitlerin toplanması ve saklama yöntemleri
7 Toplanan örneklerin kayıt altına alınması
8 Gen bankası için yapılacak olan işlemler, materyalin hazırlanması, tohum kurutma ve canlılık testleri, çimlenme testleri, depolama için tohum paketleme
9 Koruma ve tohum depolama prensipleri, tohum koleksiyonları
10 Depolamada tohum canlılığı ve canlılık sürelerinin belirlenmesi, Tohumlarda canlılığı etkileyen faktörler
11 Vejetatif materyalin depolanması, çiçektozu depolama ve depolama sistemleri
12 Üretim, yenileme ve değerlendirme
13 Bitkisel gen kaynaklarının kullanılması ve bilgi depolama
14 Milli Parklar
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Tarla Bitkilerine dahil olan tür ve çeşitleri teşhis eder 3
2 Tarla Bitkileri üretiminde ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniği paketini uygular 1
3 Alanı ile ilgili modern tarım tekniklerini takip eder ve pratiğe aktarır 1
4 Yeni bitki çeşitleri geliştirir 1
5 Biyolojik çeşitlilik ve çevre bilincine sahiptir 2
6 Tarımsal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ve kullanımı sorunlarını çözer 1
7 Bitkisel üretimde iklim değişiklikleri ve bölgelere göre alternatif ekim nöbeti sistemlerine karar verir 1
8 Tarımsal üretim ve pazarlamada sorunlar ve çözüm önerileri hakkında karar verir 1
9 Sayısal ve istatistiksel düşünür 1
10 İnisiyatif kullanma ve liderlik becerisine sahiptir 1
11 Bilgilerini konusundan uzak kimselere de anlatabilecek Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahiptir 1
12 Uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurmada en az bir yabancı dil öğrenir 1
13 Mesleki etik kuralları ifade eder 1
14 Hayat boyu öğrenme becerisine sahiptir 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 116    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu 1.Şehirali, S., Özgen, M., 1987. Bitkisel Gen Kaynakları. Ankara Üniv., Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:294 S.233 2. Akgün, İ., Tosun,M., Sağsöz, S., 1998. Bitkilerin Gen Kaynakları Önemi ve Erzurum’un Bitkisel Gen Kaynakları Yönünden Değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Tarım Kong. Atatürk Üni. Ziraat. Fak. 14-18 Eylül , 1998 Erzurum 363-373. 3. Zeven, A.C., 1992. Plant Genetic Resources. International Course on Applied Plant Breeding. March 15-june 27 , 1992, Wageningen The Netherlands, p.17. 4. Ekim, T., 1990. Bitkiler. Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri. Türkiye Çev. Sorun. Vak., s 69-91.
Diğer Kaynaklar 1.Şehirali, S., Özgen, M., 1987. Bitkisel Gen Kaynakları. Ankara Üniv., Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:294 S.233 2. Akgün, İ., Tosun,M., Sağsöz, S., 1998. Bitkilerin Gen Kaynakları Önemi ve Erzurum’un Bitkisel Gen Kaynakları Yönünden Değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Tarım Kong. Atatürk Üni. Ziraat. Fak. 14-18 Eylül , 1998 Erzurum 363-373. 3. Zeven, A.C., 1992. Plant Genetic Resources. International Course on Applied Plant Breeding. March 15-june 27 , 1992, Wageningen The Netherlands, p.17. 4. Ekim, T., 1990. Bitkiler. Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri. Türkiye Çev. Sorun. Vak., s 69-91.
Materyal
Dökümanlar 1.Şehirali, S., Özgen, M., 1987. Bitkisel Gen Kaynakları. Ankara Üniv., Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:294 S.233 2. Akgün, İ., Tosun,M., Sağsöz, S., 1998. Bitkilerin Gen Kaynakları Önemi ve Erzurum’un Bitkisel Gen Kaynakları Yönünden Değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Tarım Kong. Atatürk Üni. Ziraat. Fak. 14-18 Eylül , 1998 Erzurum 363-373. 3. Zeven, A.C., 1992. Plant Genetic Resources. International Course on Applied Plant Breeding. March 15-june 27 , 1992, Wageningen The Netherlands, p.17. 4. Ekim, T., 1990. Bitkiler. Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri. Türkiye Çev. Sorun. Vak., s 69-91.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri