Ders Adı Bitki Islahının Temel İlkeleri
Ders Kodu YTB-304
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 6.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) 1-İlknur Akgün
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bitki ıslahı tarihsel gelişimi, amacı ve önemi, bitki ıslahının genetik esasları, bitkilerinin evrimi, varyasyon ve kalıtım mekanizmaları, bitki ıslahı tekniklerinin temel ilkeleri. kendine ve yabancı döllenen bitkilerde ıslah metodları, introdüksiyon, seleksiyon, melezleme ıslahı, mutasyon, biyoteknolojik yöntemler, dayanıklılık ıslahı
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bitki ıslahında genetik esaslarını, Kendine ve yabancı tozlaşan bitkilerde uygulanan ıslah metotlarını teorik ve uygulamalı olarak öğretme ve iş hayatında bu bilgilerin kullanılmasını sağlama
No Dersin Kazanımları  
1 1. Veriminin artırılmasında bitki ıslahının önemini öğrenir.
2 2. Kültür bitkilerin evrimini ve gen merkezlerini öğrenir
3 3. Bitkilerin çiçek biyolojisi ve üreme sistemlerini kavrar
4 4. Yeni tarımsal alanlara uygun çeşitlerin geliştirilmesi gerektiğini öğrenir
5 5. Modern bitki ıslahının genetik prensiplerini anlar ve kullanır.
6 6. Bitkilerde melezleme tekniğini uygular..
7 7. Melezlemelerden sonra ortaya çıkabilecek genetik açılımları yorumlar
8 8. Bitkilerin tarımsal özelliklerini, biyotik ve abiyotik sitres faktörlerine karşı (hastalık, kurak, soğuk vs.) dayanıklı çeşitlerin geliştirilmesinde bitki ıslahının önemini kavrar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Bitki ıslahının tarihsel gelişimi, önemi ve amacı Kültür bitkilerinin evrimindeki genetik esaslar
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
2 Kültür bitkilerinin orjini, gen merkezleri ve gen kaynaklarının korunması
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
3 Bitkilerde üreme, çiçek yapısı, tozlaşma ve döllenme, tohum oluşumu
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
4 Kendine uyuşmazlık ve uyuşmazlığın fizyolojisi, erkek kısırlığı
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
5 Genetiğin bitki ıslahı ile ilişkisi, varyasyon, basit karakterlerin kalıtımı, gen interaksiyonu, bağlılık, Crossing-over,
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
6 Principles of qualitative and quantitative inheritance, heritability concept and solutions of sample questions
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
7 Kendine tozlaşan bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri; introdüksiyon, seleksiyon, melezleme ve geriye melezleme
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
8 Yabancı tozlaşan bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
9 Melezleme ıslahı, heterosis ve bitki ıslahı yönünden önemi, dominantlık ve heterezigotluk teorileri
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
10 Bazı bitkilerde Fı hibrid tohumluğunun elde edilme yöntemleri ve genetik esasları (mısır, sorgum, pamuk vs.)
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
11 Yabancı tozlaşan bitkilerde sentetik varyete ıslahı
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
12 Türler ve cinsler arası melezlemeler, mutasyon
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
13 Biyoteknolojik yöntemlerin bitki ıslahında kullanımı (Doku kültürü , gen aktarım yöntemleri)
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
14 Dayanıklılık ıslahı
  Ön Hazırlık: Teorik dersler sınıf ortamında görsel olarak yansıda aktarılır, uygulamalı dersler ise laboratuar veya serada yürütülür.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bitki Koruma ile ilgili temel kavramları tanımlar, mesleki etik sorumluluğu kazanır 5
2 Bilgi teknolojilerini kullanarak bitki koruma ile ilgili kuramsal bilgiye ulaşır ve kendi dilinde yazılı ve sözlü sunum yapar 4
3 Hastalık, zararlı veya yabancı otlarla ilgili sorunun çözümü için, gerekli verileri toplayarak, uygun savaş yöntemini seçer ve uygular 4
4 Bitki koruma sorunlarıyla savaşta kimyasal yöntemlerin kullanımının gerekliliğine karar verir ve uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar 5
5 Doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilir kullanımı için tarımsal savaşta hangi yöntemleri nasıl kullanması gerektiğini bilir. 5
6 Mesleki konularda sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanır 2
7 Mesleğinin yerel, ulusal ve uluslararası önemini kavrar ve konumuna uygun tavır geliştirir 2
8 Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 2 10 20
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 106    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Tosun, F. ve Sağsöz, S. 1994. Bitki Islahı. Atatürk Üniv. Ziraat Fak. Ders Yayınları No: 172. Erzurum,
Diğer Kaynaklar . Poehlman, J. M. 1987. Breeding Field Crops. 3rd edition. Van Nostrand Reinhold Pub., New York. 2.Genç, İ. ve Yağbasanlar T. 2001. Bitki Islahı. Ç.Ü Z. F. Genel Yayın No:59.Adana 3. Güncel Araştırma makaleleri
Materyal
Dökümanlar Kaynak kitapların tanıtımı ve temin edilmesi
Ödevler Dönem içerisinde, gruplara ayrılmış öğrencilere sera içerisine farklı bitki türlerine ait tohumlar verilerek ekim yaptırılması ve bu bitkilerde melezleme işleminin gösterilmesi ve kendilerinin yapması ve bu konu ile ilgili rapor hazırlaması.Ayrıca her dersin başında öğrencilere bir önceki konu ile ilgili sorular sorularak konu tekrarı yapılıp yapılmadığı değerlendirilecektir.
Sınavlar Dönem içerisinde öğrencilerin uygulama dersine katılımı ve hazırlamış olduğu rapora göre puan değerlendirmesi yapılacaktır.
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri