Ders Adı Tıbbi ve Aromatik Bitkileri
Ders Kodu YTB-303
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) 1-Hasan Baydar
Dersin Yardımcıları 7-Sabri Erbaş 7-Nimet KARA
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Tıbbi ve aromatik bitkilerin botanik sınıflandırılması, sekonder metabolitlerin (alkaloitler, terpenoitler, fenolik maddeler) önemi ve yararlanma olanakları, sekonder metabolitlerin damıtma ve ekstraksiyon yöntemleri ile elde edilmesi, bitkisel droglar ve geleneksel tıpta kullanım alanları, aromaterapi ve fitoterapi, uçucu yağlar ve parfümeri, baharatlar ve baharat bitkileri, boya bitkileri ve boyamacılık, tıbbi, aromatik ve keyf bitkilerin kültürü ve ıslah metotları
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Tıbbi ve aromatik bitkilerin tarımsal ve endüstriyel uygulama alanlarını öğretir
No Dersin Kazanımları  
1 Tıbbi ve aromatik bitkiler hakkında temel kavramları öğrenir
2 Doğal kaynakların insanlık yararına sunulmasını, geleneksel tedavi uygulamalarından günümüz modern tıp uygulamalarına model olarak faydalanma yollarını öğrenir
3 Sekonder metabolitleri ve bitkilerdeki işlevlerini öğrenir, bitkisel ilaç hazırlama yöntemleri ile aromaterapi ve fitoterapi uygulamalarını yapabilir
4 Türkiye’nin tıbbi ve aromatik bitkiler cenneti olduğunu, onların ilaç, koku, boya, keyf hammaddeleri olarak değerlendirilebileceğini öğrenir
5 Bir çiçekten yayılan kokunun nasıl bir şişeye sokulabileceğinin gizemini (damıtmayı) ve güzel kokunun sırrını çözme, tıbbi ve aromatik bitkilerin yetiştiriciliğini ve ıslahını öğrenir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Tıbbi ve aromatik bitkilerin sınıflandırılması ve temel kavramlar
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
2 Tıbbi ve aromatik bitkilerin tedavide yeri ve önemi
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
3 Sekonder metabolitler: Alkaloitler, Terpenoitler ve Fenolikler
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
4 Fitoterapi ve aromaterapi
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
5 Baharatlar ve keyf bitkileri
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
6 Boya bitkileri ve boyamacılık
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
7 Damıtma ve ekstraksiyon yöntemleri
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
8 Tıbbi ve aromatik bitkilerin vegetatif ve generatif çoğaltımı
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
9 Tıbbi ve aromatik bitkilerin kültüründe temel ilkeler
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
10 Tıbbi bitkiler: haşhaş, kediotu, kantaron, ekinezya, vd
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
11 Aromatik bitkiler: yağ gülü, lavanta, yasemin, fesleğen, nane, vd
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
12 Keyf bitkileri: tütün, anason, kenevir, şerbetçiotu, çay, vd
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
13 Baharat bitkileri: kimyon, kişniş, kekik, defne, kırmızıbiber, vd
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
14 Boya bitkileri: kökboya, çivitotu, papatya, sumak, cehri, vd
  Ön Hazırlık: Ders kitabının ilgili bölümü
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bahçe Bitkilerini tanır ve kavrar. -Meyvecilik, Sebzecilik, Bağcılık ve Süs Bitkileri alanlarındaki bitkileri tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. 1
2 Yukarıdaki faaliyetler sırasında ortaya çıkabilecek sorunları tanır ve analitik çözüm üretir. 1
3 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, amaca uygun gerekli verileri tanımlar ve toplar. Oluşan sorunları gidermek için en uygun yöntemi veya yöntemleri belirler. 2
4 Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan problemlerin analizinde mevcut bilgi teknolojilerinden de yararlanarak uygun ekonomik yöntemleri belirler ve kullanır. 1
5 Bahçe Bitkileri ile ilgili faaliyet gösteren herhangi bir kuruluşta karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak, – a. Problemi ve kapsamını tanımlar – b. Mevcut olanakları değerlendirir – c. Problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir – d. Amaca en uygun çözümü belirler ve çözer 1
6 Gerek ilgi alanında, gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurar. 2
7 Mesleki anlamda kendisini geliştirebilmek için gerekli yöntemleri uygular, ulusal ve uluslararası etkinliklere katılır ve bilimsel yayınları takip eder. 2
8 Bahçe Bitkileri ile ilgili yeni bilgiler edinir, yöntem ve teknolojiler geliştirir, yeni çeşitler elde etmek üzere temel ve uygulamalı araştırmalar yapar. 1
9 Bahçe bitkileri üretimi yapan tarım işletmelerinin tesis, üretim, hasat, sınıflandırma, ambalajlama, muhafaza, depolama, değerlendirme ve pazarlama faaliyetleriyle ilgili etüd, planlama ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 1 5
Labaratuvar 5 5
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 7 2 14
Sunum 0 0 0
Proje 0 4 0
Laboratuar Çalışması 1 4 4
Arazi ya da Alan Çalışması 1 4 4
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 110    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Baydar, H. 2007. Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Bilimi ve Teknolojisi, SDÜ Yayınları Ziraat Fakültesi Ders Kitabı Yayın No: 51.
Diğer Kaynaklar Ceylan, H., 1983. Tıbbi Bitkiler (I, II ve III). Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, İzmir. Türkiye'de Bitkilerle Tedavi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Materyal
Dökümanlar Dönem başında kaynak ve yardımcı ders kitabının temini, hazırlanan ders notlarının ve sunuların öğrencilere verilmesi
Ödevler Belli aralıklarla öğrencilerin ödevlendirilerek bir sonraki konuya hazırlanmalarını sağlamak
Sınavlar Belli aralıklarla birkaç soruluk sözlü küçük sınavlarla işlenen konuları hatırlatmak
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri