Ders Adı Üzümsü Meyveler
Ders Kodu YBB-412
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 8.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) 3-Mehmet POLAT
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Üzümsü meyvelerin tanımlanması, sistematikteki yerleri ve özellikleri; Ülkemizde ve dünyada üzümsü meyvelerin önemi ve tür ve çeşitleri. Çileklerin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Çilek çeşitleri ve özellikleri ve ekolojik istekleri. Çilekte çoğaltım metodları; bahçe kurma, açıkta ve örtü altında çilek yetiştiriciliği; çilekte hasat, ambalajlama ve muhafaza. Ahududu ve böğürtlenin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; ahududu ve böğürtlen çeşitler ve özellikleri; ahududu ve böğürtlenin ekolojik istekleri. Ahududu ve böğürtlende çoğaltım metodları; ahududu ve böğürtlende bahçe kurma, budama, destekleme, şekil verme, bakım; hasat, ambalajlama, muhafaza ve değerlendirme. Frenküzümü?nün morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Frenküzümü çeşitler ve özellikleri; Frenküzümü ekolojik istekleri. Frenküzümü?de bahçe kurma, budama, destekleme, şekil verme, bakım; hasat ve değerlendirme. Bektaşi üzümü?nün morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Bektaşi üzümü çeşitler ve özellikleri; Bektaşi üzümü?nün ekolojik istekleri. Yabanmersini?nin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Yabanmersini çeşitler ve özellikleri; Yabanmersini?nin ekolojik istekleri. Yabanmersini?de bahçe kurma, budama, destekleme, şekil verme, bakım, hasat, değerlendirme. Kivi?nin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Kivi çeşitler ve özellikleri. Kivi?nin ekolojik istekleri. Kivi?de bahçe kurma; budama, destekleme, şekil verme, bakım; hasat, depolama ve değerlendirme. İncir?in morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; İncir çeşitler ve özellikleri, İncir?in ekolojik istekleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersle üzümsü meyvelerin önemi, çeşitleri ve özellikleri; biyolojik ve ekolojik istekleri; çoğaltım yöntemleri, bahçe kurulması, bakımı; üzümsü meyvelerin hasadı, ambalajlanması, muhafazası ve değerlendirilmesi,?vb konularında bahçe bitkileri bölümü öğrencilerine bilgi vermektir.
No Dersin Kazanımları  
1 1-Üzümsü Meyve Yetiştirilmesiyle (örtüaltı yetiştiricilik ve açıkta yetiştiricilik) ilgili gereksinim duyulan yetiştirme koşullarını (iç ve dış çevre koşullarını, çoğaltma ve yetiştirme ortamlarını, ?vb), tür ve çeşitlerini öğrenir ve uygular.
2 2-Üzümsü Meyvelerin dünya ve ülke ekonomisindeki yerini öğrenir.
3 3-Üzümsü Meyvelerin gıda amaçlı ( taze tüketim, dondurulmuş gıda; reçel- marmelat; dondurma sanayinde, parfümeri sanayi,? vb) kullanımlarını öğrenir ve uygular.
4 4-Üzümsü Meyvelerinin hasat edilmesini, ambalajlanmasını, depolanması ve pazarlanmasını öğrenir ve uygular.
5 5-Küçük aile işletmelerinde aile işgücünün üzümsü meyve yetiştiriciliğinde değerlendirmesini ve hatta küçük ve, engebeli arazilerin bu meyve türleri ile değerlendirmesini öğrenir ve uygular.
6 6-Üzümsü Meyvelerin ara ziraati olarak kullanılmasını öğrenir ve uygular.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Üzümsü meyvelerin tanımlanması, sistematikteki yerleri ve özellikleri; Ülkemizde ve dünyada üzümsü meyvelerin önemi ve tür ve çeşitleri.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan üzümsü Meyve Türlerinin tanıtılması
2 Çileklerin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Çilek çeşitleri ve özellikleri ve ekolojik istekleri.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan yetiştirme koşullarının tanıtılması
3 Çilekte çoğaltım metodları; bahçe kurma, açıkta ve örtü altında çilek yetiştiriciliği; çilekte hasat, ambalajlama ve muhafaza.
  Ön Hazırlık: Çilek üretim parseli hazırlığı; fide dikimi ve malçlama
4 Ahududu ve böğürtlenin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; ahududu ve böğürtlen çeşitler ve özellikleri; ahududu ve böğürtlenin ekolojik istekleri.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan üzümsü Meyvelerin Üretim yöntemleri
5 Ahududu ve böğürtlende çoğaltım metodları; ahududu ve böğürtlende bahçe kurma, budama, destekleme, şekil verme, bakım; hasat, ambalajlama, muhafaza ve değerlendirme.
  Ön Hazırlık: Kültürel uygulamalar
6 Frenküzümü’nün morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Frenküzümü çeşitler ve özellikleri; Frenküzümü ekolojik istekleri.
  Ön Hazırlık: Kültürel uygulamalar
7 Frenküzümü’de bahçe kurma, budama, destekleme, şekil verme, bakım; hasat ve değerlendirme.
  Ön Hazırlık: Kültürel uygulamalar
8 Bektaşi üzümü’nün morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Bektaşi üzümü çeşitler ve özellikleri; Bektaşi üzümü’nün ekolojik istekleri.
  Ön Hazırlık: Üzümsü Meyve Yetiştiriciliğinde Dezenfeksiyon uygulaması Kültürel uygulamalar .
9 Yabanmersini’nin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Yabanmersini çeşitler ve özellikleri; Yabanmersini’nin ekolojik istekleri.
  Ön Hazırlık: Kültürel uygulamalar
10 Yabanmersini’de bahçe kurma, budama, destekleme, şekil verme, bakım, hasat, değerlendirme.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan çilek çeşitlerinin tanıtımı Kültürel uygulamalar
11 Kivi’nin morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; Kivi çeşitler ve özellikleri. Kivi’nin ekolojik istekleri.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan ahududu ve böğürtlen çeşitlerinin tanıtımı Kültürel uygulamalar
12 Kivi’de bahçe kurma; budama, destekleme, şekil verme, bakım; hasat, depolama ve değerlendirme.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan yabanmersini çeşitlerinin
13 İncir’in morfolojisi, biyolojisi, fizyolojisi; İncir çeşitler ve özellikleri, İncir’in ekolojik istekleri.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan Frenküzümü ve bektaşi üzümü çeşitlerinin tanıtımı Kültürel uygulamalar
14 İncirde dölleme biyolojisi ve ilekleme; İncir’de bahçe kurma, budama, şekil verme, bakım, hasat, değerlendirme.
  Ön Hazırlık: Teoride anlatılan Kivi ve incir çeşitlerinin tanıtımı
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bahçe Bitkilerini tanır ve kavrar. -Meyvecilik, Sebzecilik, Bağcılık ve Süs Bitkileri alanlarındaki bitkileri tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. 2
2 Yukarıdaki faaliyetler sırasında ortaya çıkabilecek sorunları tanır ve analitik çözüm üretir. 2
3 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, amaca uygun gerekli verileri tanımlar ve toplar. Oluşan sorunları gidermek için en uygun yöntemi veya yöntemleri belirler. 2
4 Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan problemlerin analizinde mevcut bilgi teknolojilerinden de yararlanarak uygun ekonomik yöntemleri belirler ve kullanır. 2
5 Bahçe Bitkileri ile ilgili faaliyet gösteren herhangi bir kuruluşta karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak, – a. Problemi ve kapsamını tanımlar – b. Mevcut olanakları değerlendirir – c. Problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir – d. Amaca en uygun çözümü belirler ve çözer 2
6 Gerek ilgi alanında, gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurar. 2
7 Mesleki anlamda kendisini geliştirebilmek için gerekli yöntemleri uygular, ulusal ve uluslararası etkinliklere katılır ve bilimsel yayınları takip eder. 2
8 Bahçe Bitkileri ile ilgili yeni bilgiler edinir, yöntem ve teknolojiler geliştirir, yeni çeşitler elde etmek üzere temel ve uygulamalı araştırmalar yapar. 2
9 Bahçe bitkileri üretimi yapan tarım işletmelerinin tesis, üretim, hasat, sınıflandırma, ambalajlama, muhafaza, depolama, değerlendirme ve pazarlama faaliyetleriyle ilgili etüd, planlama ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 4 10
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 40
Yıliçinin Başarıya Oranı 30
Finalin Başarıya Oranı 70
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 28 3 84
Ödevler 4 1 4
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 2 4 8
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 126    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu ’Small plants Growing’’(strawberry, rasberry, blackberry, cranberry, gooseberry, highbush blueberry, kiwifruit and figs) Textbook. Kahraman KEPENEK. Süleyman Demirel University. Agricultural Faculty. Department of Horticulture. Isparta. 2009.
Diğer Kaynaklar ’Small plants Growing’’(strawberry, rasberry, blackberry, cranberry, gooseberry, highbush blueberry, kiwifruit and figs) Textbook. Kahraman KEPENEK. Süleyman Demirel University. Agricultural Faculty. Department of Horticulture. Isparta. 2009.
Materyal
Dökümanlar ’Small plants Growing’’(strawberry, rasberry, blackberry, cranberry, gooseberry, highbush blueberry, kiwifruit and figs) Textbook. Kahraman KEPENEK. Süleyman Demirel University. Agricultural Faculty. Department of Horticulture. Isparta. 2009.
Ödevler Belli aralıklarla öğrencilerin ödevlendirilerek bir sonraki konuya hazırlanmalarını sağlamak
Sınavlar Vize - Final
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri