Ders Adı Yumuşak Çekirdekli Meyveler
Ders Kodu YBB-403
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) 1-Fatma Koyuncu
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Yumuşak çekirdekli meyve türlerinden elma, armut, ayva ve Trabzon hurmasının yetiştirme koşulları, uygulamalı olarak yetiştiricilik ve üretimi ile ilgili ileri teknik konular ve stratejiler. Bu meyve türlerinin biyolojik, morfolojik özellikleri. Alıç, muşmula, üvez ve kuşburnu gibi diğer yumuşak çekirdekli meyve türleri hakkında kısa bilgiler.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Türkiye’de yetişen yumuşak çekirdekli meyve türlerinden elma, armut, ayva, Trabzon hurması yetiştiriciliği ve üretimi konularını öğretmek..
No Dersin Kazanımları  
1 1) Yumuşak çekirdekli meyve türlerinin kültür tarihi ve gelişimlerini öğrenir
2 2) Dünya ve Türkiye’de yetiştiriciliğin yapıldığı alanları, üretimi, ihracat ve ithalat değerlerini öğrenir.
3 3) Sistematikteki yeri ve pomolojik sınıflandırılmasını, morfolojik ve biyolojik özelliklerini, döllenme biyolojilerini bilir.
4 4) Ekolojik isteklerini, çoğaltılmalarını öğrenir, bahçe tesisini, kültürel uygulamalarını, hasadını bilir.
5 5) Üretim hedefleri ve stratejileri konuları hakkında öngörü sahibi olur.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Türkiye’de yetişen yumuşak çekirdekli meyve türlerinin tanıtımı, Türkiye’ de kapladıkları alan ve üretim değerleri, Elmanın Kültür tarihine giriş.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
2 Elmanın Kültür tarihi, Dünyada ve Türkiye’de elma üretimi, ihracat ve ithalat değerleri, Ekonomik değeri.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
3 Elmanın sistematik olarak sınıflandırılması, dünyadaki elma türleri ve elma meyvesinin gen merkezleri.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
4 Elmanın pomolojik özellikleri ve çeşitleri, elmanın morfolojik ve biyolojik özellikleri.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
5 Elmanın ekolojik istekleri, çoğaltılması ve elma bahçesi kurulması. Yetiştiriciliği, kültürel uygulamaları ve elma hasadı.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
6 Armudun kültür tarihi, beslenmedeki önemi, ekonomik önemi, gen merkezleri, yayılışları, sistematikteki yeri, önemli Pyrus türlerinin özellikleri.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
7 Armutların morfolojik ve pomolojik özellikleri, Armut çeşitleri ve armutların döllenme biyolojisi,
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
8 Armudun ekolojik istekleri, armut yetiştiriciliği ve çoğaltılması
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
9 Armut bahçesinin kurulması ve kültürel uygulamalar, hasat, ürünün değerlendirilmesi ve pazarlanması.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
10 Ayvanın kültür tarihi ve ekonomik önemi, ayvanın meyve özellikleri ve besin değeri, ayvanın sistematikteki yeri, Önemli yerli ve yabancı ayva çeşitleri.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
11 Ayvanın morfolojik ve biyolojik özellikleri, Ayvanın ekolojik istekleri Ayvanın çoğaltılması ve anaçları.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
12 Ayva bahçesi kurulması ve ayva bahçesinde uygulanan teknik ve kültürel işlemler. Trabzon Hurmasının kültür tarihi ve ekonomik önemi, meyve özellikleri ve besin değeri, sistematikteki yeri.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
13 Önemli yerli ve yabancı Trabzon hurması çeşitleri.Trabzon hurmasının morfolojik ve biyolojik özellikleri,
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
14 Trabzon hurmasının çoğaltılması ve anaçları, bahçesi kurulması ve Trabzon hurması bahçesinde uygulanan teknik ve kültürel işlemler, hasat.
  Ön Hazırlık: Ders kitaplarının ilgili bölümleri
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bahçe Bitkilerini tanır ve kavrar. -Meyvecilik, Sebzecilik, Bağcılık ve Süs Bitkileri alanlarındaki bitkileri tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. 5
2 Yukarıdaki faaliyetler sırasında ortaya çıkabilecek sorunları tanır ve analitik çözüm üretir. 5
3 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, amaca uygun gerekli verileri tanımlar ve toplar. Oluşan sorunları gidermek için en uygun yöntemi veya yöntemleri belirler. 5
4 Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan problemlerin analizinde mevcut bilgi teknolojilerinden de yararlanarak uygun ekonomik yöntemleri belirler ve kullanır. 4
5 Bahçe Bitkileri ile ilgili faaliyet gösteren herhangi bir kuruluşta karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak, – a. Problemi ve kapsamını tanımlar – b. Mevcut olanakları değerlendirir – c. Problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir – d. Amaca en uygun çözümü belirler ve çözer 4
6 Gerek ilgi alanında, gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurar. 2
7 Mesleki anlamda kendisini geliştirebilmek için gerekli yöntemleri uygular, ulusal ve uluslararası etkinliklere katılır ve bilimsel yayınları takip eder. 3
8 Bahçe Bitkileri ile ilgili yeni bilgiler edinir, yöntem ve teknolojiler geliştirir, yeni çeşitler elde etmek üzere temel ve uygulamalı araştırmalar yapar. 3
9 Bahçe bitkileri üretimi yapan tarım işletmelerinin tesis, üretim, hasat, sınıflandırma, ambalajlama, muhafaza, depolama, değerlendirme ve pazarlama faaliyetleriyle ilgili etüd, planlama ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 5
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 116    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu 1)Özbek, S. 1978. Özel Meyvecilik (Kışın Yaprağını Döken Meyve Türleri). Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 128. Ders Kitabı 11. 2) Özçağıran, R., Ünal A., Özeker E., İsfendiyaroğlu, M., 2005. Ilıman İklim Meyve Türleri. Yumuşak Çekirdekli Meyveler Cilt-II. (2. baskı). Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları NO: 556. Bornova, İzmir. 3) Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
Diğer Kaynaklar 1)Özbek, S. 1978. Özel Meyvecilik (Kışın Yaprağını Döken Meyve Türleri). Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 128. Ders Kitabı 11. 2) Özçağıran, R., Ünal A., Özeker E., İsfendiyaroğlu, M., 2005. Ilıman İklim Meyve Türleri. Yumuşak Çekirdekli Meyveler Cilt-II. (2. baskı). Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları NO: 556. Bornova, İzmir. 3) Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
Materyal
Dökümanlar 1)Özbek, S. 1978. Özel Meyvecilik (Kışın Yaprağını Döken Meyve Türleri). Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 128. Ders Kitabı 11. 2) Özçağıran, R., Ünal A., Özeker E., İsfendiyaroğlu, M., 2005. Ilıman İklim Meyve Türleri. Yumuşak Çekirdekli Meyveler Cilt-II. (2. baskı). Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları NO: 556. Bornova, İzmir. 3) Westwood, M.N. 1993. Temperate-Zone Pomology Physiology and Culture. 3rd ed. Timber Press Inc., Portland, Oregon, USA.
Ödevler Belli aralıklarla öğrencilerin ödevlendirilerek derse aktif katılımı sağlamak, öğrencinin bilgi toplama, rapor hazırlama ve sunma becerisini geliştirmek.
Sınavlar Zaman zaman birkaç soruluk sözlü küçük sınavlarla işlenen konuları hatırlatmak
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri