Ders Adı Bahçe Bitkileri Islahı
Ders Kodu YBB-402
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 8.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof.Dr. Hakan AKTAŞ Prof.Dr. Fatma Yıldırım
Dersin Yardımcıları -----------
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Tek yıllık ve çok yıllık bahçe bitkilerinin ıslahı, bahçe bitkilerinde seleksiyon, kombinasyon, geriye melezleme ve Fı hibrit çeşit ıslahı, somaklonal seleksiyon, anaçlar için ıslah stratejisi, verimlilik ile biyotik ve abiyotik dayanıklılık ıslahı.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bahçe Bitkilerinde Islahın Temel Prensipleri
No Dersin Kazanımları  
1 Islahın Temel Prensipleri
2 Çeşit geliştirme stratejileri
3 Hibrit çeşit ve standart çeşit arasındaki farklar
4 Bahçe bitkileri türlerinde çeşit geliştirmede kullanılan yöntemler
5 Geleneksel ve biyoteknolojik ıslah stratejileri
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Ders kapsamı ve öğrenme çıktıları. Bitki ıslahına giriş ve genetik çeşitlilik.
  Ön Hazırlık: -.............
2 Islah stratejisinde dikkat edilmesi gerekli noktalar.
  Ön Hazırlık: --.............
3 Islahta varyasyon yaratma yöntemleri
  Ön Hazırlık: --.............
4 Doku kültürü yöntemlerinin ıslahta kullanım olanakları
  Ön Hazırlık: --.............
5 Poliploid bitkilerin özellikleri ve kullanılma alanları
  Ön Hazırlık: --.............
6 Genotip seçimine etki eden faktörler, Seleksiyon ıslahında dikkat edilecek özel konular, Çok yıllıklarda klonal seleksiyon örneği.
  Ön Hazırlık: --.............
7 Seleksiyon ıslahı yöntemleri
  Ön Hazırlık: --.............
8 Geriye melezleme ıslahı, Türler arası melezleme
  Ön Hazırlık: --.............
9 Fı Hibrit (Heterozis) Islahı
  Ön Hazırlık: --.............
10 Fı Hibrit (Heterozis) Islahı
  Ön Hazırlık: --.............-.............
11 Anaç ıslahı
  Ön Hazırlık: --.............
12 Bahçe bitkilerinde dayanıklılık ıslahı
  Ön Hazırlık: --.............
13 Biyotik ve abiyotik faktörlere dayanıklılık ıslahı
  Ön Hazırlık: --.............
14 Bitki ıslahında kullanılan biyoteknolojik yöntemler
  Ön Hazırlık: --.............
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bahçe Bitkilerini tanır ve kavrar. -Meyvecilik, Sebzecilik, Bağcılık ve Süs Bitkileri alanlarındaki bitkileri tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. 1
2 Yukarıdaki faaliyetler sırasında ortaya çıkabilecek sorunları tanır ve analitik çözüm üretir. 1
3 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, amaca uygun gerekli verileri tanımlar ve toplar. Oluşan sorunları gidermek için en uygun yöntemi veya yöntemleri belirler. 2
4 Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan problemlerin analizinde mevcut bilgi teknolojilerinden de yararlanarak uygun ekonomik yöntemleri belirler ve kullanır. 1
5 Bahçe Bitkileri ile ilgili faaliyet gösteren herhangi bir kuruluşta karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak, – a. Problemi ve kapsamını tanımlar – b. Mevcut olanakları değerlendirir – c. Problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir – d. Amaca en uygun çözümü belirler ve çözer 1
6 Gerek ilgi alanında, gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurar. 2
7 Mesleki anlamda kendisini geliştirebilmek için gerekli yöntemleri uygular, ulusal ve uluslararası etkinliklere katılır ve bilimsel yayınları takip eder. 1
8 Bahçe Bitkileri ile ilgili yeni bilgiler edinir, yöntem ve teknolojiler geliştirir, yeni çeşitler elde etmek üzere temel ve uygulamalı araştırmalar yapar. 1
9 Bahçe bitkileri üretimi yapan tarım işletmelerinin tesis, üretim, hasat, sınıflandırma, ambalajlama, muhafaza, depolama, değerlendirme ve pazarlama faaliyetleriyle ilgili etüd, planlama ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 15 4 60
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 109    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Handbook of Plant Breeding, Springer, 2008.
Diğer Kaynaklar Handbook of Plant Breeding, Springer, 2008.
Materyal
Dökümanlar Handbook of Plant Breeding, Springer, 2008.
Ödevler Handbook of Plant Breeding, Springer, 2008.
Sınavlar Handbook of Plant Breeding, Springer, 2008.
Materyal Diğer Handbook of Plant Breeding, Springer, 2008.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri