Ders Adı Bahçe Bitkileri Çoğaltma Tekniği I
Ders Kodu YBB-305
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Bekir ŞAN
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Meyve türlerinin çoğaltılma yöntemlerini ve fidan üretimi ile ilgili ileri teknik konular ve stratejiler. Çoğaltma yöntemlerinin biyolojik, morfolojik özellikleri. Fidanlık tesisi. Fidan üretiminde karşılaşılan sorunlar, çözüm önerileri ve geleceği hakkında fikir elde eder.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Meyve ağaçlarının çoğaltma yöntemleri, esasları hakkında detaylı bilgi vermek. Meyve fidanı üretim teknikleri, karşılaşılan sorunlar ve hukuki düzenleme konularını öğretmek
No Dersin Kazanımları  
1 Meyve türlerinin çoğaltılmasında kullanılan materyalleri öğrenir
2 Meyve türlerinin çoğaltılma yöntemlerini öğrenir
3 Generatif ve vegetatif çoğaltmanın biyolojik esaslarını bilir
4 Fidan üretim hedefleri ve stratejileri konuları hakkında öngörü sahibi olur.
5 Meyve türlerinde kullanılan klonal anaçları öğrenir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Meyve ağaçlarının genel özellikleri, meyve ağaçlarını çoğaltma yöntemleri.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
2 Generatif (tohumla) çoğaltma, genel esasları, tohumun gelişimi ve yapısı, tohumlarda dinlenme ve çimlenme.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
3 Tohumlarda çimlenmeyi etkileyen faktörler, Tohumla çoğaltma teknikleri
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
4 Vegetatif çoğaltma, genel esasları, çelikle çoğaltma tekniği, çelik tipleri.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
5 Köklenmeyi uyarıcı maddelerin kullanımı, köklendirme ortamları ve yapıları, köklü çeliklerin sökümü, taşınması
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
6 Aşı ile çoğaltma, genel esasları, aşı ile çoğaltma teknikleri
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
7 Aşılama zamanları ve aşılama yöntemleri esas ve ilkeleri.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
8 Kalem ve göz aşılarında başarıyı etkileyen faktörler; uyuşmazlık, aşılama tekniği, bitki cinsi, çevre koşulları,hastalık ve zararlılar
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
9 Daldırma, dip sürgünü vb. yöntemlerle çoğaltma.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
10 Teknik Gezi
11 Fidan üretimi, fidanlık yerinin seçimi,toprağın hazırlanması
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
12 Anaç Yetiştirilmesi, tohum anaçları, klon anaçları, üretilmesi ve bakımı
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
13 Anaçların aşılanması ve fidanların bakımı, Fidanların sökülmesi, hendeklenmesi ve ambalajı
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
14 Fidan Üretiminde Sertifikasyon.
  Ön Hazırlık: Kaynak kitap ve öğrencilere verilen power point sunularından hazırlık
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bahçe Bitkilerini tanır ve kavrar. -Meyvecilik, Sebzecilik, Bağcılık ve Süs Bitkileri alanlarındaki bitkileri tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. 4
2 Yukarıdaki faaliyetler sırasında ortaya çıkabilecek sorunları tanır ve analitik çözüm üretir. 2
3 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, amaca uygun gerekli verileri tanımlar ve toplar. Oluşan sorunları gidermek için en uygun yöntemi veya yöntemleri belirler. 2
4 Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan problemlerin analizinde mevcut bilgi teknolojilerinden de yararlanarak uygun ekonomik yöntemleri belirler ve kullanır. 3
5 Bahçe Bitkileri ile ilgili faaliyet gösteren herhangi bir kuruluşta karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak, – a. Problemi ve kapsamını tanımlar – b. Mevcut olanakları değerlendirir – c. Problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir – d. Amaca en uygun çözümü belirler ve çözer 3
6 Gerek ilgi alanında, gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurar. 1
7 Mesleki anlamda kendisini geliştirebilmek için gerekli yöntemleri uygular, ulusal ve uluslararası etkinliklere katılır ve bilimsel yayınları takip eder. 2
8 Bahçe Bitkileri ile ilgili yeni bilgiler edinir, yöntem ve teknolojiler geliştirir, yeni çeşitler elde etmek üzere temel ve uygulamalı araştırmalar yapar. 2
9 Bahçe bitkileri üretimi yapan tarım işletmelerinin tesis, üretim, hasat, sınıflandırma, ambalajlama, muhafaza, depolama, değerlendirme ve pazarlama faaliyetleriyle ilgili etüd, planlama ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 90
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 93    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu 1)Özbek, S., 1978. Genel Meyvecilik (Kışın Yaprağını Döken Meyve Türleri). Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 128. Ders Kitabı 11. 2) Özçağıran, R., 1988. Meyvecilik Tekniği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları . Bornova, İzmir. 3) Hartmann, H.T., Kester, D.E., Davies, Jr.F., Geneve, R.L., 1997. Plant Propagation Principles and Practies. Sixth Edition, Prentice Hall, New Jersey 4) Özçağıran, R., 1974. Meyve Ağaçlarında Anaç ile Kalem Arasındaki Fizyolojik İlişkiler. Ege Üniv. Ziraat Fak. Yayınları No: 243 5) Garner, R. J., 1997. The Grafters Handbook. The Royal Horticultural Society
Diğer Kaynaklar 1)Özbek, S., 1978. Genel Meyvecilik (Kışın Yaprağını Döken Meyve Türleri). Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 128. Ders Kitabı 11. 2) Özçağıran, R., 1988. Meyvecilik Tekniği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları . Bornova, İzmir. 3) Hartmann, H.T., Kester, D.E., Davies, Jr.F., Geneve, R.L., 1997. Plant Propagation Principles and Practies. Sixth Edition, Prentice Hall, New Jersey 4) Özçağıran, R., 1974. Meyve Ağaçlarında Anaç ile Kalem Arasındaki Fizyolojik İlişkiler. Ege Üniv. Ziraat Fak. Yayınları No: 243 5) Garner, R. J., 1997. The Grafters Handbook. The Royal Horticultural Society
Materyal
Dökümanlar 1)Özbek, S., 1978. Genel Meyvecilik (Kışın Yaprağını Döken Meyve Türleri). Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No. 128. Ders Kitabı 11. 2) Özçağıran, R., 1988. Meyvecilik Tekniği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları . Bornova, İzmir. 3) Hartmann, H.T., Kester, D.E., Davies, Jr.F., Geneve, R.L., 1997. Plant Propagation Principles and Practies. Sixth Edition, Prentice Hall, New Jersey 4) Özçağıran, R., 1974. Meyve Ağaçlarında Anaç ile Kalem Arasındaki Fizyolojik İlişkiler. Ege Üniv. Ziraat Fak. Yayınları No: 243 5) Garner, R. J., 1997. The Grafters Handbook. The Royal Horticultural Society
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri