Ders Adı Arı ve İpekböcekçiliği
Ders Kodu YZB-408
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 8.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Ayhan Gösterit
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. İsmail Yaşhan Buluş, Arş. Gör Görkem Yanık
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Arıcılığın önemi, bal arılarında koloni yaşamı, arı ırkları, koloni bireyleri ve görevleri, bal ve diğer arıcılık ürünleri, arı hastalık ve zararlıları, arılar ve tozlaşma, bombus arıları, ipekböceği, ipekböceği yetiştirme teknikleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı •Arı yetiştiriciliği ve teknikleri, koloni yönetimi, arı hastalıkları, parazitleri ve zararlıları, arı genetiği, arı ırkları, arı davranış özellikleri, arıların polinasyon servis hizmetleri, ekonomik önemleri ve arı ürünlerinin temel özellikleri hakkında yeterli bilgi birikimini sağlamak •İpekböcekçiliği yetiştiriciliğinin temel özellikleri hakkında yeterli bilgi birikimini sağlamak
No Dersin Kazanımları  
1 Arıcılık mesleğinin avantajları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Arı ırkları ve ekotiplerini tanır, biyoçeşitlilik hakkında bilgi sahibi olur.
3 Bal ve diğer arı ürünlerini bilir, üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
4 Arıların bitkisel üretimdeki katkıları hakkında bilgi sahibi olur.
5 İpekböceği yetiştiriciliğin önemi, Türkiye’deki durumu hakkında bilgi sahibi olur.
6 İpekböceğinin yaşam döngüsü ve ipekböceği üretim teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Arıcılığın önemi, Türkiye ve dünyada arıcılıktaki gelişmeler
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
2 Bal arısının vücut yapısı
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
3 Bal arılarında kolni yaşamı
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
4 Arıcılıkta kullanılan alet ve ekipmanlar
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
5 Bal arılarında mevsimsel çalışmalar
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
6 Arı ırkları ve ekotipleri
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
7 Bal arılarında koloni yönetimi
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
8 Ana arı üretimi ve kolonilerin çoğaltılması
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
9 Arı hastalık ve zararlıları
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
10 Arı ürünleri, arı ürünlerinde kalite kontrol, pazarlama ve apiterapi
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
11 Arıcılık ve tozlaşma
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
12 Bombus arısı üretimi ve tozlaşma amacıyla kullanılmaları
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
13 İpekböceği yetiştiriciliğinin tarihi, önemi ve günümüzdeki durumu
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
14 İpekböceğinin yaşam döngüsü, yetiştirme teknikleri, koza hasadı ve yumurta üretimi
  Ön Hazırlık: Konu ile ilgili ders notu ve ders sunularının gözden geçirilmesi ve güncellenmesi
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bahçe Bitkilerini tanır ve kavrar. -Meyvecilik, Sebzecilik, Bağcılık ve Süs Bitkileri alanlarındaki bitkileri tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. 1
2 Yukarıdaki faaliyetler sırasında ortaya çıkabilecek sorunları tanır ve analitik çözüm üretir. 2
3 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, amaca uygun gerekli verileri tanımlar ve toplar. Oluşan sorunları gidermek için en uygun yöntemi veya yöntemleri belirler. 2
4 Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan problemlerin analizinde mevcut bilgi teknolojilerinden de yararlanarak uygun ekonomik yöntemleri belirler ve kullanır. 1
5 Bahçe Bitkileri ile ilgili faaliyet gösteren herhangi bir kuruluşta karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak, – a. Problemi ve kapsamını tanımlar – b. Mevcut olanakları değerlendirir – c. Problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir – d. Amaca en uygun çözümü belirler ve çözer 1
6 Gerek ilgi alanında, gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurar. 2
7 Mesleki anlamda kendisini geliştirebilmek için gerekli yöntemleri uygular, ulusal ve uluslararası etkinliklere katılır ve bilimsel yayınları takip eder. 2
8 Bahçe Bitkileri ile ilgili yeni bilgiler edinir, yöntem ve teknolojiler geliştirir, yeni çeşitler elde etmek üzere temel ve uygulamalı araştırmalar yapar. 2
9 Bahçe bitkileri üretimi yapan tarım işletmelerinin tesis, üretim, hasat, sınıflandırma, ambalajlama, muhafaza, depolama, değerlendirme ve pazarlama faaliyetleriyle ilgili etüd, planlama ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 1 20
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 7 1 7
Ödevler 1 5 5
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 14 2 28
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 112    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Güler, A. 2006. Bal arısı (Apis mellifera), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No:55, Samsun Şahan, Ü. 2011. İpekböcekçiliği. Dora basım, Yayım, Dağıtım. Bursa.
Diğer Kaynaklar Güler, A. 2006. Bal arısı (Apis mellifera), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No:55, Samsun Şahan, Ü. 2011. İpekböcekçiliği. Dora basım, Yayım, Dağıtım. Bursa.
Materyal
Dökümanlar Güler, A. 2006. Bal arısı (Apis mellifera), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No:55, Samsun Şahan, Ü. 2011. İpekböcekçiliği. Dora basım, Yayım, Dağıtım. Bursa.
Ödevler Belli aralıklarla öğrencilerin ödevlendirilerek bir sonraki konuya hazırlanmalarını sağlamak
Sınavlar Dönem içinde 1 ara sınav ve 1 final sınavı yapılır
Materyal Diğer Kullanılmamaktadır
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri