Ders Adı İstatistik
Ders Kodu YZB-102
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 4.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Özgür KOŞKAN
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Malik ERGİN
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği İstatistiğin tanımı, örnek, populasyon, istatistik, parametre kavramları ve bunlar arasındaki ilişkiler, örneğin özellikleri, veri tipleri, kesikli, sürekli veriler, verilerin özetlenmesi, tanıtıcı istatistikler, yerleşim ölçüleri (aritmetik ortalama, tepe değeri, ortanca değer, geometrik ortalama, harmonik ortalama) ve bunların hesaplanması, özellikleri, değişim ölçüleri (değişim genişliği, ortalama sapma, varyans, standart sapma, varyasyon katsayısı) ve bunların hesaplanması, özellikleri, birden fazla özellik arasındaki ilişkiler, korelasyon ve regresyon kavramları, regresyon denklemi, regresyon katsayısı, regresyon sabiti, tahmin denklemi, tahmindeki isabet derecesi, klasik dağılımlar, normal dağılım, binomiyal dağılım, poisson dağılımı ve bunların özellikleri ile çeşitli alanlarda kullanımı, örnekleme dağılımları (populasyon varyansı bilindiğinde ve bilinmediğinde) ve bunlara ilişkin hipotez kontrolleri, tek taraflı ve çift taraflı hipotez kontrolleri, I. Tip hata olasılığı, bağımsız iki grup ortalaması arasındaki farka ilişkin hipotez testi (Student t-testi), bağımlı iki grup karşılaştırılması (Eş yapma t-testi), oranlara ilişkin hipotez testi, korelasyon katsayısına ilişkin hipotez testi, kikare analizi, tek yanlı sınıflamalarda ki-kare analizi, dağılımlara uyum kontrolleri, iki yanlı sınıflamalarda ki-kare analizi ve bağımsızlık kontrolleri, bağımlılık katsayısının hesaplanması.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Üzerinde çalışılan konu ile ilgili sayısal verilerin gözlem veya deneme yoluyla doğru olarak toplanması, özetlenmesi, konuyu tanıtacak şekilde işlenmesi, bilinen faktörlere göre analizi, başka verilerle ilişkilerinin tespiti ile sonuçlarının yorumlanması ve genelleştirilmesi için yapılan bütün işlemler “İstatistik Metotlar” olarak bilinmektedir. Bu derste öğrencilere ileriki yaşamlarında ilgilendikleri her alanda kendilerine yardımcı olacak temel istatistik kavramlar ve bu kavramları uygulamada kullanacakları yerler örneklerle anlatılmaktadır. Dönem içerisinde bu ders kapsamında yapılan tüm öğrenim etkinlikleri ile; 1. Öğrencilere araştırmacı kavramının kazandırılması, 2. Analitik düşüncenin geliştirilmesi ve 3. Ziraatın değişik dallarından örnekler verilerek yorum yapma kabiliyetlerinin arttırılması hedeflenmiştir.
No Dersin Kazanımları  
1 Bu dersin sonunda öğrenci temel istatistik kavramlarını öğrenecek. Öğrenci üzerinde çalışılan konu ile ilgili sayısal verilerin gözlem veya deneme yoluyla doğru olarak toplanması, özetlenmesi, konuyu tanıtacak hale getirebilecek. Bilinen faktörlere göre veri analizi, başka verilerle ilişkilerinin saptanması ile sonuçların yorumlanması ve genelleştirilmesi için yapılan bütün işlemleri yapabilme yetisi kazanacaktır.
2 Denemelerle ilgili hipotezleri oluşturma yeteneği.
3 Hipotezlerin test edilmesi.
4 Denemelerin planlanması.
5 Ölçme ve veri toplama yöntemlerinin kavranmas.
6 Verilere uygun istatistiksel analizlerin yapılması.
7 Sonuçların değerlendirilmesi ve yorumlanmasını bilme.
8 Tarafsız karar verebilme becerisi.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Temel kavramlar ve verilerin özetlenmesi
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
2 Tanıtıcı istatistikler ortalamalar
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
3 Tanıtıcı istatistikler değişim ölçüleri
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
4 Korelasyon ve regresyon I
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
5 Korelasyon ve regresyon II
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
6 İstatistik dağılımlar I
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
7 İstatistik dağılımlar II
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
8 Örnekleme dağılımları
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
9 Hipotez kontrolleri z kontrolleri
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
10 Hipotez kontrolleri t kontrolleri
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
11 Hipotez kontrolleri t kontrolleri devam
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
12 Güven Aralığı
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
13 Ki-kare dağılımı
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
14 ki-kare testleri
  Ön Hazırlık: Haftalık derse başlamadan önce ilk 15 dakika içerisinde bir önceki hafta işlenen konular öğrenci-hoca diyaloğu şeklinde hatırlatılmaktadır.
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Bahçe Bitkilerini tanır ve kavrar. -Meyvecilik, Sebzecilik, Bağcılık ve Süs Bitkileri alanlarındaki bitkileri tanır, yetiştirir, pazarlar ve depolar. 1
2 Yukarıdaki faaliyetler sırasında ortaya çıkabilecek sorunları tanır ve analitik çözüm üretir. 1
3 Yetiştiricilik, pazarlama ve depolama sırasında karşılaşılabilecek problemlerin çözümüne yönelik olarak, amaca uygun gerekli verileri tanımlar ve toplar. Oluşan sorunları gidermek için en uygun yöntemi veya yöntemleri belirler. 3
4 Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan problemlerin analizinde mevcut bilgi teknolojilerinden de yararlanarak uygun ekonomik yöntemleri belirler ve kullanır. 2
5 Bahçe Bitkileri ile ilgili faaliyet gösteren herhangi bir kuruluşta karşılaşılan problemlerin çözümüne yönelik olarak, – a. Problemi ve kapsamını tanımlar – b. Mevcut olanakları değerlendirir – c. Problemlerin çözümü için alternatif stratejiler geliştirir – d. Amaca en uygun çözümü belirler ve çözer 2
6 Gerek ilgi alanında, gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde iletişim kurar. 1
7 Mesleki anlamda kendisini geliştirebilmek için gerekli yöntemleri uygular, ulusal ve uluslararası etkinliklere katılır ve bilimsel yayınları takip eder. 2
8 Bahçe Bitkileri ile ilgili yeni bilgiler edinir, yöntem ve teknolojiler geliştirir, yeni çeşitler elde etmek üzere temel ve uygulamalı araştırmalar yapar. 2
9 Bahçe bitkileri üretimi yapan tarım işletmelerinin tesis, üretim, hasat, sınıflandırma, ambalajlama, muhafaza, depolama, değerlendirme ve pazarlama faaliyetleriyle ilgili etüd, planlama ve projelendirme işleriyle, bunların uygulama ve kontrolünü yapar. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 5 5 25
Sunum 2 2 4
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 87    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Biyoistatistik Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zahide Kocabaş / Tahsin Kesici
Diğer Kaynaklar Biyoistatistik Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zahide Kocabaş / Tahsin Kesici
Materyal
Dökümanlar Biyoistatistik Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Zahide Kocabaş / Tahsin Kesici
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri