Dersin İçeriği
|
İstatistiğin tanımı, örnek, populasyon, istatistik, parametre kavramları ve bunlar arasındaki
ilişkiler, örneğin özellikleri, veri tipleri, kesikli, sürekli veriler, verilerin özetlenmesi, tanıtıcı
istatistikler, yerleşim ölçüleri (aritmetik ortalama, tepe değeri, ortanca değer, geometrik
ortalama, harmonik ortalama) ve bunların hesaplanması, özellikleri, değişim ölçüleri
(değişim genişliği, ortalama sapma, varyans, standart sapma, varyasyon katsayısı) ve
bunların hesaplanması, özellikleri, birden fazla özellik arasındaki ilişkiler, korelasyon ve
regresyon kavramları, regresyon denklemi, regresyon katsayısı, regresyon sabiti, tahmin
denklemi, tahmindeki isabet derecesi, klasik dağılımlar, normal dağılım, binomiyal dağılım,
poisson dağılımı ve bunların özellikleri ile çeşitli alanlarda kullanımı, örnekleme dağılımları
(populasyon varyansı bilindiğinde ve bilinmediğinde) ve bunlara ilişkin hipotez kontrolleri,
tek taraflı ve çift taraflı hipotez kontrolleri, I. Tip hata olasılığı, bağımsız iki grup ortalaması
arasındaki farka ilişkin hipotez testi (Student t-testi), bağımlı iki grup karşılaştırılması (Eş
yapma t-testi), oranlara ilişkin hipotez testi, korelasyon katsayısına ilişkin hipotez testi, kikare analizi, tek yanlı sınıflamalarda ki-kare analizi, dağılımlara uyum kontrolleri, iki yanlı
sınıflamalarda ki-kare analizi ve bağımsızlık kontrolleri, bağımlılık katsayısının
hesaplanması.
|
Dersin Amacı
|
Üzerinde çalışılan konu ile ilgili sayısal verilerin gözlem veya deneme yoluyla doğru olarak
toplanması, özetlenmesi, konuyu tanıtacak şekilde işlenmesi, bilinen faktörlere göre analizi,
başka verilerle ilişkilerinin tespiti ile sonuçlarının yorumlanması ve genelleştirilmesi için
yapılan bütün işlemler “İstatistik Metotlar” olarak bilinmektedir. Bu derste öğrencilere ileriki
yaşamlarında ilgilendikleri her alanda kendilerine yardımcı olacak temel istatistik kavramlar
ve bu kavramları uygulamada kullanacakları yerler örneklerle anlatılmaktadır. Dönem
içerisinde bu ders kapsamında yapılan tüm öğrenim etkinlikleri ile;
1. Öğrencilere araştırmacı kavramının kazandırılması,
2. Analitik düşüncenin geliştirilmesi ve
3. Ziraatın değişik dallarından örnekler verilerek yorum yapma kabiliyetlerinin arttırılması
hedeflenmiştir.
|