Ders Adı Sayısal Çözümleme
Ders Kodu MAT-162
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 4.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Matematik Bölümü Öğretim Üyeleri
Dersin Yardımcıları Matematik Bölümü Araştırma Görevlileri
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Sayısal çözümlemeye giriş, hata analizi, lineer olmayan denklemlerin çözümleri, lineer denklem sistemlerinin çözümleri, özdeğer-özvektör problemlerinin çözümü, lineer olmayan denklem sistemlerinin çözümü, interpolasyon, eğri uydurma, sayısal türev, sayısal integral, başlangıç ve sınır değer problemleri
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersin amacı sayısal Çözümleme ile ilgili temel kavramlarını anlatmak, sayısal çözümlemenin mühendislikteki önemini vurgulamak ve sayısal çözümlemenin mühendislik uygulamalarını vurgulamaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 1. Sayısal hataların anlaşılması
2 2. Lineer olmayan denklemlerin mühendislik problemleri üzerinde çözülebilmesi
3 3. Lineer olmayan denklem sistemlerinin mühendislik problemleri üzerinde çözülebilmesi
4 4. Lineer denklem sistemlerinin mühendislik problemleri üzerinde çözülebilmesi
5 5. Özdeğer problemlerinin mühendislik problemleri üzerinde çözülebilmesi
6 6. İnterpolasyon tekniklerinin öğrenilmesi
7 7. Eğri uydurma problemlerinin sayısal yöntemlerle çözülebilmesi
8 8. Başlangıç-sınır değer problemlerinin mühendislik uygulamalarının yapılabilmesi
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Sayısal çözümlemeye giriş, hata analizi.
2 Lineer olmayan denklemlerin çözümleri: İkiye bölme ve Newton metodu
3 Lineer olmayan denklemlerin çözümleri: Kiriş, yer değiştirme ve basit iterasyon metotları
4 Lineer denklem sistemlerinin çözümleri: Jacobi metodu
5 Lineer denklem sistemlerinin çözümleri: Gauss Seidel metodu
6 Özdeğer-özvektör problemlerinin çözümü: Kuvvet, ters kuvvet ve kaydırılmış kuvvet metotları
7 Özdeğer-özvektör problemlerinin çözümü: Kuvvet, ters kuvvet ve kaydırılmış kuvvet metotları
8 İnterpolasyon: Lagrange ve Newton interpolasyonu
9 İnterpolasyon: Sonlu fark interpolasyonu ve kübik interpolasyon
10 Eğri uydurma
11 Sayısal türev: Taylor ve Lagrangepolinomları kullanarak sayısal türev alma metotları
12 Sayısal integral : Yamuk ve Simpson yöntemi, Newton-Cotes formülleri
13 Başlangıç değer problemleri: Euler, Runge-Kutta ve Taylor serisi yöntemleri
14 Sınır değer problemleri: Atış ve sonlu fark yöntemleri
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mühendislik Bilgisi: Mezunlarımız matematik, fen bilimleri, temel mühendislik prensipleri ve mekatronik mühendisliğine özel konular üzerine derinlemesine bilgiye sahip olacaklar; bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerini çözümlemede etkin bir şekilde kullanabileceklerdir. 4
2 Problem Analizi: Mezunlarımız karmaşık mühendislik problemlerini sürdürülebilir kalkınma hedefleri çerçevesinde tanımlayabilir, formüle edebilir ve analiz edebilir; bu süreçte gerekli bilimsel, matematiksel ve mühendislik temelli bilgiyi uygulayabilirler. 2
3 Mühendislik Tasarımı: Mezunlarımız, gerçekçi kısıtlar altında ve sürdürülebilirlik gereksinimlerini gözeterek karmaşık mühendislik problemleri için yaratıcı ve etkili çözümler tasarlayabileceklerdir. Bu çözümler, sistemlerin, süreçlerin, cihazların veya ürünlerin tasarımını içerebilir. 2
4 Teknik ve Araçların Kullanımı: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümü için gerekli olan modern mühendislik ve bilişim araçlarını, teknikleri ve kaynakları etkili bir şekilde seçebilir ve kullanabilirler. 2
5 Araştırma ve İnceleme: Mezunlarımız, karmaşık mühendislik problemlerini incelemek ve çözmek amacıyla gerekli araştırma yöntemlerini uygulayabilir; literatür araştırması yapabilir, deneyler tasarlayıp yürütebilir, veri toplayabilir ve analiz edebilirler. 2
6 Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mezunlarımız, mühendislik çözümlerinin topluma, ekonomiye, sağlık ve güvenliğe, çevreye ve sürdürülebilirliğe global etkilerini anlar ve bu bilinçle hareket ederler. 2
7 Etik Davranış: Mezunlarımız, mühendislik etiğine uygun davranış sergileyebilir, profesyonel sorumlulukların bilincinde olup çeşitliliği kapsayıcı ve ayrımcılık yapmayan bir tutum sergileyebilirler. 2
8 Bireysel ve Takım Çalışması: Mezunlarımız, hem bireysel olarak hem de çok disiplinli takımlar içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneğine sahiptir; yüz yüze, uzaktan veya hibrit ortamlarda takım üyesi veya lider olarak görev alabilirler. 2
9 Sözlü ve Yazılı İletişim: Mezunlarımız, çeşitli dinleyici ve okuyucu kitlelerine uygun, etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilir; teknik bilgiyi açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler. 4
10 Proje Yönetimi: Mezunlarımız, projeleri yönetme ve ekonomik analiz yapma konularında bilgili olup, girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalığa sahiptir. 4
11 Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlarımız, bağımsız ve sürekli öğrenme becer isine sahip olup, yeni ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilir ve teknolojik değişimleri sorgulayabilirler. Bu yetenek, onların profesyonel gelişimlerini sürekli destekler ve mühendislik alanındaki yeniliklere ayak uydurabilmelerini sağlar. 2
12 Çevresel ve Toplumsal Duyarlılık: Mezunlarımız, mühendislik projelerinin çevresel dengeler üzerindeki etkilerini değerlendirme yeteneğine sahiptir. Bu projeleri toplumsal ihtiyaçlar ve çevresel sürdürülebilirlik perspektifleri gözetilerek tasarlayıp uygulayabilirler. 4
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 10 3 30
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 125    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Sayısal yöntemler ve MATLAB uygulamaları, Nurhan Karaboğa, Nobel Yayınları, 2015 (ikinci basım). Bilgisayar uygulamalı sayısal analiz yöntemleri, Eyüp Sabri Türker ve Engin Can, Değişim Yayınları.
Diğer Kaynaklar Sayısal yöntemler ve MATLAB uygulamaları, Nurhan Karaboğa, Nobel Yayınları, 2015 (ikinci basım). Bilgisayar uygulamalı sayısal analiz yöntemleri, Eyüp Sabri Türker ve Engin Can, Değişim Yayınları.
Materyal
Dökümanlar Dersle ilgili dokümanlara ve duyurulara (pdf formatında sunular gibi) OBS sisteminden ve/veya derse ait http://w3.sdu.edu.tr/kalkulus internet sayfasından ulaşılabilir.
Ödevler OBS sayfasından ilan edilecektir.
Sınavlar OBS sayfasından ilan edilecektir.
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri