Ders Adı Ayrık Matematik
Ders Kodu MAT-161
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Temel Bilimler Bölümü Öğretim Elemanları
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bilgisayar mühendisliğindeki ve bilgisayar bilimlerindeki matematiksel tekniklere giriş,matematiksel mantık, indüksiyon, küme teorisi, bağıntılar, fonksiyonlar, cebirsel yapılar, graflar, ağaçlar ve eşleme.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Sonlu olayların mümkün olan çözümlerini araştırmak (varlık, sayma ve optimizasyon problemleri). Matematik becerisi isteyen bilgisayar alanlarında gerekli matematik bilgisini pekiştirmek.
No Dersin Kazanımları  
1 Öğrenci; mantıksal gösterim kullanarak bir bağımsız değişken yazabilir
2 Bir ispat yazma ve değerlendirme veya temel yapısını ana hatlarıyla ortaya koyma becerisini gösterir
3 Kümelerin temel ilkelerini ve kümelerdeki işlemler anlaşılır
4 Temel set eşitliklerini kanıtlar
5 Ağaçlar ve grafikler için farklı geçiş yöntemleri gösterebilir
6 Graph ve ağaç ile problem modelleyebilir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Kombinasyonel problemler ve matematiksel indüksiyon
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
2 Kümeler , bağıntılar ve fonksiyonlar
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
3 Cebirsel yapılar
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
4 Graf teorisine giriş
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
5 Graf algoritmaları
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
6 Çoklu graflar ve algoritmaları
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
7 Genel graf uygulamaları
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
8 Yönlü graflar
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
9 Ağaçlar
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
10 Kapsama ağaçları
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
11 Maksimum ve minimum kapsama ağaçları
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
12 Optimum ikili ağaçlar ve dolanımları
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
13 Eşleme
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
14 Macar algoritması ve genel uygulamalar
  Ön Hazırlık: ders kitabının ilgili bölümünün okunması
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 4
2 Teknolojideki hızlı gelişmelere paralel olarak, hangi temel bilgilere ihtiyaç duyduğunu belirleme becerisi. 4
3 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
5 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürününü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 3
6 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 2
8 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik,yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 2
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 2
10 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
11 Bilişim uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın bilişim alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 2
12 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; bilişim uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 2 20 40
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 112    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Discrete mathematical strures for computer science, Bernard Kolman, Robert C.Busby, Prentice Hall,1987. Ayrık İşlemsel Yapılar, F. Selçuk, N. Yurtay, N. Yumuşak, Sakarya Kitapevi, 2005
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri