Ders Adı Su Ürünleri Mikrobiyolojisi
Ders Kodu SUM-7453
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Prof.Dr.Abdullah DİLER
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bu derste su ürünleri ile mikroorganizma ilişkileri, mikroorganizmaların bulaşma kaynakları, mikrobiyal gelişimi etkileyen iç ve dış faktörler (besin içeriği, pH, su aktivitesi, oksidasyon-redüksiyon potansiyeli, koruyucu biyolojik yapılar, antimikrobiyal bileşikler (inhibitörler), çevrenin nemi, sıcaklık ve çevredeki gazlar ve konsantrasyonları), indikatör mikroorganizmalar tanımı, özellikleri ve hijyen ve sanitasyondaki önemi, su ürünleri muhafaza ilkeleri kapsamında (kontaminasyonun önlenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması, mikrobiyal gelişmenin inhibisyonu, mikroorganizmaların öldürülmesine yönelik teknikler açıklanmaktadır.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin; su ürünleri gıda mikrobiyolojisi kapsamında mikroorganizmaları tanımasını, mikrorganizmaların özelliklerini ve bulaşma kaynaklarını öğrenmesini, indikatör mikroorganizmaları, su ürünlerinde indikatör mikroorganizmaların önemini, mikroorganizmaların su ürünlerinde gelişimi için gerekli faktörleri öğrenmesi yanısıra mikroorganizmaların kontrol altına alınmasına yönelik teknikleri de kavramasını, daha kaliteli ve sağlıklı ürün üretimi sağlama bilincinin geliştirilmesini sağlamaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Bu dersin amacı öğrencilerin; su ürünleri gıda mikrobiyolojisi kapsamında mikroorganizmaları tanıması
2 su ürünlerinde bulunan mikrorganizmaların özelliklerini ve bulaşma kaynaklarını öğrenmesini
3 su ürünlerinde bulunan indikatör mikroorganizmaları, su ürünlerinde indikatör mikroorganizmaların önemi
4 su ürünlerinde bulunan mikroorganizmaların su ürünlerinde gelişimi için gerekli faktörleri öğrenmesi
5 su ürünlerinde bulunan mikroorganizmaların kontrol altına alınmasına yönelik teknikleri de kavramasını yanısıra, daha kaliteli ve sağlıklı ürün üretimi sağlama bilincinin geliştirilmesini sağlamaktır.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 1 Su ürünleri ve mikroorganizmalar arasındaki ilişki ve gıda mikrobiyolojisinin tarihteki gelişimi
2 Su ürünlerinde mikrobiyal aktivite
3 Su ürünlerinde önemli mikroorganizmalar (bakteriler, küfler ve virüsler)
4 Mikrobiyal bulaşma kaynakları
5 Mikrobiyal gelişimi etkileyen iç faktörler Besin içeriği, pH, su aktivitesi
6 Oksidasyon-redüksiyon potansiyeli, koruyucu biyolojik yapılar, antimikrobiyal bileşikler
7 Arasınav
8 Mikrobiyal gelişimi etkileyen dış faktörler Sıcaklık, nem, çevredeki gazlar ve konsantrasyonları
9 İndikatör mikroorganizmaların tanımlanması, genel özellikleri, gıda güvenliği ve sanitasyon indikatörleri, ürün kalitesinin (raf ömrünün) indikatörleri
10 Su ürünleri muhafaza ilkeleri, kontaminasyonun önlenmesi,mikroorganizmalarınuzaklaştırılması(ayıklama,yıkama, filtrasyon, santrifüjleme)
11 Mikrobiyal gelişimin inhibisyonu (Kimyasal koruyucularla muhafaza, soğukta ve dondurarak muhafaza, su aktivitesinin düşürülmesi, kontrollü ve modifiye atmosfer paketleme, mikroorganizmalar arasındaki antogonistik ilişki)
12 Mikroorganizmaların öldürülmesi ( Isısal işlemler, iyonize radyasyon, ultraviyole ve mikrodalga ışınlar, sterilant gazlar, yüksek basınç uygulamaları ve kombine yöntemler
13 Gıda koruma yöntemleri
14 Gıda koruma yöntemleri
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Sucul ortam ve Su Ürünleri Mühendisliği alanlarıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma, 2
2 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Su Ürünleri Mühendisliği problemlerine uygulayabilme, 2
3 Doğal ortamdaki avcılık, yetiştiricilik, işleme ve muhafaza süreçlerinde gerekli olan mühendislik yeteneklerine (inceleme, gözlem, ölçme, hesaplama, projeleme, yorumlama, problem çözme, sunum vb.) sahip olmak, 2
4 Bilgiye ulaşma, iletişim, veri toplama bilgisayar kullanarak kayıt, sınıflandırma istatistik analiz, grafikleme, tablolama raporlandırma yeteneklerine sahip olmak, 2
5 Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olgulara bilimsel yöntem ve teknikleri uygulayabilme, 2
6 Herhangi bir yabancı dilde yayınlanmış genel ve mesleki dokümanları inceleyip anlayabilmek, bu metinler üzerinde değerlendirmeler yapabilmek, yazı rapor düzenleyebilmek, 2
7 Sorgulayıcı ve araştırıcı olma, bilgiye ulaşma, analitik düşünme ve tasarım yapabilme, 2
8 Yetiştiriciliği yapılan su ürünleri türlerinde yavru üretimi, bakım, besleme, sağlığını koruma hastalık teşhis ve tedavi yöntemlerini bilmek ve sahada uygulamak, 5
9 Temel işleme, muhafaza ve kalite kontrolü kurallarını bilmek ve bunların sahaya uygulamasını yapabilmek, 3
10 Su kaynaklarında kalite ve kirlenme, koruma kontrol, kaynakların sürdürülebilir yönetimi konularında çalışmalar yapabilmek, 3
11 Su Ürünleri alanında araştırma, inceleme, üretim, yetiştiricilik, işleme, hastalık tedavisinde kullanılan teknik cihazları, ölçüm aletlerini kullanabilmek, 5
12 Su ürünleri ile ilgili kurumsal organizasyonları, yürürlükteki mevzuatı ve bu mevzuatın pratik uygulamalarını bilmek, 3
13 Su kaynakları, su canlıları, yetiştiricilik, işleme, avlama konularında proje hazırlayıp bu projeleri uygulayabilmek, bu projelerde görev almak, 3
14 Su ürünleri konularında işletme yönetimi ve organizasyonunu, araştırma, yetiştiricilik, avcılık, işleme, muhafaza pazarlama bağlamında danışmanlık, sorumlu mühendislik ve yöneticilik yapabilmek, 3
15 Yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, yorumlayıcı düşünebilme, elde edilen bilgi ve sonuçları analiz edebilme, bilgi gözlem ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, problemlere alternatif çözümler üretmek. 3
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 1 20
Labaratuvar 1 20
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 7 1 7
Ödevler 1 5 5
Sunum 1 10 10
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 1 10 10
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 85    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Erkmen, O. “Gıda Mikrobiyolojisi”, Efil Yayınevi, Ankara, 2010. Ünlütürk, A., Turantaş, F.“Gıda Mikrobiyolojisi”, Meta Basım, İzmir, 2003
Diğer Kaynaklar Doyle M.P., Beuchat, L.R., Montville T.J. “Food Microbiology”, ASM Press Washington D.C., 1997. Erol, İ. “Gıda Hijyeni ve Mikrobiyolojisi”, Pozitif Matbaacılık, Ankara, 2007. Frazier, W.C., Westhoff, D.C., “Food Microbiology” McGraw-Hill International, 1988. Jay, J. M., “ Modern Food Microbiology”, Chapman & Hall, New York, 1992. ICMSF, “Microorganisms in Foods 6; Food Commodities”, Blackie Academic Professional, 1998. HarriganWF, McCanceME (1976) Laboratory methods in food and dairy microbiology. Academic Press, London ICMSF (1978) Microorganisms in foods, vol. 2. The International Commission on Microbiological Specifications for Foods,Toronto, Canada
Materyal
Dökümanlar Powerpoint sunumlar
Ödevler
Sınavlar Bir ara sınav ve bir final sınavı
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri