Ders Adı Balık Sistematiği
Ders Kodu SUM-7205
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Fahrettin KÜÇÜK
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Balıkların omurgalı canlılar içindeki yeri, morfolojik ve anatomik özelliklerinin tanıtmı. İsimlendirme nedir? Hayvanlara nasıl isim verilir. Kıkırdaklı ve kemikli balıkların genel özellikleri ve önemli farklılıklarının anlatımı. Kıkırdaklı ve kemikli balıklara ait önemli familyaların taksonomik özelliklerinin tanıtımı . Türkiyenin ekonomik deniz ve içsu balıklarının biyolojik özelliklerinin taıtımı. Türkiyenin zoocoğrafik önemi
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Balıkların canlılara alemindeki yeri, morfolojik ve anatomik özelliklerine dayanılarak ilkelerinden gelişmişlerine kadar ilişkilerinin belirlenmesi, isimlendirme ve sınıflandırmanın nasıl yapıldığının anlatımı amaçlanmıştır. Kıkırdaklı ve kemikli balıkların genel özellikleri ve önemli farklılıklarının anlatımının yanı sıra, bu balıklara ait önemli familyaların taksonomik ve bazı biyolojik özelliklerinin uygulamalı olarak anlatımı geçekleştirilecektir. Ayrıca ülkemizin önemli deniz ve içsu balıklarının biyolojik ve ekonomik önemleri ile endemik balıklarımız konusunda ayrıntılı bilgi sunulacaktır.
No Dersin Kazanımları  
1 Balıkların canlılar alemindeki yeri ve yaşamsal özellikleri
2 Hayvanların Sınıflandırılması ve İsimlendirme
3 Tür ve takson kavramı
4 Kıkırdaklı Balıkların (Chondrichthyes) genel özellikleri ve sınıflandırılması
5 Kemikli Balıkların (Osteichthyes) genel özellikleri ve sınıflandırılması
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14PY15
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Balıkların canlılar alemindeki yerinin örnekler ile anlatımı.
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
2 Hayvanların sınıflandırılması (Nomenculatur), Taksonomi ve sistematik kavramlarının örnekler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
3 Tür kavramı ve Coğrafik yalıtım
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
4 Agnatha (Çenesizler), Chondrichthyes(Kıkırdaklı balıklar) ve Osteichthyes (Kemikli balıklar)’in genel özelliklerinin uygulamalı açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
5 Carcharhinidae, Lamnidae, Alopiidae, Cetorhinidae, Sphyrnidae ve Squalidae familyalarının taksonomik ve biyolojik özelliklerinin örnek türler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
6 Squatinidae, Torpedinidae, Rajidae, Dasyatidae,Myliobatidae ve Mobulidae familyalarının familyalarının taksonomik ve biyolojik özelliklerinin örnek türler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
7 Anguillidae, Muraenidae, Congridae ve Clupeidae familyalarının taksonomik ve biyolojik özelliklerinin örnek türler üzerinde anlatımı
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
8 Yakın bölgedeki balıkçı dükkanları ve mezat bölgesinde inceleme gezisi
  Ön Hazırlık: Rektörlük ve dekanlıktan izin belgesi
9 Cyprinidae, Cobitidae, Siluridae, Clariidae, Cyprinodontidae familyalarının taksonomik ve biyolojik özelliklerinin örnek türler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
10 Mugilidae, Percidae, Moronidae, Sparidae familyalarının taksonomik özelliklerinin örnek türler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi, Uygulama için örnek temini
11 Carangidae, Serranidae, Mullidae, Scombridae familyalarının taksonomik özelliklerinin örnek türler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi, Uygulama için örnek temini
12 Gadidae, Triglidae, Pomatomidae familyalarının taksonomik özelliklerinin örnek türler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi, Uygulama için örnek temini
13 Bothidae, Scorpeanidae, Trachinidae familyalarının taksonomik özelliklerinin örnek türler ile açıklanması
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi, Uygulama için örnek temini
14 Sulak alanların zoocoğrafik önemi, Türkiyenin önemli sulak alanlar, biyolojik çeşitlilik ve endemizm.
  Ön Hazırlık: Kaynak eğitim dokümanlarının temin edilmesi
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Sucul ortam ve Su Ürünleri Mühendisliği alanlarıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma, 1
2 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Su Ürünleri Mühendisliği problemlerine uygulayabilme, 3
3 Doğal ortamdaki avcılık, yetiştiricilik, işleme ve muhafaza süreçlerinde gerekli olan mühendislik yeteneklerine (inceleme, gözlem, ölçme, hesaplama, projeleme, yorumlama, problem çözme, sunum vb.) sahip olmak, 3
4 Bilgiye ulaşma, iletişim, veri toplama bilgisayar kullanarak kayıt, sınıflandırma istatistik analiz, grafikleme, tablolama raporlandırma yeteneklerine sahip olmak, 2
5 Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olgulara bilimsel yöntem ve teknikleri uygulayabilme, 2
6 Herhangi bir yabancı dilde yayınlanmış genel ve mesleki dokümanları inceleyip anlayabilmek, bu metinler üzerinde değerlendirmeler yapabilmek, yazı rapor düzenleyebilmek, 2
7 Sorgulayıcı ve araştırıcı olma, bilgiye ulaşma, analitik düşünme ve tasarım yapabilme, 4
8 Yetiştiriciliği yapılan su ürünleri türlerinde yavru üretimi, bakım, besleme, sağlığını koruma hastalık teşhis ve tedavi yöntemlerini bilmek ve sahada uygulamak, 1
9 Temel işleme, muhafaza ve kalite kontrolü kurallarını bilmek ve bunların sahaya uygulamasını yapabilmek, 1
10 Su kaynaklarında kalite ve kirlenme, koruma kontrol, kaynakların sürdürülebilir yönetimi konularında çalışmalar yapabilmek, 3
11 Su Ürünleri alanında araştırma, inceleme, üretim, yetiştiricilik, işleme, hastalık tedavisinde kullanılan teknik cihazları, ölçüm aletlerini kullanabilmek, 3
12 Su ürünleri ile ilgili kurumsal organizasyonları, yürürlükteki mevzuatı ve bu mevzuatın pratik uygulamalarını bilmek, 4
13 Su kaynakları, su canlıları, yetiştiricilik, işleme, avlama konularında proje hazırlayıp bu projeleri uygulayabilmek, bu projelerde görev almak, 3
14 Su ürünleri konularında işletme yönetimi ve organizasyonunu, araştırma, yetiştiricilik, avcılık, işleme, muhafaza pazarlama bağlamında danışmanlık, sorumlu mühendislik ve yöneticilik yapabilmek, 2
15 Yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, yorumlayıcı düşünebilme, elde edilen bilgi ve sonuçları analiz edebilme, bilgi gözlem ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, problemlere alternatif çözümler üretmek. 2
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 60
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Devam 2 10
Uygulama 10 10
Labaratuvar 1 5
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 1 5
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 1 6 6
Sunum 1 2 2
Proje 1 2 2
Laboratuar Çalışması 3 2 6
Arazi ya da Alan Çalışması 2 4 8
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 132    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Balık Sistematiği Ders Notları ve diğer kaynaklar
Diğer Kaynaklar Balık Sistematiği Ders Notları ve diğer kaynaklar
Materyal
Dökümanlar Balık Sistematiği Ders Notları ve diğer kaynaklar
Ödevler Balıkların sayılabilir ve ölçülebilir taksonomik karakterleri (Şekiller ile destekli ayrıntılı bilgi veriniz)
Sınavlar Dönem ortasında (8. hafta) ve dönem sonunda, vize ve final sınavı yapılarak değerlendirme yapılır.
Materyal Diğer ödev ve uygulama sınavlarından değerlendirme yapılmaktadır.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri