Ders Adı Türk Dili
Ders Kodu TUR-3000
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 4.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Tarık ÜLÜFER
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Genel olarak dil ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin gramer özellikleri. Sözlü ve yazılı anlatım türleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Çağın sürekli ilerleyen şartlarına uygun olarak farklı alanlarda öğrenim gören gençlerimize ana dili sevgisini ve bilincini kazandırmak. Hayatın her alanında ve her meslek grubunda gerekli olan dilin doğru, güzel ve etkili kullanılması. Öğrencilere her alanda kendilerini yeterli ve açık bir biçimde ifade edebilme becerisinin kazandırılması. Mesleki yönden çağdaş bilgilerle donanmış bireyleri dil ve edebiyat tarihi yönünden aydınlatmak.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 0
Uzmanlık/Program Dersi 0
Destek Dersi 60
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 40
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Türk dilinin geçmişi, temel yapısı ve diğer dillerden farkını öğrenmeyi kapsar ve bunların öğrenciler tarafında öğrenilmesini sağlar
2 Dünyadaki Türk lehçe ve lehçelerini kapsayan Türk dilinin güncel yayılım alanlarını öğrenmek ve bunları öğrenmeyi amaçlamaktadır.
3 Türk Dilinin Tarihsel Gelişimini Öğrenmek Türklerin Tarih Boyunca Kullandıkları Alfabeleri Tanımak
4 Türçenin ses özelliklerini, fonetik değişiklikleri öğretilerek öğrencilere dilimizin temel ses metodolojisi hakkında kazanımlar sağlamak
5 Türçenin şekil özelliklerini, morfolojik değişiklikleri öğretilerek öğrencilere dilimizin temel morfoloji metodolojisi hakkında kazanımlar sağlar.
6 Türçenin temel söz dizim özelliklerini ve değişiklikleri öğretilerek öğrencilere dilimizin temel sentaks metodolojisi hakkında kazanımlar sağlar
7 Dilimizin anlamsal açıdan incelenmesi, parçadan bütüne anlam merdivenleri ve çekirdeklerinin incelenerek öğrencinin kelime dünyasına bakışını güçlendirmeyi sağlar
8 Temel kompozisyon bilgileri ve bunun aracılığıyla düzenli yazılı ve sözlü anlatım disiplini kazandırır
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Dilin Tanımı, Özellikleri ve Millet Hayatındaki Yeri Dil-Düşünce, Dil-Toplum ve Dil-Kültür Bağlantısı Dillerin Doğuşu Üzerine Geçmişten Bu Yana İleri Sürülen Teoriler
2 Yeryüzündeki Diller ve Dil Türleri Türkçenin Bugünkü Yayılma Alanı ve Çağdaş Türk Lehçe ve Şiveleri
3 Türk Dilinin Tarihsel Gelişimi Türklerin Tarih Boyunca Kullandıkları Alfabeler
4 Ses Bilgisi (Fonetik) Türkçenin Ses Özellikleri
5 Biçim Bilgisi (Morfoloji)
6 Söz Dizimi (Sentaks) Kelime Grupları
7 Anlambilim ve Türkçenin Anlambilimi
8 Kompozisyon Bilgileri
9 Yazım Kuralları Noktalama İşaretleri
10 Yazılı Anlatım Türleri Deneme-Makale-Eleştiri-Fıkra-Gezi Yazısı
11 Anı-Günlük/Günce-Yaşam Öyküsü Konu-Öz Yaşam Öyküsü-Röportaj-Öz Geçmiş-Dilekçe
12 Roman-Öykü-Tiyatro-Şiir
13 Sözlü Anlatım Türleri Açış ve Takdim Konuşmaları-Konferans-Bildiri
14 Açık Oturum-Panel-Forum-Söylev-Münazara
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Büro yönetimi ve Yönetici Asistanlığı mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 1
2 Büro yönetimi ve Yönetici Asistanlığı mesleği ile ilgili gerekli olan iş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci, sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, girişimcilik ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 1
3 Büro yönetimi ve Yönetici Asistanlığı mesleği için sektördeki güncel gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olur ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 1
4 Büro yönetimi ve Yönetici Asistanlığı mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (bilgisayar, yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 1
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik, eleştirel, yaratıcı ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımlarını kullanarak değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 1
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı, sözlü iletişim yolu ile gerekli araçları kullanarak etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 1
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır 1
8 Mesleği ile ilgili kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir ve bu alanda gerekli girişim ve stratejilerini oluşturur. 1
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 1
10 Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi ve İngilizce gibi derslerle tarihi kültürel dilsel ve evrensel değerlere ilişkin farkındalık kazanır. Eleştirel düşünme ve kültürel düzeyde iletişim becerisine sahip olur 1
11 Büro Yönetimi ve Yönetici asistanlığı mesleği ile ilgili bilgilerini diğer disiplinleriyle (muhasebe, finans, hukuk, ekonomi, matematik, işletme, pazarlama, psikoloji, sosyoloji) ilişkilendirebilecek temel ve güncel bilgilere sahip olur. 1
12 Büro yönetimi ve yönetici asistanlığı alanında yapılması muhtemel toplantı ve törenlere ilişkin zaman ve protokol düzenleme becerisine, kurum içi ve kurum dışı belgeleri hazırlanması, dosyalanması ve arşivlenmesi bilgisine sahiptir. 1
13 Büro Yönetimine ilişkin yönetim, işletme süreçleri, yaklaşımları, farklı sektörlerdeki işleyişleri, ilişkileri ve sorumluklarını açıklar. 1
14 Alanı ile ilgili teorik bilgileri iş yeri ortamında pratiğe dönüştürür. Çalışma hayatındaki dinamikleri ve problemleri anlayıp çözüm üretir mesleki sorumluluklarını geliştirir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 0 4 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 114    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Nurettin Demir, Emine Yılmaz vd., Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Nobel Yayınları, Ankara 2009. Süer Eker, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2006 Zeynep Korkmaz, Hamza Zülfikar vd., Yüksek Öğretim Öğrencileri İçin Türk Dili Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yayınevi, Ankara, 2003.
Diğer Kaynaklar Nurettin Demir, Emine Yılmaz vd., Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Nobel Yayınları, Ankara 2009. Süer Eker, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2006 Zeynep Korkmaz, Hamza Zülfikar vd., Yüksek Öğretim Öğrencileri İçin Türk Dili Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yayınevi, Ankara, 2003.
Materyal
Dökümanlar Nurettin Demir, Emine Yılmaz vd., Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Nobel Yayınları, Ankara 2009. Süer Eker, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2006 Zeynep Korkmaz, Hamza Zülfikar vd., Yüksek Öğretim Öğrencileri İçin Türk Dili Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yayınevi, Ankara, 2003.
Ödevler -
Sınavlar 1 Vize, 1 Final.
Materyal Diğer -
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules