Ders Adı Çevre Koruma
Ders Kodu ISG-3180
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. ALican ÇIVĞA
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Dersin ana hatlarının tanıtılması, Ormanda zarar yapan biyotik ve abiyotik unsurlar ve orman koruma kavramı, İnsanların yaptığı zararların genel tanıtımı ve orman yangınları, Yangın koruma önlemleri ve uygulanması, Yangın önleme önlemleri ve uygulanması, Yangın savaş önlemleri ve uygulanması, Otlatma, Açmacılık, Kaçakçılık, tanım, zarar ve önlemleri, Ortam kirlenmesi, Orman sınırlarının korunması ve insanların neden olduğu başlıca zararlar, Bitkilerin neden olduğu zararlar, Hayvanların neden olduğu zararlar ve önlemleri, Abiyotik zararlılar: rüzgar, fırtına, dolu, don ve yıldırım zararları, Toprak faktörlerinin zararları, Su faktörü, Besin maddesi eksikliği veya fazlalığı, Kumullar ve zararlarının önlenmesi.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Orman kaynaklarını korumak için alınabilecek koruyucu ve önleyici tedbirlerle savaş yöntemlerinin neler olacağını ve nasıl kullanılmaları gerektiğini öğretmek
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 80
Uzmanlık/Program Dersi 20
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Orman korumanın önemini ifade edebilir
2 Ülkemizdeki temel orman koruma konularını sıralayıp, sebep sonuç ve öneriler bağlamında tartışabilir
3 Yanıcı maddeler ve bunlara bağlı yangın tiplerini tanımlayabilir
4 Yangın davranışı, yangın rejimi, yangın ekolojisi ve yangın amenajmanı kavramlarını tanımlar
5 Yangınların orman ekosistemlerinde oynadıkları rolü tartışıp açıklayabilir
6 Yangınların kontrol altına alınabilmesi ve yangınların bir araç olarak kullanılabilmesi için yanıcı madde, topografya ve hava hallerini dikkate alan basit planlamalar yapabilir
7 Otlatma, açmacılık ve kaçakçılık gibi orman koruma problemlerini teknik, idari, ekolojik, ve sosyo-ekonomik açıdan tartışabilir
8 Abiyotik (cansız) çevre faktörlerini orman sağlığı ile ilişkiye getirebilir, abiyotik zararları belirleyebilir ve bunlara karşı koruyucu ve önleyici tedbirler önerebilir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14PÇ15
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Dersin ana hatlarının tanıtılması
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 1-7s.
2 Ormanda zarar yapan biyotik ve abiyotik unsurlar ve orman koruma kavramı
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 7-9s.
3 İnsanların yaptığı zararlar
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 9s.
4 Orman yangınları
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 9-314s.
5 Yangın koruma önlemleri ve uygulanması
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 320-325s.
6 Otlatma yasağı
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 361-437s.
7 Açmacılık suçu
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 438-443s.
8 Kaçakçılık
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 443-446s.
9 Ortam kirlenmesi
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 448-455s.
10 Orman sınırlarının korunması ve insanların neden olduğu başlıca zararlar
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 457-471s.
11 Bitkilerin neden olduğu zararlar, Hayvanların neden olduğu zararlar ve önlemleri
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 472-539s.
12 Abiyotik zararlılar: rüzgar, fırtına, dolu, don ve yıldırım zararları
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 541-596s.
13 Toprak faktörlerinin zararları, Su faktörü, Besin maddesi eksikliği veya fazlalığı
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 597-608s.
14 Kumullar ve zararlarının önlenmesi
  Ön Hazırlık: Çanakçıoğlu, H., 1993: 609-613s.
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilir yönetimi; Öğrenciler, orman ekosistemlerini sürdürülebilir bir şekilde yönetme ve doğal kaynakların korunmasını sağlama konusunda kapsamlı bilgiye sahip olur. Orman kaynaklarının ekonomik, sosyal ve çevresel işlevlerini dikkate alarak, kaynak kullanım planları ve koruma stratejileri geliştirir. Ayrıca, doğal kaynakların aşırı kullanımını önlemek için modern yöntem ve araçları kullanarak sorunlara çözüm odaklı yaklaşımlar sunar. 1
2 Ormancılık ve orman ürünleri teknolojilerinde süreç takibi; Öğrenciler, ormancılık sektöründe kullanılan teknolojik araçlar, makineler ve yazılımları öğrenerek sektördeki modern üretim süreçlerine hakim olur. Orman ürünleri teknolojileri konusunda yenilikçi fikirler geliştirerek iş süreçlerini iyileştirme becerisi kazanır. Özellikle dijitalleşen orman yönetim sistemleri, uzaktan algılama teknolojileri ve coğrafi bilgi sistemleri (CBS) gibi güncel teknolojileri etkin şekilde kullanabilir. 2
3 Çevre Bilinci ve İklim Değişikliği Farkındalığı; İklim değişikliğinin orman ekosistemlerine etkilerini analiz edebilir ve bu etkilerin hafifletilmesi için stratejiler geliştirebilir. Ayrıca, öğrencilere çevre sorunlarına duyarlı bir bakış açısı kazandırılır ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine yönelik projelerde liderlik yapma becerisi kazandırılır. Çevre dostu üretim süreçlerinin uygulanması ve orman kaynaklarının iklim değişikliğiyle uyumlu hale getirilmesi konularında bilgi sahibi olur. 1
4 Arazi ve saha çalışmalarında mesleki yeterlilik; Öğrenciler, orman arazilerinde yapılan saha çalışmalarında ölçüm, haritalama ve veri toplama becerilerini geliştirir. Saha uygulamalarında ekipman kullanımı, arazi analizi ve doğal kaynak yönetimi süreçlerine aktif katılım sağlar. Ayrıca, saha çalışmalarını planlama, uygulama ve sonuçlarını raporlama becerisi kazanarak mesleki yeterliliğini artırır. 1
5 Güncel ormancılık politikaları ve mevzuat bilgisi; Öğrenciler, ormancılık sektörüne yönelik ulusal ve uluslararası politikaları, mevzuatları ve standartları öğrenerek bu bilgileri uygulama alanında etkili bir şekilde kullanır. Orman yönetimiyle ilgili yasa ve düzenlemeleri anlayarak ormancılık uygulamalarında hukuki uyumluluğu sağlar. Ayrıca, ormancılık politikalarının toplumsal, ekonomik ve çevresel etkilerini analiz edebilir. 1
6 Orman ürünleri işleme ve kalite kontrol süreçlerinde yetkinlik; Orman ürünlerinin işlenmesi, kalite kontrolü ve pazarlanması süreçlerinde uzmanlaşır. Öğrencilere, üretim süreçlerinde yenilikçi ve ekonomik çözümler geliştirme becerisi kazandırılır. Odun ve odun dışı ürünlerin işlenmesinde kullanılan teknolojilere hakim olarak, bu ürünlerin değer zincirine katkı sağlama yetkinliği kazanır. 1
7 Biyoçeşitliliğin Korunması ve Geliştirilmesi; Orman ekosistemlerinde biyoçeşitliliğin önemini kavrar ve biyolojik çeşitliliği artırmaya yönelik bilimsel yöntemleri öğrenir. Nesli tükenmekte olan türlerin korunması, orman habitatlarının iyileştirilmesi ve ekosistemlerin sürdürülebilir bir şekilde yönetilmesi konularında aktif rol alır. Ayrıca, biyoçeşitlilik izleme ve raporlama süreçlerinde uzmanlaşır. 1
8 Ormancılık ürün ve hizmet ağlarını geliştirme ve girişimcilik; Öğrenciler, ormancılık sektöründe ekonomik fırsatları değerlendirme ve yenilikçi iş modelleri geliştirme becerisi kazanır. Orman ürünleri sektöründe girişimcilik ruhunu teşvik ederek, bölgesel ve ulusal ekonomiye katkı sağlama yetkinliği kazanır. Ayrıca, sürdürülebilir iş modelleri oluşturmak için piyasa dinamiklerini analiz edebilir. 1
9 Araştırma ve geliştirme süreçlerini yönetme becerisi; Öğrenciler, ormancılık ve orman ürünleri sektörüne yönelik AR-GE projelerinde etkin rol alır. Bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek yeni teknolojiler geliştirebilir ve mevcut süreçleri optimize edebilir. Ayrıca, araştırma sonuçlarını raporlayarak sektörel uygulamalara dönüştürme becerisi kazanır. 1
10 Sosyal ormancılık ve toplumsal sorumluluk bilinci; Öğrenciler, orman kaynaklarının toplumsal faydalarını artırmaya yönelik sosyal ormancılık projeleri geliştirebilir. Toplumun orman kaynaklarını sürdürülebilir şekilde kullanmasına katkıda bulunur ve toplumsal bilinç oluşturur. Ayrıca, ormancılık projelerinde yerel halkın katılımını teşvik ederek sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 1
11 Orman Kaynaklarının Ekosistem Hizmetleriyle Entegrasyonu; Ormanların karbon depolama, su yönetimi, toprak koruma ve biyoçeşitliliği destekleme gibi ekosistem hizmetlerini anlamlandırarak bu hizmetlerin sürdürülebilir şekilde planlanmasına katkı sağlar. Öğrencilere, bu hizmetleri ekonomik ve sosyal faydaya dönüştürme becerisi kazandırılır. 1
12 Mesleki Etik ve Sorumluluk; Mesleki etik ilkeler ve değerler doğrultusunda çalışarak, ormancılık faaliyetlerinde çevreye ve topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder. Orman kaynaklarının korunması ve doğru kullanımı konusunda liderlik yapar ve karar alma süreçlerinde etik kuralları ön planda tutar. 1
13 Ormancılıkta transport ve orman ürünlerini pazarlama ilkeleri; Orman ürünlerinin lojistik süreçlerini ve tedarik zinciri yönetimini öğrenerek bu süreçlerde etkinlik sağlar. Pazarlama stratejilerini anlayarak orman ürünlerinin ekonomik değerini artırmaya yönelik çözümler sunar. 1
14 Mesleki Eğitim ve Uygulama Yetkinliği; Öğrenciler, iş yerinde mesleki eğitim süreçlerine katılarak teorik bilgilerini uygulamalı deneyimlerle pekiştirir. Çalışma ortamında iş akışlarını anlama, ekip çalışmasına uyum sağlama ve sorumluluk üstlenme becerisi kazanır. Ayrıca, iş yerindeki güncel teknolojik araçları ve yöntemleri kullanarak sektör dinamiklerine hızlıca adapte olma ve mesleki standartlara uygun performans sergileme yetkinliği geliştirir. İş etiği, zaman yönetimi ve iletişim gibi becerilerini iş yeri koşullarında uygulayarak profesyonel hayata hazırlanır. 1
15 Evrensel değerlerle uyumlu iletişim ve anlayış becerileri geliştirme; Türk Dili ve Edebiyatı dersleriyle anadilinde etkili iletişim becerilerini geliştiren mezunlar, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersleriyle milli değerlerini ve tarih bilincini güçlendirir. İngilizce dersleriyle uluslararası düzeyde iletişim kurma becerisi kazanan mezunlar, farklı kültürleri anlama ve evrensel değerleri benimseme konusunda yetkin hale gelir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 99    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Çanakçıoğlu, H. 1993. Orman Koruma, İ.Ü. Orman Fakültesi Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar Çanakçıoğlu, H. 1993. Orman Koruma, İ.Ü. Orman Fakültesi Yayınları, İstanbul.
Materyal
Dökümanlar Çanakçıoğlu, H. 1993. Orman Koruma, İ.Ü. Orman Fakültesi Yayınları, İstanbul.
Ödevler Ödev-1, Ödev-2
Sınavlar Arasınav “Topografik haritalar” konusuna kadar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules