Ders Adı Restorasyon Konservasyon
Ders Kodu MDS-3115
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Nuray GÖKDOĞAN
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Koruma, korumanın boyutu, koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli, anıtlarda bozulmaya neden olan iç ve dış etkenler, korunması gerekli yapı, yapı grubu ya da alanlarda uygulanan restorasyon teknikleri, restorasyon uygulamalarında doğru yöntem ve malzeme seçimindeki kriterler, restorasyonda çağdaş teknolojinin kullanılması ile ilgili bilgileri; restorasyonu yapılmakta olan ya da yapılmış eserlerin incelenmesi ve değerlendirilmesi şeklindeki çalışmaları kapsar.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Koruma kavramı ve boyutlarının tanımlanması, tarihi çevre bilinci oluşturulması, korunması gerekli değerlerin tanımlanması ve sınıflandırılması, korunması gerekli kültür varlıklarının koruma sorunlarının yasal çerçevede anlatılması. Bozulmuş ve korunması gerekli bir esere yapılabilecek müdahaleleri tespit ettirebilme.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 40
Uzmanlık/Program Dersi 60
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Restorasyon ve Konservasyon hakkında bilgi edinir.
2 Koruma kavramı hakkında bilgi edinir.
3 Tarihi yapılarda oluşabilecek bozulmaları ve nedenlerini öğrenir.
4 Restorasyon tekniklerini ve uygulama biçimlerini tanır.
5 Restorasyonda ve Konservasyon tekniklerini uygular.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Restorasyon ve konservasyonun tarihi gelişimi ile birlikte, Türkiye’deki Restorasyon ve konservasyon hakkında bilgi verilmesi
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
2 Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli.
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
3 Üslup birliğine ulaşma kaygısı.Romantik görüş. Tarihi restorasyon.Çağdaş restorasyon kuramına doğru.
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
4 Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri.Taşınır kültür varlıkları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
5 Taşınmaz kültür ve doğa varlıkları.Koruma ölçütleri.
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
6 Taşınmaz kültür kültür varlıklarının değerlendirilmesi.
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
7 Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler. İç nedenler. Dış nedenler
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
8 Çini resmi Koruma ve Restorasyonu. desen ve fırça ve çalışmaları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
9 Çini karo deseni restorasyonu. Desen fırça ve renk çalışmaları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
10 Çini karo deseni restorasyonu. Desen fırça ve renk çalışmaları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
11 Çini karo deseni restorasyonu. Desen fırça ve renk çalışmaları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
12 Çini karo deseni restorasyonu. Desen fırça ve renk çalışmaları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
13 Çini karo deseni restorasyonu. Desen fırça ve renk çalışmaları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
14 Çini karo deseni restorasyonu. Desen fırça ve renk çalışmaları
  Ön Hazırlık: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Sanatın temel ilkelerini anlamak ve konusuna uyarlayabilmek. 4
2 Mimari dekor uygulamaları için gerekli olan teknikleri bilmek ve malzeme bilgisine sahip olmak. 3
3 Sanatsal, kültürel ve etik değerlere sahip, iş etiği ve sosyal sorumluluk bilinci kazandırılarak, etik problemler, sosyal haklar ve toplumsal sorumluluk farkındalığı oluşturulur. 5
4 Mimari Süsleme Sanatları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve uygulanmasında sosyal mesleki değerlere sahip olmak. 4
5 Anatomik oran ve orantıyı; resimsel gözlem ve temel kavramlarla değerlendirmeyi bilir. 4
6 Farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını ve üslupsal farklılıklarını bilmek, tekniklerini kullanabilmek. 1
7 Seramik ve çini şekillendirme yöntemlerini, dekor tekniklerini bilir, üç boyutlu atölye uygulamaları yapar, alanıyla ilgili yenilikleri takip ederek tasarım ve uygulamalarda gelenekseli ve çağdaşı birleştirerek yeni yorumlara ulaşır, alanıyla ilgili teknolojik araçları kullanır, sorunları çözer. 4
8 İş güvenliği, çevre koruma ve kalite kavramlarını bilir ve bunların gereklerini yerine getirir. 3
9 Bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek, endüstri ve sanat uygulamalarında kullanır. 3
10 Alanı ile ilgili mesleki bilgileri akademik olarak araştırarak ve bu bilgileri derlemeyi, yazılı metin haline getirmeyi ve sunumunu yapmayı öğrenir. 3
11 Sosyal ve kültürel bilinç; Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi, Türk Dili, İngilizce ve Matematik gibi zorunlu dersler aracılığı ile, öğrencilerin tarihi, kültürel, dilsel ve bilişsel değerlere dair farkındalık kazanması; eleştirel düşünme ve kültürel ölçekte etkileşim becerilerini geliştirme. 3
12 Temel bilgisayar bilgisiyle birlikte mesleğinin gerektirdiği ilgili programları öğrenerek tasarım yapabilir. 1
13 İşletmede mesleki eğitim uygulamasıyla öğrenciler, iş yeri ortamında teorik bilgilerini pratiğe aktarma, karşılaştığı problemleri çözme, iş hayatının dinamiklerini anlama ve mesleki sorumluluklarını geliştirme becerisi kazanır. 1
14 Farklı disiplinlerle etkileşime girerek çizim ve üretim tekniklerini öğrenir, uygulamalar yapar, sanatsal bakış açısı kazanır. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 1 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 104    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Eski Eserlerin Korunması ve Restorasyonu Ders notu çağatay çelik, onarımları. Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu; Dr. Nihal SOMER, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, Ankara 1990.Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY, yem yayın istanbul 2020
Diğer Kaynaklar Eski Eserlerin Korunması ve Restorasyonu Ders notu çağatay çelik, onarımları. Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu; Dr. Nihal SOMER, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, Ankara 1990.Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY, yem yayın istanbul 2020
Materyal
Dökümanlar Eski Eserlerin Korunması ve Restorasyonu Ders notu çağatay çelik, onarımları. Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu; Dr. Nihal SOMER, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, Ankara 1990.Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,Zeynep AHUNBAY, yem yayın istanbul 2020
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Restorasyonu ve konservasyonu tanımlar. Restorasyon ve konservasyonun tarihi gelişimi ile birlikte, Türkiye’deki Restorasyon ve konservasyon hakkında bilgi verir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 2 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temelini açıklar.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 3 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Üslup birliğine ulaşma kaygısı.Romantik görüş. Tarihi restorasyon.Çağdaş restorasyon kuramına doğru açıklar.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 4 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri.Doğal ve kültürel varlıları tanır.taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını bilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 5 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Taşınmaz kültür ve doğa varlıkları olan anıtlar ve sitleri öğrenir. Koruma ölçütleri bilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 6 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Taşınmaz kültür kültür varlıklarının değerlendirme ölçütlerini öğrenir. Sanat tarihi değeri, Şehircilik yönünden önemi,tarihi önem,teknik önemi bilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 7 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler. İç nedenler. Dış nedenler. Yapının konumundan kaynaklanan hasarlar. Zemin Özellikleri. Strüktür tasarımındaki hatalar. Hatalı malzeme kullanımı kötü işçilik maddelerini öğrenir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 8 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Klasik Dönem renkli çini karo deseni çeşitli yerlerinden eskitilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 9 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Klasik Dönem renkli çini karo deseni çeşitli yerlerinden eskitilir. eskitilen çini karo desni motifleri eskiz üzerinde tamamlanır. Motif tamamlama öğrenilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 10 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Motifleri tamamlanan desen eskize çizilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 11 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Eskize çizilen desenin renkleri bulunur.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 12 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Çini karo desenin renk uyumu yapıldıktan sonra renklendirme işlemi yapılır.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 13 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri