Ders Adı Çini Teknikleri
Ders Kodu MDS-3110
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 5
Dersi Veren(ler) Dr. Ögr. Üyesi Elif BAYRAK KAYA
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Çini yapım teknikleri, ilk uygulama alanları ve Türk çini sanatının Anadolu Selçuklu sonu Beylikler dönemi mimari uygulama alanlarını ve Osmanlı çini sanatını kapsar.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Çini tanımı, kavramları, teknikleri, kullanılan malzemeleri, tezyinatı özelliklerini ve İslam Sanatındaki ve Türk sanatındaki ilk uygulama örneklerini incelemek.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 100
Uzmanlık/Program Dersi 100
Destek Dersi 100
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 100
Aktarılabilir Beceri Dersi 100
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Çini tasarım teknikleri hakkında genel kuralları kavrayabilme becerisi elde etmek
2 Çini Tasarımının genel kurallarını uygulayabilme becerisine sahip olmak
3 Özgün tasarımlar yapabilme yetkinliğine sahip olmak
4 Çini Tasarımı Uygulanabilecek Alanların Uygunluğunu Kavrayabilmek
5 Çini sanatındaki tasarımlar üzerine yorum ve sunum yapabilme yetkinliğine sahip olmak
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Çini sanatı hakkında teorik bilgi verilmesi. Uygulama yapmak için kullanılacak materyallerin tanıtılması. Uygulama yönteminin üzerinde durulması. Uygulamada yapılabilecek hatalara dikkat çekilerek, malzeme ve araçların doğru kullanılmasına ilişkin bilgi verilmesi.
  Ön Hazırlık: Çini Sanatı İle İlgili Kaynakların Araştırılması
2 Öğrenciye fırça kullanma becerisinin aktarılarak uygulama yapılmasının sağlanması (kontür, fırça uygulaması yapılması). Kullanılan boyaların tanıtılması, boyama yöntemlerinin uygulamalı olarak anlatılması (kontür boyası siyah-mavi). Çini sanatında kullanılan altyapının anlatılması ve uygulamaya geçilmesi
  Ön Hazırlık: Çini Sanatının Uygulama Örneklerin İncelenmesi
3 Desenin çini yüzeyine geçirme yöntemlerinin aşamalı anlatılarak ve uygulanarak gösterilmesi. Fırça ile kontür çalışmalı bisküvi üzerinde çalışılması ve fırça teknikleri üzerinde durulması
4 25 cm x 25 cm çini karo üzerine delinmiş desenin geçirilmesi ve dikkat edilecek hususlara değinilmesi. Baskıda kullanılan kömür tozu ve özellikleri üzerinde durulması. Desenin yüzeye aktarılmasında dikkat edilecek hususlar üzerinde durulması. Fırça ile karonun kontürlenmesi.
  Ön Hazırlık: Selçuklu Çini Sanatında Çini Karo Desen Uygulamalarının incelenmesi
5 Eksiz kağıdı üzerine yapılan kontür (tahrir) çalışmaları 25x25 cm çini karo üzerine uygulanacak desen seçimi Seçilen desenin delinme yönteminin üzerinde durulması Bu uygulamadaki kazanımların sağlanması
  Ön Hazırlık: Selçuklu Çini Sanatında Çini Karo Desen Uygulamalarının incelenmesi
6 25x25 cm karo üzerine delinen desenin geçirilmesi Fırça dekor yöntemi ile geçirilen desenin uygulanması Kontürün (tahrir) çini karo üzerine uygulanmasının sağlanması
7 Desen çıkartma ve çoğaltma yöntemleri, kağıt üzerine fırça ile kontür çalışmaları
8 Bezemede “kontür (tahrir)” kavramı ve uygulama ilkeleri ve uygulamalardan tanıtımlar
9 Bezemede “kontür (tahrir)” kavramı ve uygulama ilkeleri ve uygulamalardan tanıtımlar
10 Türk Çini Sanatında üsluplar: Mavi-Beyaz üslubu
11 Türk Çini Sanatında üsluplar: Babanakkaş üslubu
12 Türk Çini Sanatında üsluplar: Milet İşi üslubu
13 Türk Çini Sanatında üsluplar: Şam İşi üslubu
14 Türk Çini Sanatında üsluplar: Rodos İşi üslubu
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Sanatın temel ilkelerini anlamak ve konusuna uyarlayabilmek. 2
2 Mimari dekor uygulamaları için gerekli olan teknikleri bilmek ve malzeme bilgisine sahip olmak. 2
3 Sanatsal, kültürel ve etik değerlere sahip, iş etiği ve sosyal sorumluluk bilinci kazandırılarak, etik problemler, sosyal haklar ve toplumsal sorumluluk farkındalığı oluşturulur. 2
4 Mimari Süsleme Sanatları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve uygulanmasında sosyal mesleki değerlere sahip olmak. 2
5 Anatomik oran ve orantıyı; resimsel gözlem ve temel kavramlarla değerlendirmeyi bilir. 2
6 Farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını ve üslupsal farklılıklarını bilmek, tekniklerini kullanabilmek. 2
7 Seramik ve çini şekillendirme yöntemlerini, dekor tekniklerini bilir, üç boyutlu atölye uygulamaları yapar, alanıyla ilgili yenilikleri takip ederek tasarım ve uygulamalarda gelenekseli ve çağdaşı birleştirerek yeni yorumlara ulaşır, alanıyla ilgili teknolojik araçları kullanır, sorunları çözer. 2
8 İş güvenliği, çevre koruma ve kalite kavramlarını bilir ve bunların gereklerini yerine getirir. 1
9 Bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenerek, endüstri ve sanat uygulamalarında kullanır. 2
10 Alanı ile ilgili mesleki bilgileri akademik olarak araştırarak ve bu bilgileri derlemeyi, yazılı metin haline getirmeyi ve sunumunu yapmayı öğrenir. 1
11 Sosyal ve kültürel bilinç; Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi, Türk Dili, İngilizce ve Matematik gibi zorunlu dersler aracılığı ile, öğrencilerin tarihi, kültürel, dilsel ve bilişsel değerlere dair farkındalık kazanması; eleştirel düşünme ve kültürel ölçekte etkileşim becerilerini geliştirme. 2
12 Temel bilgisayar bilgisiyle birlikte mesleğinin gerektirdiği ilgili programları öğrenerek tasarım yapabilir. 1
13 İşletmede mesleki eğitim uygulamasıyla öğrenciler, iş yeri ortamında teorik bilgilerini pratiğe aktarma, karşılaştığı problemleri çözme, iş hayatının dinamiklerini anlama ve mesleki sorumluluklarını geliştirme becerisi kazanır. 1
14 Farklı disiplinlerle etkileşime girerek çizim ve üretim tekniklerini öğrenir, uygulamalar yapar, sanatsal bakış açısı kazanır. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 5 70
Ödevler 3 5 15
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 137    
Dersin Akts Kredisi 5    
Ders Notu Examination of examples in Tile Art in accordance with tile making techniques
Diğer Kaynaklar Examination of examples in Tile Art in accordance with tile making techniques
Materyal
Dökümanlar Examination of examples in Tile Art in accordance with tile making techniques
Ödevler Tasarımların incelenmesi ve örnek çalışmalarla desteklenmesi
Sınavlar uygulama ve teorik
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules