Ders Adı Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Yönetim
Ders Kodu EHB-3221
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) ASLI METİN
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar, Sağlık hizmetlerinde yönetim ile ilgili genel kavramlar, Sağlık hizmetlerinin özellikleri, Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ,Hasta Güvenliği,İletişim Hatalarının Önlenmesi, Çalışan Güvenliği; konularını içermektedir.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırmaktır. Aynı zamanda öğrencilerin sağlık kurumlarının yönetim süreçleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 100
Uzmanlık/Program Dersi 0
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Kalite, sağlık kurumlarında kalite ve kalitenin ölçümünün öğrenilmesi
2 Sürekli İyileştirme ve Toplam Kalite Yönetimi kavramlarının anlaşılması
3 Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon ve Belgelendirme konularına ilişkin bilgilenilmesi
4 Sağlık sisteminin bir bütün halinde anlayabilir
5 Sağlık sisteminin yapı ve işleyişinin öğrenilmesi
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Sağlığa yönelik temel kavramlar
2 Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği
3 Sağlık Hizmetlerinin özellikleri
4 Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin özellikleri
5 Sağlık hizmetlerinde kalitenin ölçülmesi
6 kalite iyileştirmede kullanılan araçlar
7 Tıbbi hatalar ve nedenleri
8 Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi
9 Sağlık Kurumlarında Akreditasyon ve Belgelendirme
10 Hasta Güvenliği
11 Kalite çemberleri, Deming kavramı ve PUKO döngüsü
12 Çalışan Güvenliği
13 Öğrenci Sunumları
14 Dönem Değerlendirilmesi
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 1
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 5
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 1
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 1
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir 1
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 1
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 2
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 1
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar 1
11 Evde hasta bakımına ihtiyaç duyan bireylerin fizyolojik, psikolojik ve sosyal fonksiyonlarını tanımlar. 1
12 Evde hasta bakımına ihtiyaç duyan bireylerin bakım gereksinimlerini sıralar. 1
13 Hastanın çevre ile ilişkisini düzenler. 1
14 Evde hasta bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (sosyal hizmetler, palyatif bakım vb.) açıklar. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 40
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 0 0
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 84    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu HAYRAN, Osman; SUR, Haydar. Hastane yöneticiliği. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd., İstanbul, 1997. Ağırbaş, İ. (2016). Hastane yönetimi ve organizasyon. Siyasal Kitabevi. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Prof.Dr. Sıdıka Kaya Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Doç.Dr. Umut Beylik, Dr. Öğr. Üyesi Kezban Avcı
Diğer Kaynaklar HAYRAN, Osman; SUR, Haydar. Hastane yöneticiliği. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd., İstanbul, 1997. Ağırbaş, İ. (2016). Hastane yönetimi ve organizasyon. Siyasal Kitabevi. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Prof.Dr. Sıdıka Kaya Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Doç.Dr. Umut Beylik, Dr. Öğr. Üyesi Kezban Avcı
Materyal
Dökümanlar HAYRAN, Osman; SUR, Haydar. Hastane yöneticiliği. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd., İstanbul, 1997. Ağırbaş, İ. (2016). Hastane yönetimi ve organizasyon. Siyasal Kitabevi. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Prof.Dr. Sıdıka Kaya Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Doç.Dr. Umut Beylik, Dr. Öğr. Üyesi Kezban Avcı
Ödevler Sağlık kurumlarında kaliteye ilişkin sunumlar
Sınavlar ders izlencesinde belirtilen konulardan ve öğretim elemanı notlarından ara sınav yapılacaktır. belirlenen araştırma ödevi final değerlendirilmesine ek olacaktır.
Materyal Diğer .
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık kavramının tanımını ve farklı boyutlarını (fiziksel, ruhsal, sosyal) öğrenmek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 2 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık Hizmetlerinde Kalite Tanımı ve önemine dair bilgi sahibi olmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 3 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık hizmetlerinin özelliklerini anlamak, bu hizmetlerin etkili bir şekilde yönetilmesi, planlanması ve geliştirilmesi hakkında bilgi sahibi olmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 4 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık hizmetlerinde kalite yönetiminin özelliklerini anlamak, sağlık sistemlerinin etkili ve güvenilir çalışmasını sağlamak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 5 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Sağlık hizmetlerinde kalitenin ölçülmesi, sunulan hizmetlerin etkili, güvenli ve hasta odaklı olup olmadığını değerlendirmek
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 6 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kalite iyileştirmede kullanılan araçları öğrenmek, sağlık profesyonellerinin hizmet kalitesini sürekli olarak değerlendirmelerine, iyileştirmelerine dair bilgi sahibi olmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 7 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Tıbbi hataların nedenlerini anlamak, sağlık sistemlerinin iyileştirilmesi ve hasta güvenliğinin artırılması hakkında bilgi sahibi olmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 8 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Tıbbi hataların nedenlerini, sonuçlarını, bildirim yöntemlerini ve yönetim süreçlerini anlamak, sağlık hizmetlerinde hasta güvenliğini artırmak ve kaliteyi iyileştirmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 9 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Hasta güvenliği, sağlık hizmetlerinin kalitesini artırmak ve tıbbi hataları önlemek için geliştirilmiş sistematik yaklaşımları anlamak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 10 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler alite yönetimi ve sürekli iyileştirme süreçleri üzerine Deming’in kalite felsefesini, kalite çemberlerini ve PUKO (Planla-Uygula-Kontrol Et-Öğren) döngüsünü öğretmek
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 11 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Çalışan güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve farkındalık kazandırmak, tehlikeleri tanımak ve önlemek için gereken önlemleri anlamak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 12 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrencilerin derste belirlenen konulara ilişkin sunum yapmaları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Ödev, Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 13 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrencilerin derste belirlenen konulara ilişkin sunum yapmaları
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Proje, Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 14 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Bir dönem boyunca derste öğrenilenlerin tekrarı ve derse dair genel bir değerlendirme
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri