Ders Adı İnsan-Bilgisayar Etkileşimi
Ders Kodu IAT-4154
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 2.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Durmuş Koç
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği İnsan ve bilgisayar etkileşiminde temel kavramlar; insan ve bilgisayar etkileşiminin tarihsel gelişimi, önemi ve felsefi boyutu; insanın bilişsel yapısı ve bilgi işleme modeli; zihinsel modeller, psikoloji ve insan bilgisayar etkileşimi tasarımı; insan ve bilgisayar etkileşiminde kullanılan teknolojiler; tasarım yaklaşımları; kullanılabilirlik, etkililik ve verimlilik; arayüz değerlendirme yöntemleri; kullanılabilirlik testleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Bu ders ile öğrencilere insan-bilgisayar etkileşimi alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 100
Uzmanlık/Program Dersi 0
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 1
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 İnsan-bilgisayar etkileşiminin temel kavramlarını, ilkelerini ve önemini açıklar.
2 Kullanıcı merkezli tasarım süreçlerini uygular ve kullanıcı deneyimini iyileştirecek çözümler geliştirir.
3 Kullanılabilirlik testleri tasarlar, uygular ve sonuçlarını analiz ederek iyileştirme önerileri sunar.
4 Zihinsel modeller, algı süreçleri ve bilişsel yük gibi kavramların tasarım üzerindeki etkilerini değerlendirir.
5 İnsan-robot etkileşimi, yapay zeka uygulamaları gibi güncel HCI konularını analiz eder ve örneklerle açıklar.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13PÇ14PÇ15
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Disiplini (İnsan bilgisayar etkileşimi kavramı, önemi, ana bileşenleri, dünyadaki gelişmeler, kullanılabilirlik mühendisliği)
2 Etkileşime Farklı Bakış Açıları (Norman'ın körfez yaklaşımı, tasarım prensipleri, 7 seviye yaklaşımının tasarıma etkisi)
3 Vaka Analizleri (Kötü tasarımlar ve sonuçları)
4 Büyük Ölçekli Güvenliğin Öncelikli Olduğu Sistemler (Gömülü sistemleri, Zeki Sistemler, Gerçek-zamanlı sistemler)
5 Büyük Ölçekli Güvenliğin Öncelikli Olduğu Sistemler (güvenliğin öncelikli olduğu gömülü zeki gerçek-zamanlı sistemlerin özellikleri ve bu sistemlerde etkileşim)
6 İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Bilişsel Süreç (insanın bilişsel mekanizması ve insan bilgisayar etkileşimi, bilgi işleme modeli)
7 İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Bilişsel Süreç (Algı sistemi, karar verme, zihinsel modeller)
8 İnsan merkezli tasarım (Gestalt teorisi, prensipleri ve uygulaması)
9 Kullanılabilirlik ve Kullanılabilirlik Mühendisliği (Kullanılabilirlik nedir, temel bileşenleri)
10 Arayüz Tasarımı (Arayüz değerlendirme kriterleri, tasarımın temel prensipleri, sezgisel kontrol araçları)
11 Kullanılabilirlik testleri (test yaklaşımı türleri, yaklaşımların avantajları/dezavantajları)
12 Kullanılabilirlik testleri (kullanılabilirlik test tasarımları)
13 İnsan Bilgisayar Etkileşiminde Güncel Konular (İnsan Robot Etkileşimi)
14 İnsan Bilgisayar Etkileşiminde Güncel Konular (Yapay Zeka Uygulamaları, Farklı sektörlerdeki gelişmeler)
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 4
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 1
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 4
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 4
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 4
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 3
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 2
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 3
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
11 Ağ yapıları, protokoller ve iletişim prensiplerini açıklar ve uygular. 2
12 Ağ hata ayıklama, sorun giderme ve güvenliğini sağlar. 2
13 Ağ cihazlarının temel programlamasını yapar. 1
14 Alanı ile ilgili matematiksel hesaplamaları yapar. 2
15 Ağ işletim sistemi ve servislerini kurar, kullanır, sorunlarını giderir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 86    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Softech, 2021. New trends in Human-Computer Interaction (HCI). Erişim Tarihi: 27.02.2022. Erişim Adresi: https://softtek.eu/en/tech-magazine-en/user-experience-en/new-trends-in-human-computer-interaction-hci/ Skillsoft, 2022. ARTIFICIAL INTELLIGENCE: HUMAN-COMPUTER INTERACTION OVERVIEW. Erişim Tarihi: 27.02.2022. Erişim Adresi: https://www.skillsoft.com/course/artificial-intelligence-human-computer-interaction-overview-c9b4524a-0914-4aed-b8cb-7e736d5398ac
Diğer Kaynaklar Softech, 2021. New trends in Human-Computer Interaction (HCI). Erişim Tarihi: 27.02.2022. Erişim Adresi: https://softtek.eu/en/tech-magazine-en/user-experience-en/new-trends-in-human-computer-interaction-hci/ Skillsoft, 2022. ARTIFICIAL INTELLIGENCE: HUMAN-COMPUTER INTERACTION OVERVIEW. Erişim Tarihi: 27.02.2022. Erişim Adresi: https://www.skillsoft.com/course/artificial-intelligence-human-computer-interaction-overview-c9b4524a-0914-4aed-b8cb-7e736d5398ac
Materyal
Dökümanlar Softech, 2021. New trends in Human-Computer Interaction (HCI). Erişim Tarihi: 27.02.2022. Erişim Adresi: https://softtek.eu/en/tech-magazine-en/user-experience-en/new-trends-in-human-computer-interaction-hci/ Skillsoft, 2022. ARTIFICIAL INTELLIGENCE: HUMAN-COMPUTER INTERACTION OVERVIEW. Erişim Tarihi: 27.02.2022. Erişim Adresi: https://www.skillsoft.com/course/artificial-intelligence-human-computer-interaction-overview-c9b4524a-0914-4aed-b8cb-7e736d5398ac
Ödevler
Sınavlar Vize ve Final Sınavı
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (İBE) kavramının tanımlanması
İBE’nin tarihsel gelişimi ve öneminin açıklanması
Kullanılabilirlik mühendisliği kavramının anlaşılması
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı (teorik)
Softech, 2021. New trends in Human-Computer Interaction (HCI) (https://softtek.eu)
Skillsoft, 2022. Artificial Intelligence: Human-Computer Interaction Overview (https://skillsoft.com)
Prof. Dr. Kürşat Çağıltay’ın İnsan-Bilgisayar Etkileşimi kitabından ilgili bölümler
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama HCI temel kavramları ve bileşenleri üzerine ders anlatımı
Gerçek dünyadan örneklerle etkileşim süreçlerinin incelenmesi
Kullanılabilirlik mühendisliği örneklerinin grup tartışmalarıyla değerlendirilmesi
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup tartışması: Haftalık olarak değerlendirme
Hafta 2 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Norman’ın Körfez Yaklaşımını ve temel kavramlarını öğrenmek
7 Seviye Yaklaşımının tasarım sürecine etkilerini anlamak
Etkileşim tasarımında temel prensipleri kavramak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı (teorik ve görsel sunumlar)
Don Norman’ın “The Design of Everyday Things” kitabından ilgili bölümler
Norman’ın körfez yaklaşımını anlatan kısa video (YouTube: HCI Concepts)
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Teorik ders anlatımı ile Norman’ın körfez yaklaşımı ve 7 seviye yaklaşımı açıklanacaktır
Tasarım prensipleri örneklerle gösterilecektir
Öğrenciler gruplar halinde kısa bir vaka üzerinde tartışma yapacak ve sunum hazırlayacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu
Hafta 3 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kötü kullanıcı deneyimlerine neden olan tasarım hatalarını analiz etmek
Kötü tasarım örneklerinin kullanıcı deneyimine etkilerini incelemek
Kullanıcı geri bildirimlerinin tasarım iyileştirme sürecindeki rolünü anlamak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı ve vaka örnekleri
“The Design of Everyday Things” – Don Norman (Kötü tasarım örnekleri bölümü)
Kötü arayüzler üzerine kısa video analizi (YouTube: Bad UI/UX Examples)
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Gerçek dünyadan kötü tasarım örnekleri (web siteleri, mobil uygulamalar, cihazlar) sınıfta analiz edilecektir
Öğrenciler gruplar halinde bir vaka seçecek, kötü tasarımın kullanıcı deneyimi üzerindeki etkilerini analiz edecek ve sınıfta kısa bir sunum yapacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu
Hafta 4 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Gömülü sistemlerin temel yapısını ve kullanım alanlarını anlamak
Zeki sistemlerin insan-bilgisayar etkileşimindeki rolünü kavramak
Gerçek-zamanlı sistemlerin güvenlik açısından önemini analiz etmek
Büyük ölçekli güvenlik gereksinimlerini ve tasarım ilkelerini öğrenmek
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı ve slayt sunumu (Gömülü sistemler, Zeki sistemler, Gerçek-zamanlı sistemler)
"Real-Time Systems and Embedded Computing" kitabından ilgili bölümler
YouTube: Introduction to Embedded Systems (5 dakikalık kısa video)
Örnek büyük ölçekli güvenlik sistemleri vaka çalışması (örneğin; akıllı şehir sistemleri)
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Gömülü ve zeki sistemlerin örneklerle açıklanması
Gerçek-zamanlı sistemlerde güvenlik açıklarının tartışılması
Öğrencilerin gruplar halinde bir büyük ölçekli sistem seçerek güvenlik önceliklerini analiz etmeleri ve sınıfta kısa bir sunum yapmaları
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu
Hafta 5 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Güvenliğin öncelikli olduğu gömülü sistemlerin temel özelliklerini öğrenmek
Zeki sistemlerde güvenlik unsurlarını anlamak
Gerçek-zamanlı sistemlerde güvenlik protokollerini analiz etmek
Bu sistemlerde insan-bilgisayar etkileşimi (İBE) süreçlerini değerlendirmek
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı ve vaka örnekleri (Zeki ev sistemleri, otomatik sürüş sistemleri vb.)
Real-Time Embedded Systems: Concepts and Practices kitabından ilgili bölümler
Video: Smart Systems and Security Challenges (YouTube, 7 dakikalık video)
Kısa güvenlik senaryoları (Akıllı cihaz hack örneği)
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Gömülü, zeki ve gerçek-zamanlı sistemlerin temel özellikleri anlatılacaktır
Öğrenciler küçük gruplar halinde güvenlik senaryoları oluşturacak ve sınıfta çözümlerini sunacaktır
Büyük ölçekli güvenlik gereksinimleri tartışılacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Sunum (Güvenlik senaryosu grup sunumu). Grup sunumu: Dersin sonunda değerlendirilecektir, grup içi katılım gözlemlenecektir
Hafta 6 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler İnsanın bilişsel süreçlerini ve bunların HCI üzerindeki etkisini anlamak
Bilgi işleme modelini ve aşamalarını öğrenmek
HCI tasarımlarında bilişsel süreçlerin nasıl dikkate alındığını analiz etmek
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı ve slayt sunumu (İnsan bilişsel mekanizması, bilgi işleme modeli)
“Human-Computer Interaction” – Alan Dix kitabından ilgili bölümler
Video: Cognitive Models in HCI (YouTube, 6 dakikalık kısa video)
Beyin fırtınası ile bilişsel süreçlerin örneklenmesi (kısa interaktif çalışma)
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Bilişsel süreçler ve HCI ilişkisi örneklerle açıklanacaktır
Öğrenciler grup çalışması yaparak bilişsel yükü azaltan bir arayüz tasarımını kısa bir sunumla paylaşacaktır
Kısa beyin fırtınası oturumu ile bilişsel süreçlere dayalı problem çözümü yapılacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Dersin sonunda değerlendirilecektir, grup içi katılım ve çözüm yaratma süreçleri dikkate alınacaktır
Hafta 7 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Algı sisteminin insan-bilgisayar etkileşimi üzerindeki etkisini anlamak
Karar verme süreçlerinin HCI tasarımında nasıl değerlendirildiğini öğrenmek
Zihinsel modellerin kullanıcı deneyimi üzerindeki önemini kavramak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı (Algı sistemi, karar verme süreçleri, zihinsel modeller)
The Design of Everyday Things – Don Norman kitabından ilgili bölümler
Video: Perception and Decision-Making in HCI (YouTube, 5 dakikalık kısa video)
Algı ve zihinsel modeller üzerine interaktif örnekler (örneğin yanıltıcı arayüzler)
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Algı, karar verme ve zihinsel modellerin HCI üzerindeki etkisi örneklerle açıklanacaktır
Öğrenciler grup halinde yanıltıcı bir arayüz örneği inceleyerek kısa bir çözüm önerisi geliştirecek ve sınıfta sunacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu
Hafta 8 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Gestalt teorisinin temel ilkelerini öğrenmek
İnsan merkezli tasarımın HCI bağlamındaki önemini kavramak
Gestalt prensiplerini kullanarak basit bir arayüz örneği oluşturmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı: Gestalt teorisi ve prensipleri (Yakınlık, benzerlik, devamlılık, kapanış vb.)
The Design of Everyday Things – Don Norman kitabından ilgili bölümler
Video: Gestalt Principles in UI/UX Design (YouTube, 6 dakikalık kısa video)
Gestalt ilkelerine dayalı iyi ve kötü tasarım örneklerinin analizi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Gestalt teorisi görsel örneklerle sınıfta anlatılacaktır
Öğrenciler küçük gruplar halinde Gestalt ilkelerine dayalı bir arayüz tasarımı yapacak ve kısa bir sunumla paylaşacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Ders sonunda değerlendirilecek, yaratıcılık ve Gestalt ilkelerine uygunluk dikkate alınacaktır
Performans değerlendirme: Grup içi iş birliği ve katılım gözlemlenecektir
Hafta 9 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kullanılabilirlik kavramının tanımını ve önemini öğrenmek
Kullanılabilirlik mühendisliğinin temel bileşenlerini anlamak
Kullanılabilirlik prensiplerini uygulamalı örneklerle kavramak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı: Kullanılabilirlik kavramı, temel bileşenler (etkililik, verimlilik, memnuniyet)
Usability Engineering – Jakob Nielsen kitabından ilgili bölümler
Video: What is Usability? (YouTube, 5 dakikalık kısa video)
Kullanılabilirlik açısından kötü ve iyi arayüz örneklerinin grup tartışması
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Kullanılabilirlik mühendisliği teorik olarak anlatılacaktır
İyi ve kötü arayüz örnekleri sınıfta analiz edilerek grup çalışması yapılacaktır
Gruplar kendi seçtikleri bir arayüzün kullanılabilirlik analizini yapıp kısa bir sunumla paylaşacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Ders sonunda değerlendirilecektir, analiz kalitesi ve yaratıcı çözüm önerileri dikkate alınacaktır
Performans değerlendirme: Grup içi iş birliği ve katılım gözlemlenerek puanlandırılacaktır
Hafta 10 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Arayüz tasarımının temel prensiplerini öğrenmek
Arayüz değerlendirme kriterlerini anlamak ve örneklerle incelemek
Sezgisel kontrol araçlarının kullanıcı deneyimine etkisini kavramak
Kullanıcı dostu bir arayüz tasarımı geliştirme pratiği yapmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı: Arayüz tasarımının temel prensipleri (Hizalama, renk kullanımı, tutarlılık, görünürlük)
Designing Interfaces – Jenifer Tidwell kitabından ilgili bölümler
Video: Principles of UI Design (YouTube, 6 dakikalık kısa video)
Kullanıcı dostu ve kötü tasarım örneklerinin analizi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Arayüz tasarımında dikkat edilmesi gereken temel prensipler örneklerle anlatılacaktır
Öğrenciler küçük gruplar halinde bir mobil uygulama veya web sayfası için örnek bir arayüz tasarımı oluşturacaktır
Grup çalışması sonunda öğrenciler tasarımlarını kısa bir sunumla paylaşacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Ders sonunda değerlendirilecek, tasarımın kullanılabilirliği ve sezgiselliği dikkate alınacaktır
Performans değerlendirme: Grup içindeki iş birliği, yaratıcı çözümler ve katılım gözlemlenecektir
Hafta 11 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kullanılabilirlik testlerinin amacını ve önemini öğrenmek
Farklı kullanılabilirlik test türlerini ve yaklaşımlarını anlamak
Kullanılabilirlik testlerinin avantajlarını ve dezavantajlarını analiz etmek
Gerçek bir kullanılabilirlik testi senaryosu oluşturarak uygulamak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı: Kullanılabilirlik testi türleri (Laboratuvar testleri, A/B testleri, kart sıralama)
Usability Testing Essentials – Carol Barnum kitabından ilgili bölümler
Video: How to Conduct Usability Testing (YouTube, 5 dakikalık kısa video)
Gerçek bir ürün arayüzü üzerinde kullanılabilirlik testi uygulaması
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Teorik olarak kullanılabilirlik testleri anlatılacaktır
Öğrenciler grup halinde kısa bir kullanılabilirlik testi senaryosu hazırlayıp sınıfta paylaşacaktır
Gruplar, seçtikleri test türünün avantajlarını ve dezavantajlarını tartışacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Ders sonunda değerlendirilecek, test senaryosunun uygulanabilirliği ve açıklığı dikkate alınacaktır
Performans değerlendirme: Grup içi iş birliği ve katılım gözlemlenecektir
Hafta 12 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kullanılabilirlik test tasarımı sürecini öğrenmek
Test senaryoları, görev listeleri ve başarı kriterleri oluşturmayı kavramak
Kullanılabilirlik testleri için kullanıcı geri bildirimlerini toplama yöntemlerini anlamak
Bir kullanılabilirlik testi tasarımı hazırlamak ve sunmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı: Kullanılabilirlik test tasarım aşamaları (Amaç belirleme, görev oluşturma, başarı kriterleri)
Handbook of Usability Testing – Jeffrey Rubin kitabından ilgili bölümler
Video: How to Design a Usability Test (YouTube, 7 dakikalık kısa video)
Örnek bir kullanılabilirlik testi formunun analizi (senaryo ve görev örnekleri)
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Öğrencilere kullanılabilirlik testi tasarımı süreci adım adım anlatılacaktır
Gruplar, belirlenen bir uygulama veya web sitesi için kullanılabilirlik testi senaryosu oluşturacaktır
Grup çalışması sonucunda oluşturulan test tasarımı sınıfta sunulacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Ders sonunda değerlendirilecek, test tasarımının yapılandırılması ve detaylandırılması dikkate alınacaktır
Performans değerlendirme: Grup içi iş birliği, görev paylaşımı ve sürece katkı gözlemlenecektir
Hafta 13 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler İnsan-Robot Etkileşimi (IRE) kavramını ve önemini öğrenmek
İnsan-Robot etkileşiminde kullanılan temel teknolojileri ve yaklaşımları anlamak
İnsan-Robot etkileşiminde güvenlik, etik ve kullanıcı deneyimi konularını analiz etmek
İRE uygulamalarına yönelik bir vaka çalışması hazırlamak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı: İnsan-Robot Etkileşimi temel kavramları ve uygulama alanları (Endüstriyel robotlar, sosyal robotlar, hizmet robotları)
Human-Robot Interaction: An Introduction – Maja Mataric kitabından ilgili bölümler
Video: The Future of Human-Robot Interaction (YouTube, 6 dakikalık kısa video)
Boston Dynamics robotlarının kullanıcı etkileşimleri üzerine kısa bir video analizi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama İnsan-Robot Etkileşimi konusunun teorik anlatımı yapılacaktır
Öğrenciler grup halinde bir insan-robot etkileşim senaryosu oluşturacak (örneğin; bir otelde servis robotu kullanım senaryosu)
Gruplar, hazırladıkları senaryoyu sınıfta kısa bir sunumla paylaşacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Ders sonunda değerlendirilecek, senaryonun özgünlüğü ve kullanıcı deneyimi odaklı yaklaşımı dikkate alınacaktır
Performans değerlendirme: Grup içi katılım, iş birliği ve yaratıcı çözümler gözlemlenecektir
Hafta 14 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Yapay zeka (AI) uygulamalarının insan-bilgisayar etkileşimindeki rolünü anlamak
Farklı sektörlerde kullanılan yapay zeka örneklerini incelemek (sağlık, eğitim, perakende vb.)
Yapay zeka destekli kullanıcı deneyimi tasarımını analiz etmek
Gelecekteki yapay zeka trendleri üzerine tartışmak
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Ders anlatımı: Yapay zekanın HCI üzerindeki etkisi ve farklı sektörlerden örnekler
Artificial Intelligence: A Guide to Intelligent Systems – Michael Negnevitsky kitabından ilgili bölümler
Video: AI in User Experience Design (YouTube, 5 dakikalık kısa video)
Chatbotlar, sanal asistanlar ve öneri sistemleri gibi örneklerin analizi
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama Öğrencilere yapay zeka uygulamalarının farklı sektörlerdeki kullanım alanları anlatılacaktır
Gruplar, bir sektör seçerek yapay zeka destekli bir HCI senaryosu hazırlayacaktır (örneğin, sağlık sektöründe yapay zeka destekli hasta destek sistemi)
Gruplar hazırladıkları senaryoyu sınıfta kısa bir sunumla paylaşacaktır
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri Grup sunumu: Ders sonunda değerlendirilecek, senaryonun inovatif yaklaşımı ve sektörel uygulanabilirliği dikkate alınacaktır
Performans değerlendirme: Grup içi iş birliği, süreç yönetimi ve yenilikçi çözümler gözlemlenecektir