Ders Adı Yöresel ve Fonksiyonel Gıdalar
Ders Kodu GDA-801
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Şelale YALÇINÖZ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Öğrencilerimizin kendi yörelerindeki kültürlerine has gıdalar hakkında çalışmalar yapmaları. Türkiye yöresel ürünlerinin/yemeklerin tanıtılması, yöresel geleneklerin aktarılması. Fonksiyonel gıdalarlar hakkında öğrencilerin bilinçlendirilmesi: özellikleri, yapılış yöntemleri, fonksiyonellik kazandıran gıda bileşenlerinin incelenmesi
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrencilerimizin kendi yörelerindeki kültürlerine has gıdaları diğer öğrencilerimize sunum, seminer ve videolar kullanarak kültür paylaşımına katkıda bulunmak. Öğrencilerin fonksiyonel gıdalarlar hakkında bilinçlendirilmesi Öğrencilerimizin fonksiyonel gıda örneklerini araştırıp diğer öğrencilerimize sunum, seminer ve videolar kullanarak aktif öğrenme sürecine dahil olmalarını sağlamak.
No Dersin Kazanımları  
1 Türkiye yöresel ürünlerinin/yemeklerin tanıtılması, yöresel geleneklerin aktarılması.
2 Öğrencilerin kendi kültürlerini tanımalarını ve kültür alışverinde bulunmalarını sağlamak
3 Fonksiyonel gıda nedir, gıdalara fonksiyonellik kazandıran etmenler hakkında öğrencilerin bilinçlendirilmesi
4 Fonksiyonel gıdalar ve potansiyel sağlığa olumlu etkileri hakkında hakkında öğrencilerin bilinçlendirilmesi
5 Yöresel ve fonksiyonel gıda örneklerinin detaylı incelenmesi
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Ders bilgi paketi: Dersin içeriği, eğitim amaçları, öğrenim çıktıları, akademik kazanımları, dersin 14 haftalık işleyiş planı, derste kullanılacak kaynaklar ve materyaller hakkında öğrencinin bilgilendirilmesi, öğrencilerin ölçme-değerlendirme yöntemleri hakkında bilgilendirme, devam-devamsızlık konularında öğrencilerin bilgilendirilmesi, öğrencilerin temel yüksek öğretim kanunu hakkında bilgilendirilmesi ayrıca (varsa uygulaması : deney föyleri ve deneylerin uygulaması hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi, teknik gezi planlanmış ise işleyiş ve süreç hakkında öğrencinin bilgilendirilmesi ) Türkiye'nin bölgelere göre kültürel farklılıkları
2 Önemli kültür varlıklarımız ve Kültür ve Turizm Bakanlığı tanıtım videoları
3 Kültür farklılıklarının yöresel yemek kültürüne katkısı
4 Türkiye'nin bölgelere göre yöresel yemekleri ile ilgili öğrenci sunumları
5 Türkiye'nin bölgelere göre yöresel yemekleri ile ilgili öğrenci sunumları
6 Türkiye'nin bölgelere göre yöresel yemekleri ile ilgili öğrenci sunumları
7 Türkiye'nin bölgelere göre yöresel yemekleri ile ilgili öğrenci sunumları Ara sınav öncesi ders tekrarı ve eksiklerin giderilmesi
8 Ara sınav sorularının çözümlenmesi ve anlaşılmayan konuların irdelenmesi, gerek duyulması halinde eksik konuların pekiştirilmesi amaçlı ödev uygulamasının başlatılması. Fonksiyonel gıda kavramı: Fonksiyonel gıda ne demek, hangi gıdalar fonksiyonel?
9 Gıdalara fonksiyonellik kazandıran özellikler ve fonksiyonel gıda olusturma yöntemleri
10 Fonksiyonel gidalara fonsiyonellik kazandiran unsurlar ve fonksiyonel gida örneklerinin irdelenmesi
11 Fonksiyonel gıda örneklemesi öğrenci sunumları
12 Fonksiyonel gıda örneklemesi öğrenci sunumları
13 Fonksiyonel gıda örneklemesi öğrenci sunumları
14 Fonksiyonel gıda örneklemesi öğrenci sunumları Final sınavı öncesi genel tekrar ve eksikleri giderilmesi (Eğer mevcut ise ödev uygulamasının değerlendirmesinin ilanı)
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 5
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 2
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. 2
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 3
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 2
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 3
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. 2
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 3
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
11 Gıda sektöründe kullanılan hammaddeler, katkı maddeleri, ambalaj materyalleri, hijyen ve sanitasyon konularını açıklar. 3
12 Alanı ile ilgili laboratuvarda kimyasal, fiziksel, enstrümantal ve kalite kontrol analizleri için gerekli alet ekipmanları kullanır. 1
13 Gıdaların kalitesini duyusal analiz yöntemlerini kullanarak değerlendirir. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 2 10 20
Sunum 2 5 10
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 102    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Ders Notu 1- Kültür ve Turizm Bakanlığı tanıtım broşürleri https://www.ktb.gov.tr/TR-96271/tanitim-brosurleri.html Kültür ve Turizm Bakanlığı tanıtım broşürleri yöresel ürünler tanıtım videoları Ders Notu 2- Yöresel ve fonksiyonel gıda örnekleri ve fonksiyonel gıda bileşenleriyle ilgili kaynaklar Alaşalvar, C., & Pelvan, E. (2009). Günümüzün ve geleceğin gıdaları fonksiyonel gıdalar. Bilim ve Teknik, 8, 26-29. Ankaralıgil, P., & Güneşer, B. (2021). Fonksiyonel Gıda Bileşenlerinin Tespit Edilmesinde Enstrümental Analiz Tekniklerinin Önemi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (28), 251-258. Coşkun, T. (2005). Fonksiyonel besinlerin sağlığımız üzerine etkileri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48(1), 61-84. Çirişoğlu, E., & Olum, E. (2019). Türk mutfağındaki fonksiyonel gıdaların gastronomi turizmi açısından önemi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1659-1680. Erbaş, M. (2006). Yeni bir gıda grubu olarak fonksiyonel gıdalar. Türkiye 9. Gıda Kongresi; 24-26 Mayıs 2006, Bolu/ Türkiye, 9, 24-26. https://www.gidadernegi.org/TR/Genel/2409344982aed.pdf?DIL=1&BELGEANAH=5270&DOSYAISIM=240934498.pdf Karaduman, Y. (2011). Fonksiyonel Gıdalar. Uluslararası Katılımlı I. Ali Numan Kıraç Tarım Kongresi ve Fuarı, 27-30 Nisan,Eskişehir, Türkiye. Meral, R., Doğan, İ. S., & Kanberoğlu, G. S. (2012). Fonksiyonel gıda bileşeni olarak antioksidanlar. Journal of the Institute of Science and Technology, 2(2), 45-50. Seçim, Y. (2018). Türk mutfağında kullanılan bazı fonksiyonel gıdalar ve özellikleri. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-9. Sevilmiş, G., 2013. Yükselen Trend: Fonksiyonel Gıdalar, İTO Ar-Ge Bülten. Şimşek, A. G. N., Taştan, H., & Dönmez, B. (2017). Fonksiyonel Gıdaların Yararlı Bulunması ve Kullanım Sıklığı İlişkisi, 1. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi (Futourism 2017), 28, 30.
Diğer Kaynaklar Ders Notu 1- Kültür ve Turizm Bakanlığı tanıtım broşürleri https://www.ktb.gov.tr/TR-96271/tanitim-brosurleri.html Kültür ve Turizm Bakanlığı tanıtım broşürleri yöresel ürünler tanıtım videoları Ders Notu 2- Yöresel ve fonksiyonel gıda örnekleri ve fonksiyonel gıda bileşenleriyle ilgili kaynaklar Alaşalvar, C., & Pelvan, E. (2009). Günümüzün ve geleceğin gıdaları fonksiyonel gıdalar. Bilim ve Teknik, 8, 26-29. Ankaralıgil, P., & Güneşer, B. (2021). Fonksiyonel Gıda Bileşenlerinin Tespit Edilmesinde Enstrümental Analiz Tekniklerinin Önemi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (28), 251-258. Coşkun, T. (2005). Fonksiyonel besinlerin sağlığımız üzerine etkileri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48(1), 61-84. Çirişoğlu, E., & Olum, E. (2019). Türk mutfağındaki fonksiyonel gıdaların gastronomi turizmi açısından önemi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1659-1680. Erbaş, M. (2006). Yeni bir gıda grubu olarak fonksiyonel gıdalar. Türkiye 9. Gıda Kongresi; 24-26 Mayıs 2006, Bolu/ Türkiye, 9, 24-26. https://www.gidadernegi.org/TR/Genel/2409344982aed.pdf?DIL=1&BELGEANAH=5270&DOSYAISIM=240934498.pdf Karaduman, Y. (2011). Fonksiyonel Gıdalar. Uluslararası Katılımlı I. Ali Numan Kıraç Tarım Kongresi ve Fuarı, 27-30 Nisan,Eskişehir, Türkiye. Meral, R., Doğan, İ. S., & Kanberoğlu, G. S. (2012). Fonksiyonel gıda bileşeni olarak antioksidanlar. Journal of the Institute of Science and Technology, 2(2), 45-50. Seçim, Y. (2018). Türk mutfağında kullanılan bazı fonksiyonel gıdalar ve özellikleri. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-9. Sevilmiş, G., 2013. Yükselen Trend: Fonksiyonel Gıdalar, İTO Ar-Ge Bülten. Şimşek, A. G. N., Taştan, H., & Dönmez, B. (2017). Fonksiyonel Gıdaların Yararlı Bulunması ve Kullanım Sıklığı İlişkisi, 1. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi (Futourism 2017), 28, 30.
Materyal
Dökümanlar Ders Notu 1- Kültür ve Turizm Bakanlığı tanıtım broşürleri https://www.ktb.gov.tr/TR-96271/tanitim-brosurleri.html Kültür ve Turizm Bakanlığı tanıtım broşürleri yöresel ürünler tanıtım videoları Ders Notu 2- Yöresel ve fonksiyonel gıda örnekleri ve fonksiyonel gıda bileşenleriyle ilgili kaynaklar Alaşalvar, C., & Pelvan, E. (2009). Günümüzün ve geleceğin gıdaları fonksiyonel gıdalar. Bilim ve Teknik, 8, 26-29. Ankaralıgil, P., & Güneşer, B. (2021). Fonksiyonel Gıda Bileşenlerinin Tespit Edilmesinde Enstrümental Analiz Tekniklerinin Önemi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (28), 251-258. Coşkun, T. (2005). Fonksiyonel besinlerin sağlığımız üzerine etkileri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48(1), 61-84. Çirişoğlu, E., & Olum, E. (2019). Türk mutfağındaki fonksiyonel gıdaların gastronomi turizmi açısından önemi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1659-1680. Erbaş, M. (2006). Yeni bir gıda grubu olarak fonksiyonel gıdalar. Türkiye 9. Gıda Kongresi; 24-26 Mayıs 2006, Bolu/ Türkiye, 9, 24-26. https://www.gidadernegi.org/TR/Genel/2409344982aed.pdf?DIL=1&BELGEANAH=5270&DOSYAISIM=240934498.pdf Karaduman, Y. (2011). Fonksiyonel Gıdalar. Uluslararası Katılımlı I. Ali Numan Kıraç Tarım Kongresi ve Fuarı, 27-30 Nisan,Eskişehir, Türkiye. Meral, R., Doğan, İ. S., & Kanberoğlu, G. S. (2012). Fonksiyonel gıda bileşeni olarak antioksidanlar. Journal of the Institute of Science and Technology, 2(2), 45-50. Seçim, Y. (2018). Türk mutfağında kullanılan bazı fonksiyonel gıdalar ve özellikleri. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-9. Sevilmiş, G., 2013. Yükselen Trend: Fonksiyonel Gıdalar, İTO Ar-Ge Bülten. Şimşek, A. G. N., Taştan, H., & Dönmez, B. (2017). Fonksiyonel Gıdaların Yararlı Bulunması ve Kullanım Sıklığı İlişkisi, 1. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi (Futourism 2017), 28, 30.
Ödevler Türkiye'nin bölgelere göre yöresel ürünler/yemekleri ve fonksiyonel gıda örnekleri ile ilgili haftalık öğrenci sunumları
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri