Ders Adı Psikolojiye Giriş
Ders Kodu IKY-3111
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 1
Dönem 1.Yarıyıl
AKTS 3
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Nuri Kutlu
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Bu ders kapsamında öğrenciler, psikoloji biliminin tarihsel gelişimini, temel psikoloji teorilerini, ve psikolojini temel alt alanlarını öğrenirler. Bu kapsamda, davranışın biyolojik temelleri, duyum ve algı, biliş, öğrenme, içsel çatışma, kişilik gibi psikolojinin temel konularına giriş yapılır.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Temel psikoloji bilgilerini ve eleştirel düşünme becerilerini kazanmalarına yardımcı olmak
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 10
Uzmanlık/Program Dersi 10
Destek Dersi 20
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 30
Aktarılabilir Beceri Dersi 30
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 100
Sınıf Dersi açıklama 2
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Psikoloji biliminin tarihsel gelişimini kavrayabilme
2 Psikoloji biliminin farklı alt alanlarını tanımlayabilme
3 Psikoloji biliminde temel olan bilimsel araştırma yöntemlerini kavrayabilme
4 Psikolojideki temel kuramsal yaklaşımları ve temel varsayımlarını ayrıştırabilme
5 Psikolojideki önemli terim ve olguları günlük yaşantıya uyarlayabilme
6 Psikoloji alanındaki çeşitli uygulamalara yönelik etik ilkeleri gözlemleyebilme
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
6
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Psikolojiye Giriş. Psikolojinin Tanımı ve Amacı. Psikolojide Yaklaşımlar.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma. İnternet kaynakları.
2 Psikolojide Uzmanlık Alanları. Psikolojide Araştırma Yöntemleri.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
3 Organizma ve Çevre İlişkileri. Organizma, Davranış ve Zihinsel Süreçler. Fizik Çevrenin Organizmayı Etkilemesi.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
4 İhtiyaç, dürtü, güdü, güdülenme ve güdü türleri. Fizyolojik Güdüler. Toplumsal (Sosyal) Güdüler. İçgüdü.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
5 Duyum ve Algılama. Algıya İlişkin Temel Süreçler.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
6 Algıda Organizasyonu Etkileyen Faktörler. Algı Yanılmaları.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
7 Öğrenme - Bellek – Düşünme - Bilinç. Öğrenme Türleri Ve Süreçleri.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
8 Bellek. Düşünme ve Düşünce. Bilinç.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
9 Zekâ, Kişilik ve Benlik. Zekanın Sınıflandırılması. Zekayı Açıklayıcı Kuramlar.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
10 Zekanın Oluşmasında Kalıtım ve Çevre İlişkisi. Zekanın Ölçülmesi ve Zeka Testleri. Zeka yönünden özel gruplar.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
11 Kişilik. Mizaç(huy). Karakter. Beden yapısına göre kişilik grupları. Id, ego ve süperego.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
12 Kişiliğin oluşumu ve gelişimi. Kalıtım. İç salgı bezleri. Çevresel etmenler. Benlik.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
13 Ruh Sağlığı ve Davranış Bozuklukları. Ruh ve Akıl Sağlığı. Akıl sağlığını bozan faktörler. Stres
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
14 Stres ve diğer akıl sağlığını bozan faktörlere karşı savunma mekanizmaları. Davranış bozuklukları ve akıl hastalıkları.
  Ön Hazırlık: Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklardan konuyla alakalı yerleri okuma..
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı 5
2 Bağımsız çalışma ve insiyatif kullanma becerisi 2
3 Problem çözmede yaratıcılık ve yeni durumlara uyarlanabilme becerisi 5
4 Bilgiyi mesleki uygulamada kullanabilme yeteneği 3
5 Sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma 4
6 İnsan Kaynakları uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme 2
7 Alanı ile ilgili uygulamaları çalışma arkadaşlarına, işverene anlatabilme, ekip çalışma becerisi 5
8 Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek ve denetlemek 3
9 Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak 1
10 Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olma 5
11 Organizasyonlarda güvenli ve verimli bir çalışma ortamı sağlama becerisi geliştirmek. 1
12 Elde edilen verilerle organizasyonel stratejiler geliştirebilme becerisi. 1
13 Alanı ile ilgili uygulamaları çalışma arkadaşlarına, işverene anlatabilme, ekip çalışma becerisi 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 91    
Dersin Akts Kredisi 3    
Ders Notu Morgan, C.T. (2009). Psikoloijye giriş. (H.Arıcı ve diğ. Çev.). İstanbul: Eğitim Akademi Yayınları. Smith, E.E. ve ark. (2003). Atkinson ve Hilgard Psikolojiye Giriş (14.edisyon). (Çev. Ed. Ö. Öncül ve D. Ferhatoğlu) Ankara: Arkadaş yayınevi. Cüceloğlu, D. (2007). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Diğer Kaynaklar Morgan, C.T. (2009). Psikoloijye giriş. (H.Arıcı ve diğ. Çev.). İstanbul: Eğitim Akademi Yayınları. Smith, E.E. ve ark. (2003). Atkinson ve Hilgard Psikolojiye Giriş (14.edisyon). (Çev. Ed. Ö. Öncül ve D. Ferhatoğlu) Ankara: Arkadaş yayınevi. Cüceloğlu, D. (2007). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Materyal
Dökümanlar Morgan, C.T. (2009). Psikoloijye giriş. (H.Arıcı ve diğ. Çev.). İstanbul: Eğitim Akademi Yayınları. Smith, E.E. ve ark. (2003). Atkinson ve Hilgard Psikolojiye Giriş (14.edisyon). (Çev. Ed. Ö. Öncül ve D. Ferhatoğlu) Ankara: Arkadaş yayınevi. Cüceloğlu, D. (2007). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Ödevler 1. Belirtilen ego savunmaları, içsel çatışma boyutları ve öğrenme metodlarını içeren bir kısa hikaye yazmak 2.Belirtilen konu hakkında belirlenen filmin analizini yapmak 3.3-10dk belirtilen bir konu hakkında kısa film çekmek
Sınavlar Konu içeriğine yönelik teknik bilgi ve yorumlama yeteneğine dayalı çoklu değerlendirme modelinde karma yöntemli sınav uygulanır.
Materyal Diğer https://tr.wikipedia.org/wiki/Bobo_bebe%C4%9Fi_deneyi https://tr.wikipedia.org/wiki/Asch_deneyi https://tr.wikipedia.org/wiki/Klasik_ko%C5%9Fullanma https://tr.wikipedia.org/wiki/K%C3%BC%C3%A7%C3%BCk_Albert_deneyi https://tr.wikipedia.org/wiki/Marshmallow_deneyi https://tr.wikipedia.org/wiki/Milgram_deneyi https://tr.wikipedia.org/wiki/Rosenhan_deneyi https://tr.wikipedia.org/wiki/Stanford_hapishane_deneyi https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%9C%C3%A7%C3%BCnc%C3%BC_Hare
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules
Hafta 1 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Psikoloji bilimini tanımlayacak.
Psikoloji biliminin önemini kavrayacak.
Psikolojideki temel yaklaşımları bilecek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 2 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Psikoloji bilimi ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi kuracak.
Araştırmanın tanımını bilecek.
Araştırmayı planlayacak.
Araştırma bilgilerinin nasıl ve hangi yollarla toplandığını anlayacak.
Toplanan bilgileri yorumlayacak.
Psikolojide araştırmanın önemini kavrayacak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 3 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Yetişkinlik ve yaşlanma sürecinde, fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimi bilecek.
Güdünün tanımını bilecek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 4 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Güdülemede kuramsal yaklaşımları bilecek.
Güdülerin ölçülmesini bilecek.
Güdüleri sınıflandırabilecek.
Güdülerin hiyerarşisini anlayacak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 5 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Algının tanımını bilecek.
Algılama biçimlerini bilecek.
Gestalt algılama kuramını kavrayacak.
Algılamayı etkileyen iç ve dış etmenleri anlayacak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 6 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Algısal değişmezlikleri bilecek.
erinlik ve uzaklık algısını kavrayacak.
Algı yanılmalarını anlayacak.
Değişik algılama uygulamaları yapacak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 7 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Öğrenmenin tanımını bilecek.
Klasik koşullanma, davranışçılık ve edimsel koşullanma teorilerini kavrayacak.
Öğrenmenin nasıl meydana geldiğini anlayacak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 8 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Belleği tanımlar ve bellek çeşitlerini bilir.
Düşünme ve düşüncenin tanımını yapar.
Bilinci, içsel ve dışsal uyarıcıları bilir.
Uyku ve aşamalarını bilir.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 9 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Bireyi tanıyacak.
Psikolojik testleri sınıflandıracak.
Yetenek ve kişilik testleri arasında ayırım yapabilecek.
Zekânın tanımını yapacak.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 10 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Zeka kuramlarını bilecek.
Zekayı etkileyen etmenleri bilecek.
Zeka yaşı ve bölümlerini bilecek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 11 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kişiliğin tanımını bilecek.
Kişilik kuramlarını birbirinden ayırabilecek.
Kişilik kuramlarının özelliklerini bilecek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 12 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Kişiliği değerlere göre sınıflandırabilecek.
Kişiliğin özelliklerini betimleyip ölçme yolu ile değerlendirebilecek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 13 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Normal ve anormal tanımını bilecek.
Normal dışı davranışı inceleyen yaklaşımların farklı ve benzer yönlerini bilecek.
Kaygıyla ilgili bozuklukları sınıflayacak.
Bedende görülen bozuklukları bilecek.
Dissosiyatif bozuklukların türlerini bilecek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri
Hafta 14 .Hafta
Konu
Haftalık Kapsam ve Hedefler Stresi tanımlayacak.
Psikozu tanımlayıp türlerini kavrayacak.
Psikotik duygusal özellikleri bilecek.
Kişilik ve psikoseksüel davranışları bilecek.
Savunma mekanizmalarını tanımlayabilecek.
Davranış bozuklukları ve akıl hastalıklarını bilecek.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri/Kaynakları/Videolar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar. Internet kaynakları.
Haftalık Öğrenme Etkinlikleri Açıklama
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Etkinlikleri Sunum,
Haftalık Ölçme-Değerlendirme Notlandırması/Ödev Teslim Süreleri