Ders Adı Elektrik Motor Sürücüleri
Ders Kodu EEM-477
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Remzi İNAN
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Motor Sürücülerinin sınıflandırılması ve motor sürme prensipleri. DC Motor Sürücü Sistemleri, Değişken hızlı sistemler için kontrollü doğrultucu ile DC motor kontrolü, Kıyıcı kontrolü DC motor sürücü sistemleri. Dört bölge sürücülerin prensipleri, DC motor sürücülerinin incelenmesi ve denenmesi, AC Motor Sürücülerinin Sınıflandırılması, Üç fazlı tam köprü eviriciler, PWM eviriciler, Histeresiz akım kontrollü eviriciler, Çok Seviyeli Eviriciler, Pratik evirici Uygulamaları, Fırçasız DC motor ve Sabit Mıknatıslı Senkron Motor sürücüleri, Fırçasız DC motor sürücülerinin çalıştırılarak incelenmesi, Step motor ve relüktans motor sürücüleri. Motor sürücülerinin verimi, enerji kazanımı ve uygulamaları.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Elektrik motor sürücülerinin tanıtılması, genel prensiplerinin anlatılması
No Dersin Kazanımları  
1 Doğru akım ve alternatif akım motorlarının eşdeğer devre modellerinin matematiksel ifadelerinin çıkarımlarının kazandırılması.
2 Elektrik motoru sürme tekniklerinin kavramsal olarak kazandırılması.
3 Elektrik motoru sürücü tasarımlarında uygulanan doğrultucu, çevirici ve evirici topolojilerinin kazandırılması.
4 Benzetim tabanlı uygulama ile elektrik motoru sürücü sistemlerinin analizi ve çalışma prensiplerinin gözlemlenmesi.
5 Güç elektroniği tabanlı sürücülere ait çıkış gerilimi ve akım formlarının yorumlanmasını.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Motor Sürücülerinin sınıflandırılması ve motor sürme prensipler
2 DC Motor Sürücü Sistemleri,
3 Değişken hızlı sistemler için kontrollü doğrultucu ile DC motor kontrolü, Kıyıcı kontrolü DC motor sürücü sistemleri,
4 Dört bölge sürücülerin prensipleri, DC motor sürücülerinin incelenmesi ve denenmesi,
5 Dört bölge sürücülerin prensipleri, DC motor sürücülerinin incelenmesi ve denenmesi,
6 AC Motor Sürücülerinin Sınıflandırılması, Üç fazlı tam köprü eviriciler, PWM eviriciler,
7 Histeresiz akım kontrollü eviriciler, Çok Seviyeli Eviriciler,
8 Pratik evirici Uygulamaları,
9 Fırçasız DC motor ve Sabit Mıknatıslı Senkron Motor sürücüleri,
10 Fırçasız DC motor sürücülerinin çalıştırılarak incelenmesi
11 Step motor sürücüleri.
12 Relüktans motor sürücüleri.
13 Motor sürücülerinin verimi, enerji kazanımı ve uygulamaları
14 Motor sürücülerinin verimi, enerji kazanımı ve uygulamaları
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, fen ve mühendislik gibi teknolojik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. 2
2 Her öğrenilenin niçin öğrenildiğini anlamış olmak ve eğitimi süresince bunu sağlamaya dönük farklı ortam ve fırsatlarla karşılaşmış olmak 2
3 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan güncel araç, gereç, donanım ve programları anlamak ve bunları büyük oranda kullanabilme becerisine sahip olmak 2
4 Görsel ve yazılı iletişim için farklı yöntemler öğrenmiş olmak ve bunları kullanabilmek 1
5 Öğrenmenin ve yaşam boyu bunu sürdürmenin gerekliliğini ve önemini anlamış olmak 1
6 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çağımıza ait sosyal, kültürel, çevresel ve etik konular hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konularda var olan farklı görüşleri anlamak 1
7 Tek başına ve disiplinlerarası takımlarda yer alarak çalışabilme kabiliyetine sahip olmak ve gerektiğinde liderlik yapabilmek 1
8 Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin maliyet ve verimliliği de kapsayacak şekilde tasarıma ve/veya imalata dönük her türlü işlem aşamasında bilgi ve deneyim sahibi olmak 1
9 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama, çözme ve sunma becerisine sahip olmak 2
10 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili projeleri ilgili standartlara ve yasal esaslara göre hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip olmak 1
11 Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili paket programlarını etkili bir biçimde kullanabilme ve teknolojik yenilikleri takip edebilme becerisi 2
12 Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bir öğretim programı analiz etme, tasarlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olmak 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 50
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 132    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Ders kapsamında öğretim elemanı tarafından oluşturulan ders notu.
Diğer Kaynaklar Ders kapsamında öğretim elemanı tarafından oluşturulan ders notu.
Materyal
Dökümanlar Ders kapsamında öğretim elemanı tarafından oluşturulan ders notu.
Ödevler Ders kapsamında kavramsal ve teorik olarak bilgi edinilen elektrik motor sürücülerinden birinin tasarımının benzetim ortamında gerçekleştirilmesi.
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri