Ders Adı Ekim Dikim Bakım Gübreleme Makinaları
Ders Kodu YTM-402
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 8.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Ekim tekniği ve makinaları:ekim yönünden tohumluk özellikleri; çimlenmenin biyomekaniği; ekimin agro-teknik esasları; değişik ekim yöntemlerinin matematik-istatistik esasları, ekici düzen sistemleri; tohum boruları; gömücü ayaklar; baskı tekerlekleri ve çizi kapatıcılar, iz kabartıcılar, traktör-ekim makinesi kombinasyonunda stabilite, ekim makinelerinin işe hazırlanması, yaşamalan düzenleme-çapalama tekniği ve makinaları: seyreltme, tekleme ve seyreltmesiz üretim teknikleri; çapalama tekniği ve makinaları; örtü altı üretim tekniği, fide yetiştirme,dikim tekniği ve makinaları:fide yetiştirme tekniği; fide söküm ve koşullandırma tekniği;fide dikim yatağı hazırlama tekniği; fide dikim makinaları; fidan dikim ve çukur açma makinaları; patates dikim makinaları. Gübreleme makinaları: gübrelerin fiziko-mekanik özellikleri; gübrelerin toprağa verilme prensipleri; ahır gübresi dağıtma makinaları; katı ve sıvı mineral gübre dağıtma makinaları. Ekim, gübreleme ve yabancı ot savaşında hassas tarım uygulamaları.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Ekim, dikim, gübreleme, bakım alet ve makinaları konularında öğrencileri bilgilendirmek.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 60
Uzmanlık/Program Dersi 20
Destek Dersi 20
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 20
Aktarılabilir Beceri Dersi 20
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Ekim, dikim, bakım ve gübreleme kavramını tanımlar.
2 Ekim, dikim, bakım ve gübre dağıtma makinalarını makinalarını tanır.
3 Ekim, dikim, bakım ve gübre dağıtma makinalarıyla ilgili temel kavramları açıklar.
4 Bakım alet ve makinaları
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Dersin tanıtımı, tohum yatağı hazırlamanın ve ekimin görevleri.
2 Ekim yöntemleri ve tohum arsındaki ilişkiler, tohuma uygulanan teknolojik yöntemler, ekimin agroteknik prensipleri, Çimlenmenin biyomekaniği.
3 Değişik ekim yöntemlerinde matematik-istatistik esaslar.
4 Mekanik ve pnömatik normal sıraya/tek dane ekici düzenlerin tasarımı.
5 Serpme ve ocağa ekici düzenlerin tanınması ve tasarımı Mekanik ve havalı tek dane ekici düzenler ve tasarımları.
6 Tohum borusu ve gömücü ayaklar, tohum yerleştirme düzenleri. Gömücü ayakların makine çatısına bağlanma şekilleri. Ekim makinelerinin, baskı tekerleklerinin, çizi kapatıcıların, iz kabartıcıların, markör düzeninin ve iz işaretleyicilerin tasarımı. Ekim normu ayarı.
7 Tohum yatağının şekillendirilmesi, çapa bitkilerinde çapalama tekniği ve makineleri, seyreltme tekniği ve makineleri, tahıl için çapalama tekniği.
8 Fide üretim tekniği, fideleme tekniği ve makine tasarımı, patates yumrusu dikim tekniği ve makine tasarımı. Otomatik dikim makineleri. Çukur kazma ve fidan dikim makineleri.
9 Katı çiftlik ve mineral gübrelerin fiziko mekanik özellikleri, Çiftlik gübresi dağıtma makineleri ve tasarım esasları, sıvı hayvan gübresi dağıtma tekniği ve makineleri.
10 Katı mineral gübreleme makineleri, sandıklı ve diskli gübre dağıtma makineleri, banda (şeritvari) gübreleme makineleri
11 Ekim, gübreleme ve yabancı ot kontrolünde hassas tarım uygulamaları.
12 Ekim ve dikim makinelerinin test prensipleri ve kalite kriterleri.
13 Değişik tip gübreleme makinelerinin test prensipleri ve kalite
14 Sıvı, katı ve gaz formunda gübrelerin gübreleme makineleri ile uygulanması
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda, yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi ve yetkinliği. 2
2 Alanındaki mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerek duyulan metot, teknik ve araçları seçebilmek için teorik bilgi kazanımı. 2
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki saha problemlerinin çözümünde uygun analizleri yapabilme, modeller geliştirme, gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanma ve üretime dayalı uygulamaları gerçekleştirme becerisi. 2
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, eldeki olanaklar ve mevcut durumu dikkate alarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 2
5 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık geliştirme. 2
6 Toprak ve Bitki Besleme konularında tasarım, deney düzenleme, saha çalışmaları yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme ve bu verileri yorumlama becerisi. Alanında etkili rapor yazma, yazılı raporları anlama, üretim raporları hazırlama, sunum yapabilme ve açık, anlaşılır talimatlar alıp verme becerisi. 2
7 Hem bireysel olarak hem de grup çalışmalarında etkin bir şekilde yer alabilme ve işbirliği yapabilme yeteneği. Yaşam boyu öğrenmeye dair farkındalık geliştirerek, bilgiye ulaşma, bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip etme ve sürekli gelişim sağlama becerisi. 2
8 Türkçe dilinde sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahip olmak. 3
9 Tarım ekosistemiyle ilgili doğal kaynakların tanınması, korunması, planlanması ve sürdürülebilir kullanımı konularında bilgi sahibi olur. Bu kapsamda ekosistem ile toprağın temel özellikleri arasındaki ilişkilere dayalı uzmanlık alanlarında Lisansüstü Eğitim ve Akademik Kariyer için temel bilgiye sahip olur. 1
10 Toprak verimliliğini artırmaya yönelik sürdürülebilir uygulamaları benimser ve uygular. İklim değişikliğinin toprak, bitki ve su üzerindeki etkilerini değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. Erozyon kontrolü ve arazi kullanımı planlamasında bilimsel yöntemleri kullanarak çözümler üretir. Toprak kirliliği, tuzluluk, çoraklaşma gibi çevresel sorunları analiz eder ve önleyici tedbirler geliştirir. 1
11 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. 1
12 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının çevresel, ekonomik ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, sürdürülebilirlik ve hukuksal sonuçlarını fark edebilme yeteneği. 1
13 Alan uygulamalarında kullanılan ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak ve bunlara uygun hareket edebilme becerisi. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 40
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 12 5 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 12 4 48
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 112    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Ekim, Bakım, Gübreleme Makinaları. 1995. Önal, İ., E.Ü. Ziraat Fak. Yayınları, 490, Bornova-İZMİR
Diğer Kaynaklar Ekim ve Dikim Makinaları Tasarımı. Önal, İ., Ders Notu, Bornova-İZMİR. Tarım Makinaları İlkeleri. 2002. Ülger, P., T.Ü.Tekirdağ Ziraat Fakültesi Ders Kitabı,No:29, TEKİRDAĞ
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules