Ders Adı Sulama
Ders Kodu YKT-305
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 3
Dönem 5.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) 3-Yusuf UÇAR
Dersin Yardımcıları 7-Hasan ÖZ
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Sulama sistemleri, infiltrasyon, bitki su tüketimi, sulama randımanları, sulama suyu ihtiyacı, sulama yöntemleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Sulama ve sulama yöntemleri ile ilgili temel prensiplerin öğretilmesi ve bu yolla su kaynaklarının etkin kullanımının sağlanması.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 70
Uzmanlık/Program Dersi 70
Destek Dersi 70
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 70
Aktarılabilir Beceri Dersi 70
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 1- Toprakların tarla kapasitesi, solma noktası ve hacim ağırlığı analizlerini yapar, faydalı su tutma kapasitesini hesaplar.
2 2- İnfiltrasyon testi yapar ve infiltrasyon hızını hesaplar.
3 3- Sulama zaman planlaması yapar.
4 4- Arazi ve bitkiye göre uygun sulama yöntemini seçer.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Sulamanın tanımı, önemi, yararları ve Türkiye’de toprak ve su kaynaklarının genel durumu.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
2 Sulama sistemlerinin özellikleri.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
3 Tarla kapasitesi, solma noktası, kullanılabilir su tutma kapasitesi.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
4 Toprak neminin ölçülmesi.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
5 Toprağın su alma hızı (İnfiltrasyon).
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
6 Bitki su tüketimini etkileyen faktörler.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
7 Bitki su tüketiminin saptanması.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
8 Sulama randımanı, etkili yağış ve sulama suyu ihtiyacı.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
9 Sulama yönteminin seçiminde etkili olan faktörler
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
10 Salma sulama yöntemi.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
11 Uzun tava sulama yöntemi, karık sulama yöntemi.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
12 Yağmurlama sulama yöntemi.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
13 Damla sulama yöntemi.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
14 Ağaç altı mikro yağmurlama sulama yöntemi.
  Ön Hazırlık: Her hafta İlgili kaynaklardan konuların incelenmesi
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda, yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi ve yetkinliği. 2
2 Alanındaki mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerek duyulan metot, teknik ve araçları seçebilmek için teorik bilgi kazanımı. 1
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki saha problemlerinin çözümünde uygun analizleri yapabilme, modeller geliştirme, gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanma ve üretime dayalı uygulamaları gerçekleştirme becerisi. 4
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, eldeki olanaklar ve mevcut durumu dikkate alarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
5 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık geliştirme. 2
6 Toprak ve Bitki Besleme konularında tasarım, deney düzenleme, saha çalışmaları yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme ve bu verileri yorumlama becerisi. Alanında etkili rapor yazma, yazılı raporları anlama, üretim raporları hazırlama, sunum yapabilme ve açık, anlaşılır talimatlar alıp verme becerisi. 5
7 Hem bireysel olarak hem de grup çalışmalarında etkin bir şekilde yer alabilme ve işbirliği yapabilme yeteneği. Yaşam boyu öğrenmeye dair farkındalık geliştirerek, bilgiye ulaşma, bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip etme ve sürekli gelişim sağlama becerisi. 5
8 Türkçe dilinde sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahip olmak. 4
9 Tarım ekosistemiyle ilgili doğal kaynakların tanınması, korunması, planlanması ve sürdürülebilir kullanımı konularında bilgi sahibi olur. Bu kapsamda ekosistem ile toprağın temel özellikleri arasındaki ilişkilere dayalı uzmanlık alanlarında Lisansüstü Eğitim ve Akademik Kariyer için temel bilgiye sahip olur. 1
10 Toprak verimliliğini artırmaya yönelik sürdürülebilir uygulamaları benimser ve uygular. İklim değişikliğinin toprak, bitki ve su üzerindeki etkilerini değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. Erozyon kontrolü ve arazi kullanımı planlamasında bilimsel yöntemleri kullanarak çözümler üretir. Toprak kirliliği, tuzluluk, çoraklaşma gibi çevresel sorunları analiz eder ve önleyici tedbirler geliştirir. 1
11 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. 1
12 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının çevresel, ekonomik ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, sürdürülebilirlik ve hukuksal sonuçlarını fark edebilme yeteneği. 1
13 Alan uygulamalarında kullanılan ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak ve bunlara uygun hareket edebilme becerisi. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 35
Kısa Sınav 0 0
Ödev 7 5
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 40
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Ödevler 7 4 28
Sunum 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 130    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Güngör Y., Erözel A.Z., Yıldırım O. 2002. Sulama. A.Ü. Zir. Fak. Yayın No: 1525, Yardımcı Ders Kitabı No: 478. Ankara.
Diğer Kaynaklar 1- Kanber R. 2002. Ç.Ü. Zir. Fak. Genel Yayın No:174, Ders Kitapları yayın No: A-52. Adana. 2- Kara M. 2005. Sulama ve Sulama Tesisleri. Selçuk Üniv. Ziraat Fak. Yayınları. Konya.
Materyal
Dökümanlar Dönem başında kaynak ders kitabı ve diğer kaynakların temini.
Ödevler İşlenen konularla ilgili bazı haftalarda ödevlendirmeler.
Sınavlar Ara sınav+Final sınavı yapılacaktır.
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules