Ders Adı Toprak Yönetimi
Ders Kodu YTO-411
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 7.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Metin MÜJDECİ
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği 1.Toprak yönetimi ile ilgili genel bilgiler 2. Toprak Tavı 3. Toprak Kıvamı 4. Tohum yatağının Hazırlanması 5. Kültivasyon 6. Toprak İşlemede Sıkışma problemi 7. Toprak işleme Aletleri 8. yarı Kurak Bölgelerimizde Toprak Amenajmanı ile Su Muhafazası ve Bitkisel üretim 9. Toprak Yorgunluğu 10. Bitkilerde Karşılıklı Etki Tepki Allelopati 11. Sürdürülebilir Tarım 12. Organik ve Standart-Geleneksel-Tarım 13. Sulama Geliştirme Projelerinde Arazi Toplulaştırmasının Uygulanması ve Yararları 14. Tuzlu ve Sodik Toprakların Amenajmanı
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Toprak Yönetimi ile ilgili temel bilgileri vermek
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 70
Uzmanlık/Program Dersi 20
Destek Dersi 20
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 20
Aktarılabilir Beceri Dersi 20
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Toprak ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri öğrenir ve bunları kişisel becerileri ile birleştirir
2 Toprak ve Bitki Besleme konularında bilgiye ulaşma, anlama ve kullanma yeteneği kazanır
3 Bilgi teknolojilerini kullanma becerisi kazanır
4 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır
5 Mesleğinin yerel, ulusal ve uluslararası önemini kavrar ve konumuna uygun tavır geliştirir
6 Mesleki konularda sorunları tanımak, karar vermek ve çözümlenmesi konularında insiyatif kullanır
7 Toprak ve diğer doğal kaynakların tanınması, planlanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımı konularında bilgi sahibi olur
8 Toprak verimliliği ve gübreleme konularında bilgilenir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
6
7
8
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Arazi ve toprak yönetimi
2 Türkiye havza veri tabanının oluşturulması hakkında yapılan çalışmalar ayrıntılı olarak anlatılmaktadır.
3 Türkiye tarım havzaları üretim ve destekleme modeli, Milli Tarım projesi konularında detaylı bilgiler sunulmaktadır.
4 Havza İzleme Sisteminin Geliştirilmesi Projesi kapsamında yapılan çalışmalar ayrıntılı bir şekilde anlatılmaktadır.
5 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu için SWOT analizi ve kanunda yapılan değişiklerin AB mevzuatına irdelenerek gözden geçirilmektedir.
6 T.C. Orman ve Su işleri Bakanlığı, Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Daire Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen Türkiye'deki 26 akarsu havzası için sediment modelinin geliştirilmesi ve Türkiye havzalarının su erozyonu risk haritalarının oluşturulması ve Ulusal ölçekte rüzgâr erozyonu risk haritasının oluşturulması projesi ayrıntılı olarak anlatılmaktadır.
7 Corine arazi örtüsü projesi için Türkiye ölçeğinde yapılan çalışmalar anlatılmaktadır. Bu kapsamda; Avrupa Çevre Ajansı kriterlerine göre, 2000 ve 2006 yıllarına ait uydu görüntüleri kullanılarak çevre koruma amaçlı, çevrenin izlenmesine yönelik arazi örtüsü/arazi kullanımındaki değişikliklerin uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri yardımıyla tespit edilmesi konularında ayrıntılı bilgiler sunulmaktadır.
8 Arazi değerlendirme, arazi değerlendirme ilkeleri, arazi dereceleme ve arazi kullanım planlaması konularında yöntem ve usullerin detaylı olarak anlatımı yapılmaktadır.
9 Arazi toplulaştırma nedir? Faydaları nelerdir? Aşama aşama arazi toplulaştırma nasıl gerçekleştirilir? Arazi toplulaştırmaya uygun alanların tespit edilmesi konularında ayrıntılı bilgiler verilmektedir.
10 Türkiye ölçeğinde iyi tarım uygulamaları, nitrat direktifi ve AB'ye uyum sürecindeki çalışmalar hakkında bilgiler verilmektedir.
11 Tübitak Bilgem tarafından yürütülen; Türkiye Havza İzleme ve Değerlendirme Sistemi (HİDS) ve Potansiyel Ağaçlandırma Sahaları Veritabanı ile
12 HİDS projesi kapsamında Çölleşme modelinin ve risk haritasının oluşturulmasında iş paketleri ve arazi kalibrasyon sonuçlarının incelenmesi gerçekleştirilmektedir.
13 Arazi Bozulumunun Değerlendirilmesi ve Sürdürülebilir Arazi Yönetimine İlişkin Desteklerin ve İyi Uygulamaların Yaygınlaştırılması (GCP/GLO/337/GFF) Projesi hakkında bilgiler verilmektedir.
14 Karar destek sitemleri ve izlenen yöntemler hakkında ayrıntılı bilgiler sunulmaktadır.
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda, yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi ve yetkinliği. 2
2 Alanındaki mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerek duyulan metot, teknik ve araçları seçebilmek için teorik bilgi kazanımı. 2
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki saha problemlerinin çözümünde uygun analizleri yapabilme, modeller geliştirme, gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanma ve üretime dayalı uygulamaları gerçekleştirme becerisi. 2
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, eldeki olanaklar ve mevcut durumu dikkate alarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 2
5 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık geliştirme. 2
6 Toprak ve Bitki Besleme konularında tasarım, deney düzenleme, saha çalışmaları yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme ve bu verileri yorumlama becerisi. Alanında etkili rapor yazma, yazılı raporları anlama, üretim raporları hazırlama, sunum yapabilme ve açık, anlaşılır talimatlar alıp verme becerisi. 2
7 Hem bireysel olarak hem de grup çalışmalarında etkin bir şekilde yer alabilme ve işbirliği yapabilme yeteneği. Yaşam boyu öğrenmeye dair farkındalık geliştirerek, bilgiye ulaşma, bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip etme ve sürekli gelişim sağlama becerisi. 3
8 Türkçe dilinde sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahip olmak. 2
9 Tarım ekosistemiyle ilgili doğal kaynakların tanınması, korunması, planlanması ve sürdürülebilir kullanımı konularında bilgi sahibi olur. Bu kapsamda ekosistem ile toprağın temel özellikleri arasındaki ilişkilere dayalı uzmanlık alanlarında Lisansüstü Eğitim ve Akademik Kariyer için temel bilgiye sahip olur. 1
10 Toprak verimliliğini artırmaya yönelik sürdürülebilir uygulamaları benimser ve uygular. İklim değişikliğinin toprak, bitki ve su üzerindeki etkilerini değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. Erozyon kontrolü ve arazi kullanımı planlamasında bilimsel yöntemleri kullanarak çözümler üretir. Toprak kirliliği, tuzluluk, çoraklaşma gibi çevresel sorunları analiz eder ve önleyici tedbirler geliştirir. 1
11 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. 1
12 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının çevresel, ekonomik ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, sürdürülebilirlik ve hukuksal sonuçlarını fark edebilme yeteneği. 1
13 Alan uygulamalarında kullanılan ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak ve bunlara uygun hareket edebilme becerisi. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 4 40
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 80
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 116    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Toprak Genesisi ve Sınıflandırması, Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:130, ÇÜZF, Adana. 376s., Dinç, U., Kapur, S., Özbek, H., Şenol, S.,1995.
Diğer Kaynaklar
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules