Ders Adı Gübreleme İlkeleri
Ders Kodu YTO-408
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 4
Dönem 8.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Prof.Dr. İbrahim ERDAL
Dersin Yardımcıları ARş.Gör Fuat KAYA, ARş Gçr Muvahhit Kılıçarslan
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Gübre ve gübreleme kavramlarının tanımı, gübrelerin sınıflandırılması, gübre üretim yöntemleri, gübreleme yöntemleri, gübre miktarı hesaplamaları.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Öğrencilere; gübre ve gübreleme kavramları, gübre çeşitleri, üretim yöntemleri, üretim hammaddeleri, uygulanacak gübre miktarının belirlenmesi, uygulama metotları hakkında bilgi vermektir.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 100
Uzmanlık/Program Dersi 100
Destek Dersi 100
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 100
Aktarılabilir Beceri Dersi 100
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 temel gübreleme kavramlarını öğrenir
2 gübreleri tanır
3 gübrelemede başarı yollarını öğrenir
4 Gübre uygulamaları yöntemlerini öğrenir
5 Kimyasal gübrelerin üretilmeleri hakkında bilgi sahibi olur
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Gübre ve gübrelemenin tanımı, gübrelemeye etki eden bitkisel faktörler
2 Gübrelemeye etki eden dış faktörler: Toprak, atmosfer, ekonomi
3 Ahır gübresinin olgunlaştırılması, saklanması, kullanım zamanı, -şekli, -miktarı, yapay ahır gübresi.
4 Kompost, kent artıkları, kan tozu, deri tozu, boynuz ve tırnak tozu, guano, yeşil gübre, yeşil gübre bitkileri, yeşil gübre bitkilerinin yetiştirilmeleri ve yetiştirme sistemleri.
5 Yeşil gübrelemede sağlanacak organik madde ve azot miktarlarına etkili faktörler, yeşil gübrelemenin toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri üzerine etkisi, biyogübre (biyolojik gübre), biyolojik gübrelerin sınıflandırılması, -uygulama yöntemleri, biyolojik N fiksasyonu ve ilgili bakteri türleri, mikoriza mantarları.
6 Kimyasal gübreler, Dünyada ve ülkemizde kimyasal gübrelerin üretim- tüketim miktarları, ülkemizdeki gübre sektörü, üretim kuruluşları,üretilen gübre tipleri, Kimyasal gübreler ile ilgili genel bilgiler, Azotlu gübrelerin ham maddeleri, Nitrat azotlu gübreler (NaNO3, KNO3, CaNO3,) ve özellikleri.
7 Amonyum azotlu gübreler ((NH4)2SO4, NH4Cl, NH3 gazı), Nitrat ve amonyum azotlu gübreler ( NH4NO3, (NH4)2SO4.NH4NO3, CaNH4NO3), amidli gübreler (CaCN2, CO(NH2)2) ve özellikleri.
8 Azotlu gübrelerin kullanımında dikkat edilecek hususlar, Fosforlu gübreler, fosforlu gübrelerin ham maddeleri, Dünyada ve Türkiye’de ham fosfat.
9 Fosforlu gübre kullanımında dikkat edilecek hususlar, Potasyumlu gübreler (KCl, K2SO4, KNO3, KPO3) ve özellikleri, Potasyumlu gübrelerin topraklarda tepkimeleri, Kalsiyumlu gübreler (CaO, Ca (OH)2, CaCO3, CaMg (CO3)2) ve özellikleri, Ca’lu gübrelerin olumlu/olumsuz yönleri. Magnezyumlu gübreler (CaMg (CO3)2, MgSO4.7H2O, MgSO4.H2O, K2SO4.MgSO4, MgCO3) ve özellikleri, Kükürtlü gübreler (Elementel S içeren, SO4 formunda içeren, başka formlarda içeren) ve özellikleri.
10 Gübre miktarlarının belirlenmesine yönelik problem çözümleri.
11 Mikro bitki besin element gübreleri (Fe, Cu, Zn, Mn, B), organik ve inorganik bileşikleri, özellikleri.
12 Kompoze gübreler ve uygulamada avantaj/dezavantajları, Organo-mineral gübreler.
13 Gübreleme Yöntemleri ve Gübre Hesapları.
14 Ödev problemlerinin tartışılması.
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda, yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi ve yetkinliği. 3
2 Alanındaki mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerek duyulan metot, teknik ve araçları seçebilmek için teorik bilgi kazanımı. 2
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki saha problemlerinin çözümünde uygun analizleri yapabilme, modeller geliştirme, gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanma ve üretime dayalı uygulamaları gerçekleştirme becerisi. 3
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, eldeki olanaklar ve mevcut durumu dikkate alarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
5 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık geliştirme. 3
6 Toprak ve Bitki Besleme konularında tasarım, deney düzenleme, saha çalışmaları yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme ve bu verileri yorumlama becerisi. Alanında etkili rapor yazma, yazılı raporları anlama, üretim raporları hazırlama, sunum yapabilme ve açık, anlaşılır talimatlar alıp verme becerisi. 4
7 Hem bireysel olarak hem de grup çalışmalarında etkin bir şekilde yer alabilme ve işbirliği yapabilme yeteneği. Yaşam boyu öğrenmeye dair farkındalık geliştirerek, bilgiye ulaşma, bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip etme ve sürekli gelişim sağlama becerisi. 3
8 Türkçe dilinde sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahip olmak. 4
9 Tarım ekosistemiyle ilgili doğal kaynakların tanınması, korunması, planlanması ve sürdürülebilir kullanımı konularında bilgi sahibi olur. Bu kapsamda ekosistem ile toprağın temel özellikleri arasındaki ilişkilere dayalı uzmanlık alanlarında Lisansüstü Eğitim ve Akademik Kariyer için temel bilgiye sahip olur. 3
10 Toprak verimliliğini artırmaya yönelik sürdürülebilir uygulamaları benimser ve uygular. İklim değişikliğinin toprak, bitki ve su üzerindeki etkilerini değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. Erozyon kontrolü ve arazi kullanımı planlamasında bilimsel yöntemleri kullanarak çözümler üretir. Toprak kirliliği, tuzluluk, çoraklaşma gibi çevresel sorunları analiz eder ve önleyici tedbirler geliştirir. 4
11 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. 1
12 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının çevresel, ekonomik ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, sürdürülebilirlik ve hukuksal sonuçlarını fark edebilme yeteneği. 1
13 Alan uygulamalarında kullanılan ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak ve bunlara uygun hareket edebilme becerisi. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 40
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 12 4 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 12 5 60
Ödevler 0 0 0
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 112    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Gübreler ve Gübreleme Tekniği. Burhan Kacar, Vahap Katkat. Vipaş A.Ş., 1999. ISBN. 975-564-084-3.
Diğer Kaynaklar Gübre Analizleri, Burhan Kacar, Cihat Kütük. Nobel Yayıncılık. 2010. ISBN. 978-605-395-306-7. Bitki Besleme. Burhan Kacar, Vahap Katkat. 1998. Vipaş Yayınları. ISBN: 975-564-068-1. Bitki Fizyolojisi. Burhan Kacar, Vahap Katkat, Şule Öztürk. 2002. Nobel Yayıncılık. ISBN. 978-975-591-833-4.
Materyal
Dökümanlar
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules