Ders Adı Temel Laboratuvar Bilgisi
Ders Kodu YTO-201
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Doç.Dr. Hüseyin ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Laboratuvar çalışma prensiplerinin tanıtılması, güvenli çalışma ve ilk yardım, genel amaçlı araç ve gereçlerin tanıtılması, kimyasal çözeltiler ve birimleri, indikatör ve standart çözeltiler, toprak, gübre ve bitki analizlerinin sınıflandırılması.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Temel laboratuvar bilgisi hakkında genel bilgi sahibi olması
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 20
Uzmanlık/Program Dersi 20
Destek Dersi 20
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 20
Aktarılabilir Beceri Dersi 20
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Laboratuvarda güvenli çalışma ve ilk yardım konularını bilir.
2 Laboratuvarda genel amaçlı sarf malzemelerini tanır ve kullanım amaçlarını bilir.
3 Laboratuvarda kullanılan cihazlarını tanır ve kullanım amaçlarını bilir.
4 Laboratuvarlarda genel amaçlı kullanılan kimyasal malzemelerin analizler için hazırlanmasını bilir.
5 Bitki, toprak ve gübre analizlerin yapılma amaç ve kapsamları hakkında bilgiler edinir
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Laboratuvarda güvenli çalışma ve ilk yardım
2 Laboratuvarda genel amaçlı malzemeler, araç ve gereçler (plastik ve cam sarf malzemeler, ölçülü kaplar, porselen sarf malzemeler ve çeşitli sarf malzemeler).
3 Laboratuvarda genel amaçlı malzemeler, araç ve gereçler (Elekler, arı su).
4 Laboratuvar temizliği, laboratuvarda kullanılan malzemelerin temizlenmesi, yıkama çözeltileri ve cam malzemelerin temizlenmesi
5 Kimyasal maddeler, etiketleme, teraziler, değirmenler, çalkalama makineleri, su banyoları, sıcak pleytler, kurutma dolabı, inkübatörler, fırınlar, santrifüjler, pH, EC ve iyon metreler, fotometreler, fleym fotometre
6 elementlerin periyodik çizelgesi, kimyasal çözeltiler ve birimleri.
7 Kİmaysal çözeltilerin konsantrasyonları (molar, normal, yüzde çözeltiler, ppm olarak ifade edilen çözeltiler), Uluslararası temel birimler
8 İndikatörler, ayarlı ve standart çözeltiler (indikatör seçimi, titrasyon kurvesi, yükseltme-indirgenme indikatörleri).
9 İndikatörler, ayarlı ve standart çözeltiler (elektrik akımını ileten çözeltiler, tampon çözeltiler, ana ayarlama maddeleri), standart çzöeltiler
10 Bitki, toprak ve gübre analizlerinin sınıflandırılması (klasik yöntemler; gravimetrik, volümetrik, titrimetrik ve modern yöntem ile klasik yöntemlerin karşılaştırılması)
11 Modern analiz yöntemleri (ışık ve ışığın özellikleri, Lambert ve Beer yasaları, transmitans)
12 Modern analiz yöntemleri ((standart kurvenin doğrusallığı, Kurve faktörünün hesaplanması, kolorimetrik, fotometrik, spektrofotometrik, fleym fotometrik , atomik absorbsiyon spektroskopik, ICP analiz yöntemleri).
13 Bitki, toprak ve gübre analizlerine başlarken öneriler, sonuçların verilmesinde uygulanan ilkeler, analizde hata kaynakları
14 Bitki, toprak ve gübre analizlerinde doğruluk derecelerini belirtme yolları, analiz sonuçlarının hesaplanması
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda, yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi ve yetkinliği. 2
2 Alanındaki mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerek duyulan metot, teknik ve araçları seçebilmek için teorik bilgi kazanımı. 2
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki saha problemlerinin çözümünde uygun analizleri yapabilme, modeller geliştirme, gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanma ve üretime dayalı uygulamaları gerçekleştirme becerisi. 2
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, eldeki olanaklar ve mevcut durumu dikkate alarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 2
5 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık geliştirme. 2
6 Toprak ve Bitki Besleme konularında tasarım, deney düzenleme, saha çalışmaları yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme ve bu verileri yorumlama becerisi. Alanında etkili rapor yazma, yazılı raporları anlama, üretim raporları hazırlama, sunum yapabilme ve açık, anlaşılır talimatlar alıp verme becerisi. 2
7 Hem bireysel olarak hem de grup çalışmalarında etkin bir şekilde yer alabilme ve işbirliği yapabilme yeteneği. Yaşam boyu öğrenmeye dair farkındalık geliştirerek, bilgiye ulaşma, bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip etme ve sürekli gelişim sağlama becerisi. 2
8 Türkçe dilinde sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahip olmak. 2
9 Tarım ekosistemiyle ilgili doğal kaynakların tanınması, korunması, planlanması ve sürdürülebilir kullanımı konularında bilgi sahibi olur. Bu kapsamda ekosistem ile toprağın temel özellikleri arasındaki ilişkilere dayalı uzmanlık alanlarında Lisansüstü Eğitim ve Akademik Kariyer için temel bilgiye sahip olur. 1
10 Toprak verimliliğini artırmaya yönelik sürdürülebilir uygulamaları benimser ve uygular. İklim değişikliğinin toprak, bitki ve su üzerindeki etkilerini değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. Erozyon kontrolü ve arazi kullanımı planlamasında bilimsel yöntemleri kullanarak çözümler üretir. Toprak kirliliği, tuzluluk, çoraklaşma gibi çevresel sorunları analiz eder ve önleyici tedbirler geliştirir. 1
11 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. 1
12 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının çevresel, ekonomik ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, sürdürülebilirlik ve hukuksal sonuçlarını fark edebilme yeteneği. 1
13 Alan uygulamalarında kullanılan ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak ve bunlara uygun hareket edebilme becerisi. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Devam 0 0
Uygulama 10 20
Labaratuvar 10 20
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 4 8 32
Ödevler 2 3 6
Sunum/Seminer 2 3 6
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 2 5 10
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 108    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Kacar, B.2012. Bitki, Toprak ve Gübre Analizleri I. Temel Laboratuvar Bilgisi.
Diğer Kaynaklar Kacar, B.2012. Bitki, Toprak ve Gübre Analizleri I. Temel Laboratuvar Bilgisi.
Materyal
Dökümanlar Kacar, B.2012. Bitki, Toprak ve Gübre Analizleri I. Temel Laboratuvar Bilgisi.
Ödevler
Sınavlar
Materyal Diğer
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules