Ders Adı Zootekni
Ders Kodu YZB-0200
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 4
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Cevdet Gökhan TÜZÜN Prof. Dr. Hayati KÖKNAROĞLU
Dersin Yardımcıları -
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Türkiye'de ve Dünya'da hayvansal üretim, genetik ıslah, büyükbaş ve küçükbaş hayvan yetiştirme, kanatlı hayvan yetiştirme, arıcılık, hayvan besleme fizyolojisi, yemler, besleme prensipleri.
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Ziraat Fakültesinin Zootekni dışındaki bölüm ve programlarına kayıtlı lisans öğrencilerine hayvancılığın mevcut durumu, yetiştiriciliği yapılan çiftlik hayvanlarında üretim ile ilgili temel bilgiler vermek amaçlanmıştır.
Ders Yapısı
Temel/Alana Özgü Mesleki Dersler 100
Uzmanlık/Program Dersi 0
Destek Dersi 0
Beceri,İletişim ve Yönetim Becerileri Dersi 0
Aktarılabilir Beceri Dersi 0
Matematik ve Temel Bilimler 0
Temel Eğitim 0
Ders İşleme Şekli
Sınıf Dersi 0
Sınıf Dersi açıklama 0
Problem Saati 0
Problem Saati Açıklama 0
Laboratuvar 0
Laboratuvar Açıklama 0
Diğer 0
Diğer Açıklama 0
No Dersin Kazanımları  
1 Dünya ve Türkiye hayvancılığını, tarım, beslenme, sosyal yaşam ve ekonomideki yeri ve önemini kavrar.
2 Üreme ve hayvan ıslahının temel kavramlarını öğrenir.
3 Çiftlik hayvanları ve yetiştiriciliğini tanır.
4 Çiftlik hayvanları yetiştiriciliğini uygulamalı olarak öğrenir.
5 Çiftlik hayvanlarının beslenmesinde kullanılan yemler hakkında bilgi sahibi olur.
6 Besin maddelerini ve fonksiyonlarını bilir ve hayvan türlerine göre temel beslenme farklılıklarını öğrenir.
7 Yemin tanımı yapar, yemleri sınıflandırır ve özelliklerini sıralar
8 Yemlerde bulunan besin maddelerini hayvan türlerine göre değerlendirir.
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9PÇ10PÇ11PÇ12PÇ13
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Yemin tanımı, yemin kapsamı ve yemlerin sınıflandırılması, hayvan türlerine göre sindirim ve sindirim sistemleri hakkında bilgi.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
2 Yemlerin içerdiği besin maddeleri ve metabolizmaları.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
3 Hayvan beslemede kullanılan yem hammaddeleri hakkında bilgi-Kaba yemler, kaba yemlerin genel özellikleri, suca zengin kaba yemler (yeşil yemler, silaj yemleri, çayır ve mera yemleri, kuru kaba yemler ( kuru otlar, samanlar),Doğal ve Yapay Kurutma Yöntemleri.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
4 Kesif yemler, enerji kaynağı kesif yemler (Tahıllar, yağlar) ve Protein kaynaklı kesif yemlerin genel özellikleri (Bitkisel ve hayvansal kökenli yemler), Yem katkı maddeleri, mineral yemler.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
5 Ruminant hayvanların beslenmesinde temel bilgiler, besin maddesi gereksinimleri, rasyon hazırlama teknikleri.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
6 Basit (tek) mideli hayvanların beslenmesinde temel bilgiler, besin maddesi gereksinimleri, rasyon hazırlama teknikleri.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
7 Tavuklarda et ve yumurta üretimi ve Türkiye ve Dünyada hayvansal üretim.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
8 Zootekni bölümünün genel yapısı/çalışma alanları.
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
9 Zooteknide kullanılan genel terimler
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
10 Çiftlik hayvanlarının üretim sistemleri
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
11 Hayvan ıslahı
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
12 Büyükbaş hayvan yetiştiriciliği
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
13 Küçükbaş hayvan yetiştiriciliği
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
14 Arı yetiştiriciliği
  Ön Hazırlık: Anlatım, power point presentation
No Program Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda, yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi ve yetkinliği. 5
2 Alanındaki mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerek duyulan metot, teknik ve araçları seçebilmek için teorik bilgi kazanımı. 5
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki saha problemlerinin çözümünde uygun analizleri yapabilme, modeller geliştirme, gerekli teknolojileri etkin bir şekilde kullanma ve üretime dayalı uygulamaları gerçekleştirme becerisi. 5
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, eldeki olanaklar ve mevcut durumu dikkate alarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 5
5 Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık geliştirme. 4
6 Toprak ve Bitki Besleme konularında tasarım, deney düzenleme, saha çalışmaları yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme ve bu verileri yorumlama becerisi. Alanında etkili rapor yazma, yazılı raporları anlama, üretim raporları hazırlama, sunum yapabilme ve açık, anlaşılır talimatlar alıp verme becerisi. 4
7 Hem bireysel olarak hem de grup çalışmalarında etkin bir şekilde yer alabilme ve işbirliği yapabilme yeteneği. Yaşam boyu öğrenmeye dair farkındalık geliştirerek, bilgiye ulaşma, bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip etme ve sürekli gelişim sağlama becerisi. 5
8 Türkçe dilinde sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahip olmak. 5
9 Tarım ekosistemiyle ilgili doğal kaynakların tanınması, korunması, planlanması ve sürdürülebilir kullanımı konularında bilgi sahibi olur. Bu kapsamda ekosistem ile toprağın temel özellikleri arasındaki ilişkilere dayalı uzmanlık alanlarında Lisansüstü Eğitim ve Akademik Kariyer için temel bilgiye sahip olur. 1
10 Toprak verimliliğini artırmaya yönelik sürdürülebilir uygulamaları benimser ve uygular. İklim değişikliğinin toprak, bitki ve su üzerindeki etkilerini değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir. Erozyon kontrolü ve arazi kullanımı planlamasında bilimsel yöntemleri kullanarak çözümler üretir. Toprak kirliliği, tuzluluk, çoraklaşma gibi çevresel sorunları analiz eder ve önleyici tedbirler geliştirir. 1
11 Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak. 1
12 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının çevresel, ekonomik ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, sürdürülebilirlik ve hukuksal sonuçlarını fark edebilme yeteneği. 1
13 Alan uygulamalarında kullanılan ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak ve bunlara uygun hareket edebilme becerisi. 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 1 20
Ödev 1 30
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Sunum/Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Rapor Yazma/Rapor sunumu 0 0 0
Vaka İncelemesi 0 0 0
Staj 0 0 0
Uygulama/Materyal Hazırlama 0 0 0
Tez Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
İşyükü Saati (30) 0
Toplam İşyükü / Saat 130    
Dersin Akts Kredisi 4    
Ders Notu Akman,N.,Aşkın,Y., Cengiz, F., Ertuğrul,M., Fıratlı,Ç., Türkoğlu, M.,Yener. 1997. Hayvan Yetiştirme(yetiştiricilik) Editör; M.Ertuğrul. Ankara Yem Değerlendirme ve Analiz Yöntemleri. 2005.Karabulut, A.,Canbolat,Ö. Ulu.Üni.Bas. Müd./Bursa, Yemler Bilgisi ve Teknolojisi. Akyıldız, R. 1986.Ankara Üniversitesi Basımevi /Ankara
Diğer Kaynaklar Akman,N.,Aşkın,Y., Cengiz, F., Ertuğrul,M., Fıratlı,Ç., Türkoğlu, M.,Yener. 1997. Hayvan Yetiştirme(yetiştiricilik) Editör; M.Ertuğrul. Ankara Yem Değerlendirme ve Analiz Yöntemleri. 2005.Karabulut, A.,Canbolat,Ö. Ulu.Üni.Bas. Müd./Bursa, Yemler Bilgisi ve Teknolojisi. Akyıldız, R. 1986.Ankara Üniversitesi Basımevi /Ankara
Materyal
Dökümanlar Akman,N.,Aşkın,Y., Cengiz, F., Ertuğrul,M., Fıratlı,Ç., Türkoğlu, M.,Yener. 1997. Hayvan Yetiştirme(yetiştiricilik) Editör; M.Ertuğrul. Ankara Yem Değerlendirme ve Analiz Yöntemleri. 2005.Karabulut, A.,Canbolat,Ö. Ulu.Üni.Bas. Müd./Bursa, Yemler Bilgisi ve Teknolojisi. Akyıldız, R. 1986.Ankara Üniversitesi Basımevi /Ankara
Ödevler Belli aralıklarla öğrencilerin ödevlendirilerek bir sonraki konuya hazırlanmalarını sağlamak.
Sınavlar Dönem içinde 1 arasınav ve 1 final sınavı yapılır.
Materyal Diğer Kullanılmamaktadır.
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri











Course Weekly Schedules