Ders Adı Beslenme İlkeleri
Ders Kodu GDA-3253
Dersin Türü Zorunlu
Ders Biriminin Seviyesi Ön Lisans
Yıl 2
Dönem 3.Yarıyıl
AKTS 2
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Şelale YALÇINÖZ
Dersin Yardımcıları ----------------------------
Ders İşleme Biçimi Yüz Yüze
Önkoşul Dersleri
Dersin İçeriği Beslenme ve beslenmeyle ilgili temel kavramlar ,besin öğeleri ve kaynakları ( proteinler, karbonhidratlar, lipitler, su, vitaminler, mineraller), sindirim sistemi( protein, karbonhidrat ve lipitlerin sindirimleri ve sistemdeki önemli enzimleri), başlıca enerji veren besin grupları ve önemleri (proteinler, karbonhidratlar, lipitle, kalori miktarları, gerekli günlük enerji sağlamada ne kadar tüketilmeleri ve hesaplama yöntemleri, vücuttaki metabolizmaları), vitaminler ve mineraller : eksikliklerinde görülen rahatsızlıklar, toksik etkileri, günlük tavsiye edilen miktarları ve kaynakları, sağlıklı ve dengeli beslenme kuralları
Dersin Verildiği Diller Türkçe
Dersin Amacı Beslenme ve beslenmeyle ilgili temel kavramlar ,besin öğeleri ve kaynakları, sindirim sistemi, başlıca enerji veren besin grupları ve önemleri ,sağlıklı ve dengeli beslenme kuralları
No Dersin Kazanımları  
1 Temel Beslenme Bilgisi Eğitiminin verilmesi
2 Temel besin bileşenlerinin tanıtılması, metabolizmaları, sindirimleri ve önemleri hakkında öğrencinin bilinçlendirilmesi
3 Temel besin bileşenlerinin sağlık üzerine etkilerinin olumlu olumsuz yönlerinin irdelenmesi
4 Sağlıklı ve dengeli beslenme ile ilgili öğrencilerin bilinçlendirilmesi
5 Sağlıklı ve dengeli beslenme için öğün planlaması hakkında bilgilendirilmesi
DERSİN KAZANIMLARI / PROGRAM YETERLİKLERİ İLİŞKİ MATRİSİ
DKPY1PY2PY3PY4PY5PY6PY7PY8PY9PY10PY11PY12PY13PY14
1
2
3
4
5
5-Çok Yüksek İlişkili 4- Yüksek İlişkili 3-Orta İlişkili 2- Zayıf İlişkili 1-Çok Zayıf İlişkili 0-İlişkisiz
Hafta Konular  
1 Beslenmeye Giriş, beslenmenin önemi, temel kavramlar
2 Besin öğeleri (Karbonhidratlar: yapısı, sınıflandırılması, önemi, görevleri, kaynakları, metebolizması, sinidirmi, eksikliğinin ya da fazlalığının sonuçları)
3 Besin öğeleri (Proteinler: yapısı, sınıflandırılması, önemi, görevleri, kaynakları, metebolizması, sindirimi, eksikliğinin ya da fazlalığının sonuçları)
4 Besin öğeleri (Lipidler: yapısı, sınıflandırılması, önemi, görevleri, kaynakları, metebolizması, sindirimi, eksikliğinin ya da fazlalığının sonuçları)
5 Besin öğeleri (Su: önemi, görevleri, kaynakları, günlük gereksinim miktarı)
6 Besin öğeleri (Vitaminler: yapısı, sınıflandırılması, önemi, görevleri, kaynakları, eksikliğinin ya da fazlalığının sonuçları)
7 Besin öğeleri (Mineraller: yapısı, sınıflandırılması, önemi, görevleri, kaynakları, eksikliğinin ya da fazlalığının sonuçları)
8 Sindirim sistemi (Protein, karbonhidrat ve lipitlerin sindirimleri ve sistemdeki önemli enzimleri)
9 Sağlıklı ve dengeli beslenme kuralları (Bazal metabolizma ve bazal metabolizmayı etkileyen faktorler)
10 Besin grupları ve beslenmedeki yeri : Süt ve süt ürünleri
11 Besin grupları ve beslenmedeki yeri : Sebze ve meyveler
12 Besin grupları ve beslenmedeki yeri : Tahıl ve tahıl ürünleri
13 Besin grupları ve beslenmedeki yeri : Yağlar ve şekerler
14 Sağlıklı ve dengeli menu planlama
No Bölüm Öğrenme Çıktısı Katkı Düzeyi
1 Hijyen ve Sanitasyon Kurallarını Uygulamak 2
2 Laboratuar Tekniklerini Uygulamak 1
3 Gıdalarda Mikrobiyolojik Analizler Uygulamak 1
4 Gıdalarda Kimyasal Analizleri Uygulamak 1
5 Gıdalarda Fiziksel Analizleri Uygulamak 1
6 Gıdalarda Duyusal Analizleri Uygulamak 1
7 Gıda Mevzuatını Bilmek ve Analiz Sonuçlarını Değerlendirmek 1
8 Kalite Yönetim Sistemlerini Uygulamak 1
9 Araştırma ve Değerlendirme/İzleme Yapmak 2
10 İletişim ve Bilişim Bilgisine sahip olmak 2
11 Çevre ve İnsan Sağlığını Koruma Kurallarına Uymak 2
12 Matematik İle İlgili Uygulamalar Yapmak 1
13 Etik Değerleri Bilmek ve Uygulamak 2
14 Dönem ödevi sunumu 1
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayısı Katkı Payı
Ara Sınav 1 80
Kısa Sınav 1 20
Ödev 0 0
Devam 0 0
Uygulama 0 0
Labaratuvar 0 0
Proje 0 0
Atölye 0 0
Seminer 0 0
Arazi Çalışması 0 0
Sözlü sınav 0 0
Portfolyo 0 0
Doküman İncelemesi 0 0
Performans değerlendirme 0 0
Sunum 0 0
Alan Çalışması 0 0
Vaka Çalışması 0 0
Video Kaydı 0 0
Öz değerlendirme 0 0
Akran Değerlendirme 0 0
Eşleştirme Testleri 0 0
Çoktan seçmeli test 0 0
Kısa Cevaplı test 0 0
Kontrol listeleri 0 0
Dereceleme Ölçekleri 0 0
Zihin Haritalama 0 0
Araştırma yazısı 0 0
Çevrimiçi anket 0 0
Çevrimiçi Kısa sınav 0 0
TOPLAM 0
Yıliçinin Başarıya Oranı 40
Finalin Başarıya Oranı 60
TOPLAM 100
AKTS kredilerinin belirlenmesinde öğrenci işyükü anketlerinden faydalanılmaktadır.
Etkinlik Sayısı Süresi Toplam
Ders Süresi (Sınav Haftaları Hariç) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Ödevler 1 5 5
Sunum 0 0 0
Proje 1 2 2
Laboratuar Çalışması 0 0 0
Arazi ya da Alan Çalışması 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
İşyükü Saati (30) 30
Toplam İşyükü / Saat 69    
Dersin Akts Kredisi 2    
Ders Notu Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar Tayar, M., Hasil Korkmaz, N., Özkeles, H. E. (2018). Beslenme Ilkeleri. Türkiye: Dora Yayincilik. Baysal, A., Kücükaslan, N. (2019). Beslenme Ilkeleri ve Menü Planlamasi. Türkiye: Ekin Kitabevi Yayinlari. Baysal, A. (2007). Genel beslenme. Türkiye: Hatiboğlu Basım ve Yayım. Özata, M., Kaykılar, D. (2008). Sağlıklı ve dengeli beslenme. Türkiye: Türkiye İş Bankası. Öğrencinin ders takibinde kullanacağı temel kanaklar Kaynak 1: Gıda teknolojisi besin öğeleri ve kaynakları (MEGEP) https://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Besin%20%C3%96%C4%9Feleri%20ve%20Kaynaklar%C4%B1.pdf Kaynak 2: Gıda teknolojisi sağlıklı ve dengeli beslenme kuralları (MEGEP) https://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Sa%C4%9Fl%C4%B1kl%C4%B1%20ve%20Dengeli%20Beslenme%20Kurallar%C4%B1.pdf
Diğer Kaynaklar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar Tayar, M., Hasil Korkmaz, N., Özkeles, H. E. (2018). Beslenme Ilkeleri. Türkiye: Dora Yayincilik. Baysal, A., Kücükaslan, N. (2019). Beslenme Ilkeleri ve Menü Planlamasi. Türkiye: Ekin Kitabevi Yayinlari. Baysal, A. (2007). Genel beslenme. Türkiye: Hatiboğlu Basım ve Yayım. Özata, M., Kaykılar, D. (2008). Sağlıklı ve dengeli beslenme. Türkiye: Türkiye İş Bankası. Öğrencinin ders takibinde kullanacağı temel kanaklar Kaynak 1: Gıda teknolojisi besin öğeleri ve kaynakları (MEGEP) https://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Besin%20%C3%96%C4%9Feleri%20ve%20Kaynaklar%C4%B1.pdf Kaynak 2: Gıda teknolojisi sağlıklı ve dengeli beslenme kuralları (MEGEP) https://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Sa%C4%9Fl%C4%B1kl%C4%B1%20ve%20Dengeli%20Beslenme%20Kurallar%C4%B1.pdf
Materyal
Dökümanlar Öğretim üyesinin ders takibinde kullanacağı temel kaynaklar Tayar, M., Hasil Korkmaz, N., Özkeles, H. E. (2018). Beslenme Ilkeleri. Türkiye: Dora Yayincilik. Baysal, A., Kücükaslan, N. (2019). Beslenme Ilkeleri ve Menü Planlamasi. Türkiye: Ekin Kitabevi Yayinlari. Baysal, A. (2007). Genel beslenme. Türkiye: Hatiboğlu Basım ve Yayım. Özata, M., Kaykılar, D. (2008). Sağlıklı ve dengeli beslenme. Türkiye: Türkiye İş Bankası. Öğrencinin ders takibinde kullanacağı temel kanaklar Kaynak 1: Gıda teknolojisi besin öğeleri ve kaynakları (MEGEP) https://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Besin%20%C3%96%C4%9Feleri%20ve%20Kaynaklar%C4%B1.pdf Kaynak 2: Gıda teknolojisi sağlıklı ve dengeli beslenme kuralları (MEGEP) https://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Sa%C4%9Fl%C4%B1kl%C4%B1%20ve%20Dengeli%20Beslenme%20Kurallar%C4%B1.pdf
Ödevler Ödev ve sunum
Sınavlar Vize, final
Materyal Diğer --------------------------
Planlanmış Öğrenme Faaliyetleri ve Öğretim Yöntemleri